افزایش سیستم آبیاری نوین در ابرکوه به 4500 هکتار


افزایش سیستم آبیاری نوین در ابرکوه به 4500 هکتار

مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه گفت: در حال حاضر قریب به چهار هزار و 500 هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان ابرکوه با سیستم آبیاری نوین (کم‌فشار و تحت‌فشار) آبیاری می‌شود.

«مهدی غیب الهی» در گفتوگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: در سال جاری حدود ۶۰ کشاورز اقدام به اجرای طرح آبیاری نوین در ۵۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان کرده‌اند و در این راستا دولت نیز با پرداخت ۶۱ میلیارد ریال تسهیلات بلاعوض از آنان حمایت کرد لذا سیستم آبیاری نوین شهرستان به ۴۵۰۰ هکتار افزایش یافت.

وی همچنین از بهره‌برداری طرح ۱۲۰ هکتاری آبیاری نوین در منطقه چاهگیر بخش بهمن خبر داد و گفت: این طرح آبیاری تحت‌فشار با هزینه‌ای بالغ‌ بر ۱۸ میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال که ۱۵ میلیارد و ۶۰۰ میلیون آن از اعتبارات بلاعوض دولتی و مابقی آن آورده کشاورز بوده است،با هدف افزایش تولیدات کشاورزی و بهره‌وری از منابع آب اجرا شد.

غیب الهی با بیان اینکه آبیاری تحت‌فشار شامل آبیاری بارانی و قطره‌ای است، تصریح کرد: در شرایط آبی فعلی که تمام کشور و به‌ویژه شهرستان کویری ابرکوه در معرض بحران کم‌آبی قرار دارد، ضرورت تغییر نگرش کشاورزان که تاکنون از روش‌های آبیاری سنتی استفاده می‌کردند، نسبت به مزایای سیستم آبیاری نوین به شدت احساس می‌شود.

وی تأکید کرد: راندمان آبیاری بالا به میزان ۷۰ درصد در روش بارانی و به میزان ۹۰ درصد در روش قطره‌ای و صرفه‌جویی در مصرف آب و انرژی، بهبود مدیریت مزرعه و افزایش کیفیت و عملکرد محصول، جلوگیری از تشکیل رواناب سطحی و جلوگیری از فرسایش خاک، امکان آبیاری در اراضی شیب‌دار و ناهموار بدون انجام عملیات تسطیح از جمله مزایای سیستم‌های نوین آبیاری است.

این مسئول ادامه داد: از دیگر مزایای این نوع آبیاری می‌توان به تأمین آب به موقع و به اندازه برای گیاه، متناسب با نیاز آبی، افزایش محصول در واحد سطح در مقایسه با آبیاری سنتی، نبود نیاز به ایجاد نهرهای خاکی درون مزرعه و نهرهای زهکشی و استفاده بهینه از کل زمین مزروعی، امکان به‌کارگیری کود و سم همراه با آب آبیاری، جلوگیری از رویش علف‌های هرز و کاهش آفات و امراض اشاره کرد.

غیب الهی در خاتمه یادآور شد: در حال حاضر دولت در راستای حمایت از کشاورزان، افزایش بهره‌وری و صرفه‌جویی در مصرف آب، برای طرح‌های آبیاری تحت‌فشار ۱۷۵ میلیون ریال و برای طرح آبیاری کم‌فشار ۷۰ میلیون ریال تسهیلات بلاعوض پرداخت می‌کند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه یزد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انتظار