کشاورزی کردستان برای توسعه باید تکیه بیشتری به دانش فنی داشته باشد


کشاورزی کردستان برای توسعه باید تکیه بیشتری به دانش فنی داشته باشد

سنندج - ایرنا - استاندار کردستان گفت: با توجه به سهم 25 درصدی کشاورزی در اقتصاد این استان لازم است این بخش برای توسعه فعالیت‌ها تکیه بیشتری به دانش‌های روز داشته باشد.

به گزارش ایرنا ، بهمن مرادنیا روز یکشنبه در آیین تجلیل از تولید کنندگان برتر بخش کشاورزی کردستان که به صورت ویدیو کنفرانس با حضور رییس جمهوری برگزار شد اظهار داشت: امنیت غذایی از مقوله های مهم در رقابت‌های جهانی است که این مهم در چهار دهه گذشته به برکت خدمات انقلاب اسلامی ایران در کشور محقق شده است.

وی اضافه کرد: تقویت امنیت غذایی در دولت تدبیر و امید با توجه به تاکیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر توسعه اقتصاد مقاومتی و تشدید اعمال تحریم های یکجانبه علیه کشورمان، شدت گرفته و هم اکنون شاهد گسترش فعالیت های کشاورزی در اقصی نقاط کشور هستیم.

مرادنیا یادآور شد: در استان کردستان نیز این مهم در قالب برنامه های مختلف از جمله طراحی و تدوین سه طرح پیشران کشاورزی در دولت دوازدهم پیگیری شد که هم اکنون شاهد اجرای طرح ها در قالب پروژه های مختلف از جمله افزایش گوشت قرمز، توسعه ۹۶ هزار هکتاری اراضی آبی و ایجاد ۵۰ هزار هکتاری باغات در حال تحقق است.

کشاورزی در دولت تدبیر و امید وابستگی کشور به تولیدات داخلی را افزایش داد


رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان نیز در این آیین گفت:کشاورزی نقش بی بدیلی در تاب‌آوری و ارتقا و رشد اقتصادی کشور دارد و این بخش با دارا بودن ۴.۳ میلیون بهره بردار در کشور و سهم هشت درصدی در ارزش افزوده نقش بارزی را خود کفایی کشور ایفا می کند.

محمدفرید سپری یاداور شد: در هفت سال گذشته خدمت دولت تدبیر و امید توسعه بخش کشاورزی به صورت ویژه در کشور و این استان پیگیری شده که در نتیجه این حمایت هم اکنون کشور وابستگی بیشتری به تولیدات داخلی داشته و برعکس آن از شدت وابستگی به خارج و واردات کاهش یافته است.

وی افزود: این پارادوکس دستاوردی مهم بوده چرا که با افزایش وابستگی مصرف و فرآوری کشور به تولید داخلی که همان آرمان نهایی اقتصاد مقاومتی است می توان در برابر تمامی هجمه‌های خارجی تاب آوری کشور را بیشتر کرد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان با اشاره به دستاوردهای بخش کشاورزی این استان در دولت تدبیر و امید گفت: در این مدت تنها در بخش غلات با حمایت ها و برنامه ریزی های انجام شده ۵۱ درصد و در بخش گوشت سفید حدود ۳۵ درصد و گوشت نیز نیز حدود ۲۰ درصد افزایش تولید را شاهد بودیم.

وی گفت: کردستان ور بخش تولید گندم با تولید ۱.۲ میلیون تن در هر سال در جایگاه دوم تا چهارم کشور قرار دارد این درحالی است که میزان تولید آیم محصول در ابتدای سال ۱۳۹۲ حدود ۸۰۰ هزار تن بود.

سپری افزود: هم اکنون نیز توسعه بخش کشاورزی کردستان با حمایت دولت و همکاری بهره برداران، محققان و کارشناسان متوقف نشده و طرح هایی از جمله ایجاد زنجیره مرغ اجداد، جهش تولید در دیم زارها، افزایش ۱۳ هزار تنی گوشت قرمز، توسعه اراضی آبی دنبال می‌شود.

امروز به صورت ویدئو کنفرانس، ۳۷۲ طرح گلخانه‌ای و فاز ۱ و ۲ مجتمع دامداری با سرمایه‌گذاری ۴۹ هزار میلیارد ریالی با حضور رییس جمهوری به بهره‌برداری ‌رسید.

در این آیین از پنج نفر از تولیدکنندگان برتر ملی بخش کشاورزی کردستان تجلیل شد.

استان کردستان دارای ۲۸ هزار کیلومتر مربع با یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر جمعیت است که تنوع آب و هوایی آن باعث شده یکی از استان‌های موفق در حوزه کشاورزی باشد.

این استان دارای یک میلیون و ۲۲۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی شامل ۸۹۶ هزار و ۲۳۵ هکتار اراضی دیم حدود ۸۸ درصد و ۱۲۱ هزار اراضی آبی حدود ۱۲ درصد بوده و دارای حدود ۲ میلیون و ۲۱۰ هزار رأس دام سبک (گوسفند و بز) و ۲۰۰ هزار رأس دام سنگین (گاو و گوساله)، ۱۳ میلیون قطعه انواع طیور و ۱۱۶ هزار کندوی زنبور عسل است.

جمعیت بهره‌بردار کشاورزی کردستان دارای ۱۱۵ هزار نفر است که این جامعه سالانه حدود سه میلیون تُن محصولات کشاورزی تولید می‌کنند که ۴۰۰ هزار تُن از این میزان مربوط به محصولات باغی و باقی نیز مربوط به بخش زراعت است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


غار کوه گره خان آباد