تجلیل از فعالین ثبت ملی گلیم عنبران آستارا


تجلیل از فعالین ثبت ملی گلیم عنبران آستارا

طی مراسمی را که در روستای عنبران بخش مرکزی آستارا برگزار شد، از فعالین ثبت ملی گلیم این روستا تجلیل به عمل آمد.

عباس صابر در مراسم تجلیل از فعالین ثبت ملی گلیم عنبران آستارا اظهار کرد: گلیم شاخصه این روستا است که بافت آن سینه به سینه از نسل‌های گذشته به نسل‌های جدید منتقل شده است.

فرماندار شهرستان مرزی بندر آستارا با اشاره به اینکه باید همه اهالی توجه کنند که روستای آنها در سطح کشور مطرح شده است، افزود: دهیار و اعضای شورای اسلامی روستا باید نمادهای مرتبط با این موضوع را در سطح معابر روستا داشته باشند.

صابر با تاکید بر اینکه امروز برندسازی به عنوان یکی از شاخصه‌های مهم در جهان مطرح است، یادآور شد: باید تدارکات لازم برای برگزاری جشنواره‌های گلیم را به میزبانی این روستا تدوین کنیم.

وی با اشاره به اینکه باید کارگاه‌ها و بازارچه‌های صنایع دستی را در این روستا ایجاد کرد، اضافه کرد: زمانی‌که توریستی وارد شهرستان می‌شود، باید نماد گلیم را در جای جای معابر و اماکن دولتی و غیردولتی ببینند.

الزام ایجاد موزه ملی تخصصی گلیم در عنبران

پردل امیری‌نژاد، مسئول اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آستارا در این آیین، خاطرنشان کرد: اگر همت روستاییان عنبران، به خصوص زنان گلیم‌باف این روستا نبود، این اتفاق مهم و تاریخی محقق نمی‌شد.

وی با بیان اینکه حمایت و پیگیری نماینده شهرستان مرزی بندر آستارا در دفاع از ثبت این روستا در وزارت مربوطه و تلاش های فرماندار آستارا، ادامه داد: در حال حاضر ۷۰۰ هنرمند گلیم باف در عنبران فعال هستند و خبرنگاران در معرفی این ظرفیت نقش بسیار مهمی داشته‌اند.

مسئول میراث فرهنگی آستارا با بیان اینکه ما پیگیر ایجاد موزه ملی تخصصی گلیم در این روستا هستیم، افزود: دستیابی به بازارهای خارجی را در اولویت قرار داده‌ایم و برای آن برنامه داریم.

امیری‌نژاد با تاکید بر اینکه روستای عنبران به عنوان دهکده صنایع دستی در سطح کشور مطرح است، افزود: در همه خانه‌های این روستا آثار صنایع دستی وجود دارد.

وی اضافه کرد: باید همت شود تا نمادهای این رویداد مهم در معابر عمومی روستا به خصوص میدان ورودی آن در کنارگذر سردار شهید قاسم سلیمانی احداث شود.

وی با اشاره به اینکه، باید حمایت‌ها با اعطای تسهیلات بانکی در دستورکار قرار گیرد، تصریح کرد: وجود بانوان هنرمند که دارای معلولیت هستند، بر شاخصه‌های هنرمندان این روستا افزوده است.

به گزارش ایسنا، در پایان این مراسم از گلیم بافان، خبرنگاران و عوامل ثبت ملی این روستا تجلیل به عمل آمد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گیلان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا