شمار موارد سرپایی کرونا در زنجان افزایش یافته است


شمار موارد سرپایی کرونا در زنجان افزایش یافته است

زنجان - ایرنا - رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان گفت: طی هفته‌های گذشته شمار مراجعه کنندگان سرپایی کرونایی به مراکز تعیین شده در استان افزایش یافته است که این یک هشدار جدی محسوب می‌شود.

دکتر پرویز قزلباش شامگاه شنبه در ستاد پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا که بصورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، با اشاره به وضعیت این بیماری در استان افزود: هم اکنون اشغال تختهای کرونایی بیمارستان های استان به ۱۴۵ نفر رسیده، این در حالی است که در ۲ ماه گذشته این میزان اشغال به ۷۰۰ نفر در روز رسیده بود.

وی اضافه کرد: در پیک بیماری در استان ۱۲۱ بیمار در بخش آی سی یو بیمارستان ها بستری بودند، خوشبختانه این تعداد به ۳۱ نفر کاهش یافته و از طرفی طی این پیک ۶۰ نفر از بیماران لوله گذاری شده بودند که این تعداد به ۱۱ نفر رسیده است.

این مسوول میانگین بستری های کرونایی استان در آبان امسال را ۱۰۲ نفر در روز اعلام کرد و گفت: این تعداد آذرماه ۶۷ نفر، دی ماه ۲۸ و در بهمن ماه امسال ۲۶ نفر ثبت شد که این مهم روند نزولی شدن بیماری و بطور تقریبی شکل افقی و پایداری را نشان می دهد که نتیجه همکاری مردم و تلاش دستگاه‌های اجرایی ومتولیان امر در راستای شناسایی پیگیری، رهگیری، آزمایش های وسیع و ایزوله کردن بیماران بوده است.

قزلباش افزود: طی این مدت شیوع کرونا در استان، بیش از ۱۳۸ هزار نمونه گرفته شده و ۴۴ هزارو ۸۰۳ نفر موارد مثبت کرونایی به ثبت رسید و تاکنون بیش از ۱۹ هزار نفر در بیمارستان های استان بستری شدند.

وی با بیان اینکه طی هفته های گذشته افزایش شمار مراجعه کنندگان سرپایی در استان رخ داده است که در هفته دوم بهمن چهار هزارو ۳۹۳ مورد بود و این رقم در هفته سوم همین ماه به چهار هزارو ۶۸۵ مورد افزایش یافت و این مهم هشداری مبنی بر افزایش شیوع ویروس کرونا محسوب می شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان گفت: وقتی شمار بیماران سرپایی کرونایی افزایش می یابد، یک هشدار اولیه مبنی بر اینکه ممکن است در هفته های آینده درگیر موجی از بیماری باشیم و باید به این مقوله مهم بیش از گذشته توجه کرد.

وی اظهار داشت: روند بیماری در کل استان پایدار است و در مجموع باید گفت در هفته اول آذر امسال بیش از ۴۴ درصد موارد کرونایی مثبت بود که اکنون این مقدار به ۸.۳ رسیده و پیگیری ها نشان می دهد طی این مدت بیش از پنج برابر شده، یعنی اگر در مدت یاد شده ماه آذر ۲.۶ نفر پیگیری می شدند در زمان حاضر به بیش از ۹ نفر افزایش یافته است.

قزلباش با اشاره به وضعیت کرونایی شهر زنجان افزود: روند بیماری در زنجان سیسنوسی بوده هر چند مختصر افزایشی داشته است اما باید به این شهر بیش از گذشته توجه کرد و در ارتباط با ابهر نیز باید گفت بیماری بطور مختصر روبه افزایش است که با پیگیری ها روند کاهشی خواهد گرفت.

این مسوول وضعیت کرونایی خرمدره را نیز با شیب تندی عنوان کرد و گفت: یافته ها در رهگیری، پیگیری، آزمایش و تجارب نیز نشان می دهد این روند هشدار دهنده بوده و این در حالی است که بر مبنای آمار در بحث سرپایی بیماری ۶ درصد بیماران در بخش بستری ۹.۵ درصد استان را به خود اختصاص داده اما سهمی که خرمدره از بیمار سرپایی کرونایی دارد حدود ۶ درصد و بستری هم نزدیک به ۱۰ درصد است.

وی علت این مساله را بیمارانی دانست که در خرمدره نیاز به بستری بیشتری دارند هر چند از شهرستان های اطراف نیز مراجعه می کنند و از همه مهمتر رفتار ویروس در خرمدره بسیار متفاوت شده، که پیگیری ها برای روند کاهشی شدن بیماری درحال انجام است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه زنجان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان