کردستان بذرهای خود را برای تحقق گام دوم انقلاب کاشت


کردستان بذرهای خود را برای تحقق گام دوم انقلاب کاشت

سنندج - ایرنا - رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: به منظور نقش آفرینی استان در تامین امنیت غذایی و خودکفایی کشور در گام دوم انقلاب اسلامی بیش از 36 طرح مهم را به عنوان بذری برای رشد و نمو کشاورزی این خطه برنامه‌ریزی شده است.

به گزارش ایرنا، کردستان با دارا بودن استعدادهای خدادادی سرشار کشاورزی از مناطق مهم کشور در تولید محصولات کشاورزی برای وصول به تامین امنیت غذایی در کشور است.

با توجه به پتانسیل‌های بالقوه موجود و نیروی انسانی در این بخش، در صورت ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز و فراهم سازی بستر سرمایه گذاری برای شکوفایی این استعدادها، می‌تواند ضمن افزایش سهم خود در تولید غذا و مواد خام صنایع جانبی مرتبط، نقش مهی نیز در اشتغالزایی ، ایجاد ارزش افزوده، صاردرات غیرنفتی و ارتقا درآمد سرانه مردم استان ایفا کند.

درون زایی اقتصاد از اصلی‌ترین رویکردهای مطرح شده در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی با تکیه بر پتانسیل‌های موجود و برنامه‌ریزی برای بالفعل کردن آنها برای تحقق اهداف مورد نظر است که با توجه به پتانسیل‌های کشاورزی استان که کمترین وابستگی را به خارج دارد این مهم بسیار قابل تحقق تر خواهد بود.

کردستان با داشتن بیش از یک میلیون و ۲۲۰ هزار هکتار زمین قابل کشت مرغوب و مستعد دیم و آبی، یکی از قطب‌های تولید محصولات کشاورزی کشور است و اکنون میزان کل تولید محصولات این بخش سالانه سه میلیون تُن است که سازمان جهاد کشاورزی در نظر دارد با توسعه فعالیت‌های مختلف این میزان را به حدود پنج میلیون تن در سال برساند.

کشاورزی عمده ترین بستر تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی در این استان بشمار می‌رود که هم اکنون در ۲ بخش ملی و استانی پیگری می‌شود "محمدفرید سپری" رییس سازمان جهادکشاورزی کردستان در مصاحبه‌ای با خبرگزاری جمهوری اسلامی به تشریح برنامه‌های این سازمان برای تحقق اهداف بیانیه گام دوم انقلاب در قالب اقتصاد مقاومتی را تشریح کرده است.

کردستان بذرهای خود را برای تحقق گام دوم انقلاب کاشت

برنامه‌هایی که نتایج آن از حدانتظار پیشی گرفت

ایرنا: برنامه‌های ملی اقتصادی مقاومتی در بخش کشاورزی این استان چیست؟

سپری: طی یک برنامه مدون هر ساله تعدادی پروژه‌های اقتصاد مقاومتی با گستره ملی در قالب تعدادی پروژه با برش مشخص به استان ابلاغ می‌شود که آخرین جمع‌بندی‌ها نشان می دهد در ۲ سال گذشته (پس از ابلاغ گام دوم انقلاب) در بیشتر شاخص‌ها به اهداف تعیین شده و در برخی نیز بیش از ۲برابر اهداف برنامه محقق شده است.

این مهم درقالب برنامه افزایش ضریب خود اتکایی محصولات راهبردی اساسی در تولید محصولات اساسی پیگیری شده در این زمینه تولید سالانه یک میلیون و ۱۰۰ هزار میلیون تن گندم و کسب رتبه ۲ کشوری در ۲ سال متوالی از جمله برنامه‌های محقق شده در این راستا است.

از دیگر برنامه‌های محقق شده در قالب این برنامه شامل تولید حبوبات سالانه بیش از ۴۶ هزار تن، جو سالانه بیش از ۴۷ هزار تن، دانه های روغنی سالانه بیش از ۶ هزار و ۶۰۰ تن، گوشت قرمز سالانه بیش از ۳۰ هزار تن، گوشت مرغ سالانه بیش از ۱۰۰ هزار تن، شیر خام سالانه بیش از ۲۳۰ هزار تن بوده و همچنین در تامین نهال اصلاح شده حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار اصله و تولید گیاهان دارویی سالانه بیش از یک هزار و ۳۴۵ تن در قالب برنامه تامین داخلی نهاده‌های مورد نیاز بخش کشاورزی است.

این استان در تولید این محصولات در میزان تحقق اهداف تعیین شده به رقم بیش از ۱۰۰ درصد رسیده که این دستاوردها نشان از پیشگامی بخش کشاورزی استان در رسیدن به اهداف اقتصاد مقاومتی و بیانیه گام دوم انقلاب است.

کردستان بذرهای خود را برای تحقق گام دوم انقلاب کاشت

۶ پروژه مهم سهم کشاورزی کردستان در برنامه اقتصاد مقاومتی

ایرنا: کدام طرح‌های توسعه‌ای بخش کشاورزی در جمع برنامه‌های استانی اقتصاد مقاومتی در کردستان قرار دارد؟

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان: بموازات پروژه‌های ملی هرساله تعدادی دیگر پروژه در قالب اقتصاد مقاومتی براساس پتانسیلهای داخلی استان در ستاد فرماندهی استانی تصویب می‌شود که سال گذشته ۱۱ پروژه از ۱۷ طرح مصوب و تأیید شده ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی کشور مربوط به بخش کشاورزی و منابع طبیعی استان است.

از این تعداد ۶ پروژه با آثار و پیامدهای مثبتی در رونق تولید وایجاد اشتغال، به سازمان جهاد کشاورزی اختصاص داشته که افزایش تولید آبزیان با پیش بینی تولید ۸۱۵ تن آبزیان و ۱۶۳ نفر اشتغال جدید و افزایش تولید گوشت قرمزبا پیش بینی تولید ۲ هزار و ۲۰۰ تن گوشت قرمز با یک هزار و ۵۳۳ اشتغال جدید و تثبیت سه هزار و ۱۷۵ شغل موجود از مهمترین این طرح‎ها است.

توسعه زنبورداری و نوغانداری با پیش بینی افزایش ۳۶ هزار کندوی مدرن زنبور عسل و افزایش ۲۵۲ تن عسل به تولید استان، ۱۰۰ کیلوگرم ژل رویال، ۱۴ تن موم، ۶۰۰ کیلوگرم بره موم و ۹۰۰ کیلوگرم پیله تر کرم ابریشم با افق ایجاد ۶۰۰ شغل و تثبیت اشتغال ۳۰ نفر از دیگر برنامه‌های استانی اقتصاد مقاومتی بخش کشاورزی کردستان است.

دیگر برنامه‌ای این بخش شامل سرشاخه کاری باغات گردو با پیش بینی انجام عملیات در سطح ۲۵۰ هکتار و افزایش ۲ برابری تولید در واحد سطح و تثبیت ۶۰۰ شغل موجود و توسعه ۲ هزار و ۳۷۰ هکتاری باغات مثمراستان با پیش بینی تولید ۱۷ هزار تنی محصولات باغی استان و ۸۵۰ نفر اشتغال جدید و تثبیت ۱۵۰ شغل موجود و انجام کشت نشائی محصولات زراعی در سطح یک هزار و ۱۰۰ هکتار با پیش بینی صرفه جویی سالانه سه میلیون متر مکعب آب مصرفی است.

ایرنا: آیا در سال ۱۳۹۹ نیز طرح‌های استانی تدوین و ابلاغ شده است؟

سپری: هر چند منابع مالی اجرای این پروژه ها از محل اعتبارات تملکی و تسهیلات بانکی بطور کامل تامین و تخصیص نیافت است اما بلحاظ وجود پتانسیلهای فراوان در استان و استقبال کشاورزان اهداف تعیین شده عملکرد قابل توجهی داشته و از پیشرفت خوبی برخوردارند.

استعدادهای وافر بخش کشاورزی استان و ظرفیت‌های خالی قابل توجه برای رشد و توسعه به انضمام نگرش مثبت مسوولان استانی به بخش کشاورزی این سازمان را مجاب کرد برای سال ۱۳۹۹ نیز تعداد ۱۹ پروژه از سوی این سازمان برای تصویب در ستاد فرماندهی اقتصادمقاومتی کشور به سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان پیشنهاد شد.

ستاد فرماندهی اقتصادمقاومتی کشور مجدد ۶ پروژه سال ۱۳۹۸ را به انضمام چهار پروژه جهش تولید تصویب و ابلاغ شد که هم اکنون اجرای آنها برای تحقق ۱۰۰ درصدی اهداف تعیین شده در حال انجام است.

کردستان بذرهای خود را برای تحقق گام دوم انقلاب کاشت

مسیری پرتلاطم اما قابل تحقق

ایرنا: چشم انداز سازمان جهاد کشاورزی برای حرکت در مسیر گام دوم انقلاب چگونه تنظیم شده است؟

سپری: سازمان جهادکشاورزی برای حرکت در مسیر گام دوم انقلاب بر اساس وظایف و مسوولی‌تهای قانونی خود، برای تحقق خودکفایی و امنیت غذایی با تکیه بر استعدادهای بالقوه استان و با استناد به اسناد بالادستی همچون سند چشم انداز ۲۰ساله کشور، برنامه ششم توسعه، سیاستهای کلی اقتصادمقاومتی و برنامه های وزارت جهادکشاورزی برنامه‌های خود را در ۳۶ بند تدوین کرده است.

افزایش ضریب خودکفایی در محصولات اساسی از طریق افزایش بهره وری عوامل تولید و استفاده از فناوری‌های نوین و بکارگیری روشهای جدید تولید، توسعه فن آوری جدید تولید و ترویج و آموزش آن در جهت بهبودکیفیت محصولات تولیدی کشاورزی و فرآورده های غذایی آن و تولید محصول سالم از جمله چشم انداز این سازمان برای حرکت در مسیر گام دوم انقلاب است.

از دیگر برنامه برای تحقق گام دوم انقلاب در این استان می‌توان به تهیه الگوی کشت بهینه، ارتقاء دانش، بینش و مهارت بهره برداران و تولیدکنندگان، امکان سنجی و توسعه کشت فراسرزمینی و جلوگیری از توسعه بی رویه کشت و تمرکز بر ارتقاء بهره وری و افزایش عملکرد در واحدسطح با توجه به محدودیت منابع آب و پایدارسازی کشاورزی ایران بر مبنای ظرفیت های واقعی آب و خاک، کمک به بهبود مدیریت منابع آبی، ممانعت از فرسایش خاک و تحقق اهداف محیط زیستی دولت اشاره کرد.

توسعه کشت‌های متراکم گلخانه‌ای، تامین بموقع و به اندازه نهاده‌های تولید، تولید بذر اصلاح شده و واگذاری تامین و توزیع نهاده های کشاورزی به بخش خصوصی و اتحادیه ها و تعاونیهای کشاورزی، تجهیز امکانات مبارزه با آفات عمومی، کنترل آفات و بیماریهای گیاهی از دیگر برنامه‌های این سازمان در این راستا است.

از دیگر برنامه‌های این سازمان به حداقل رساندن رشد مصرف انرژی در بخش کشاورزی با افزایش بهره وری انرژی، حفاظت، بهبود واصلاح ژنتیکی گیاهی و دامی، افزایش سرمایه صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری و کمک به صندوق های اعتباری غیر دولتی کشاورزی و توسعه نظام بیمه کشاورزی به لحاظ کمی وکیفی است.

جمعیت بهره بردار کشاورزی کردستان دارای ۱۱۵ هزار نفر است که این جامعه سالانه حدود سه میلیون تُن محصولات کشاورزی تولید می‌کنند که ۴۰۰ هزار تُن از این میزان مربوط به محصولات باغی و باقی نیز مربوط به بخش زراعت است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بارش باران و برف در برخی استان های کشور