مصرف این دارو بعد از تزریق واکسن کرونا ممنوع


مصرف این دارو بعد از تزریق واکسن کرونا ممنوع

کارشناسان اعلام کردند که بهتر است پس از تزریق واکسن کرونا به هیچ عنوان از مسکن ها استفاده نشود.

کارشناسان اعلام کردند که بهتر است پس از تزریق واکسن کرونا به هیچ عنوان از مسکن ها استفاده نشده و در صورت نیاز، حتما این داروها زیر نظر پزشک مصرف شوند. البته هنوز شواهد موجود در این رابطه محدود است و مطالعات بیشتری در این زمینه باید انجام گیرد.


در پی ساخت واکسن های متعددی برای ویروس کرونا، عملیات واکسیناسیون سراسری در بسیاری از کشورها آغاز شده اما هنوز هم سوالات زیادی در ذهن افراد دریافت کننده این واکسن ها وجود دارد. یکی از مهمترین سوالات فوق، این است که پس از تزریق واکسن چه اقدامات احتیاطی لازم است انجام شود؟ آیا افراد واکسینه شده می توانند پس از دریافت واکسن و داشتن عوارض احتمالی، از داروهای مسکن قبل استفاده کنند؟

کارشناسان عنوان کردند که برخی از داروهای مسکن ممکن است در فعالیت واکسن تداخل ایجاد کرده و موجب بروز یک قوی پاسخ سیستم ایمنی شوند. برای بررسی دقیق تر این موضوع بهتر است در ابتدا به بررسی این مساله بپردازیم که پس از تزریق واکسن چه اتفاقی در بدن افراد می افتد؟ باید در نظر داشت که وقتی واکسینه می شوید ، ویروس ضعیف شده، آنتی بادی یا هر عامل دیگر تشکیل دهنده واکسن، موجب فریب بدن شده و سیستم ایمنی بدن فکر می کند با یک ویروس مواجه شده و به تبع ان یک ساختار دفاعی در برابر ویروس ایجاد می شود. به گزارش سیناپرس،طی این فرآیند ، بدن شما شاهد بروز علائم مختلفی خواهد بود که برخی از ان ها مهم بوده و بیشتر آن ها موقتی و گذرا هستند.

برخی از این علائم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

1- واکسن ممکن است باعث درد بازو شود.
2- ممکن است تب داشته باشید که با گذشت زمان شدیدتر شود.
3- سردرد سبک و احساس سرگیجه نیز می تواند پس از تزریق واکسن رخ دهد.
4- درد عضلانی یا سایر علائم موقتی التهاب نیز می تواند بخشی از واکنش بدن نسبت به واکسن باشد.

به خاطر داشته باشید که این علائم جای نگرانی نداشته و به گفته پزشکان کاملا طبیعی هستند. دکتر روچل والنسکی ، مدیر مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده ، به تازگی در یک نشست خبری اعلام کرد: این علائم به معنای این است که سیستم ایمنی بدن شما در حال قدرت گرفتن بوده و واکسن به خوبی عمل کرده است.

در این میان متخصصان می گویند پس از تزریق واکسن کرونا بهتر است از مصرف داروهای مسکن اجتناب شود. مهمترین دلیل توصیه فوق، این است که داروهای مسکن از جمله ایبوبروفن، ادویل، استامینافن و …. عمدتا ضد التهاب بوده و ممکن است پاسخ ایمنی بدن شما را مهار کنند. یک مطالعه جدید روی موش ها که نتایج آن اخیرا در مجله ویروس شناسی (Journal of Virology) منتشر شد، نشان داد که این داروها ممکن است تولید آنتی بادی ها را کاهش دهند.

سوال مهمی که در این میان مطرح میشود، این است که اگر شخصی به دلیل یک بیماری دیگر تحت درمان مبتنی بر مسکن بود، چه باید بکند؟ آیا باید به مصرف مسکن ادامه داده یا بلافاصله آن را متوقف کرد؟

به گفته متخصصان، اگر کسی در حال حاضر از هر داروی مسکنی استفاده می کند حتما باید با پزشک معالج خود مشورت کرده و بر اساس دستورالعمل خاص ارائه شده توسط وی عمل کند.

به گفته پزشکان، اگر درد عضلانی و شرایط پس از واکسن برای افراد دریافت کننده، بسیار شدید بوده و امکان دسترسی به پزشک نیز وجود نداشت، داروی استامینافن از مابقی مسکن ها بهتر است زیرا این دارو به میزان بسیار کمتری پاسخ ایمنی بدن شما را تغییر می دهد.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده نکات دیگری مانند نگه داشتن پارچه خنک روی ناحیه تزریق را برای کاهش علائم بعدی تزریق واکسن توصیه می کند. برای کاهش تب احتمالی نیز بهتر است مایعات زیادی نوشیده و سبک لباس بپوشید.

در خاتمه به یاد داشته باشید اگر پس از تزریق واکسن، قرمزی یا حساسیت به لمس در بازوی شما دیده شده و بیش از یک روز ادامه داشت حتما با پزشک خود تماس بگیرید.بهداشت نیوز

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دارم دلبری مانند تو