وبینار انگلیسی«کنش‌گری اجتماعی بانوان طلبه در دوران کرونا» برگزار شد


وبینار انگلیسی«کنش‌گری اجتماعی بانوان طلبه در دوران کرونا» برگزار شد

وبینار «کنش‌گری اجتماعی بانوان طلبه در دوران کرونا» به زبان انگلیسی به همراه زیرنویس فارسی به همت اداره‌کل روابط عمومی و امور بین الملل مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران برگزار شد.

​به گزارش خبرگزاری شبستان، اداره‌کل روابط عمومی و امور بین الملل مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در راستای انگیزه بخشی و ترسیم رسالت های بین المللی طلاب خواهر، وبیناری با عنوان «کنش‌گری اجتماعی بانوان در دوران کرونا» با مشارکت و همراهی طلاب زبان‌دان برگزار کرد.

در بخش اول این وبینار خانم زاهره سادات میرجعفری، دکتری مطالعات زنان و مدرس حوزه و دانشگاه با اشاره به تحقیقی در مورد زنان و مشکلات آنها در کشورهای دنیا، اظهار داشت: بیماری کرونا جهان و شرایط جهان را تغییر داد و زنان به عنوان بخش اصلی خانه و خانواده نقش مهمی را در کنترل و مراقبت این بیماری داشتند.

وی افزود: در شرایط قرنطینه و مراقبت از افراد مبتلا به کووید ۱۹ زنان مسئولیت بیشتری برای مراقبت از بیماران را بر دوش می‌کشند و این موضوع حجم کار آنها را افزایش داده است.

خانم میرجعفری ادامه داد: «رسیدگی به بیمار مبتلا»، «ضدعفونی کردن مداوم محیط و وسایل شخص مبتلا»، «توجه به تغذیه فرد مبتلا و سایر افراد خانواده»، «خرید مایحتاج خانواده در شرایطی که پدر خانواده مبتلا به بیماری است»، «رسیدگی به دروس فرزندان دانش‌آموز»، «حفظ نشاط در خانواده»، «حفظ روابط عاطفی از یک سو و همزمان مراقبت از خود در برابر ابتلاء به بیماری» فشار فیزیکی و روانی بسیار زیادی را بر زنان در خانواده اعمال می‌کند.

وی با بیان این که فعالیت جهادی و داوطلبانه طلاب در دوران کرونا نقش بسیار مهمی داشت، خاطرنشان کرد: طلاب خواهر حوزه های علمیه با زحمت و تلاش فراوان، وظایف خدمت گذاری خود را انجام دادند و در مبارزه با کرونا نقش آفرینی کردند.

این مدرس حوزه و دانشگاه افزود: طلاب خواهر همچنین در بیمارستان ها و آرامستان ها به بیماران کمک کردند و در ساخت ماسک و تولید آبمیوه جهادی داوطلبانه فعالیت کردند؛ لذا ضروری است این تجربیات و ارزشهای ایرانی اسلامی آنها از طریق شبکه های اجتماعی به دنیا منتقل شود.

در بخش بعدی وبینار خانم رقیه حق گویان، طلبه جهادگر حوزه علمیه خواهران در خط مقدم مبارزه با کرونا به بخشی از فعالیت های خود اشاره کرد و گفت: وقتی پاندمی کرونا شروع شد، مثل بقیه، ابتدا من در خانه ماندم و خود را قرنطینه کردم تا خودم و خانواده ام سالم بمانند، اما بعد از یک هفته پیامی دریافت کردم که وضعیت بنده را تغییر داد.

وی افزود: بعد از یک هفته، من از مدرسه پیامی مبنی بر درخواست کمک به کادر بیمارستان دریافت کردم و با توجه به آیه 128 سوره توبه که می فرماید «لَقَد جاءَکُم رَسولٌ مِن أَنفُسِکُم عَزیزٌ عَلَیهِ ما عَنِتُّم حَریصٌ عَلَیکُم بِالمُؤمِنینَ رَءوفٌ رَحیمٌ؛به یقین، رسولی از خود شما بسویتان آمد که رنجهای شما بر او سخت است؛ و اصرار بر هدایت شما دارد؛ و نسبت به مؤمنان، رئوف و مهربان است!» به عنوان یک مسلمان که آرزو دارد از پیامبرش پیروی کند برای کمک اعلام آمادگی کردم.

طلبه جهادگر حوزه علمیه خواهران با بیان این که مقابله با کرونا یک مسئولیت اجتماعی برای من بود و نمی توانستم مردم را در زمان خطر تنها بگذارم، بیان داشت: در بیمارستان، ما هر کاری برای کمک به افراد بیمار انجام می دادیم؛ اما مهم ترین کار با توجه به این که بیماران زمان زیادی دور از عزیزانشان بودند، این بود که از لحاظ روحی تقویت شوند و ما این وظیفه را نیز با تمام توان انجام می دادیم.

وی با اشاره به این که درس های زیادی برای یادگرفتن در بیمارستان ها وجود داشت، ادامه داد: مهم ترین چیزی که بنده یاد گرفتم معنای مسئولیت اجتماعی بود. یعنی گاهی بشر آن قدر گم شده است که یک ویروس بسیار کوچک باید به او بیاموزد چقدر در اشتباه است و راه را پیدا کند.

خانم حق گویان اظهار داشت: درس دوم که از کم اهمیت تر از درس اول نیست این بود که درک کنیم زندگی کردن در رنج مداوم و جنگ چگونه است و قدر امنیت و آرامش موجود در کشورمان را بدانیم.

پایان پیام/47

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال عطسه امروز چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 / فیلم