آزمایشگاه جامع بهداشتی در کردستان راه‌اندازی می‌شود


آزمایشگاه جامع بهداشتی در کردستان راه‌اندازی می‌شود

سنندج – ایرنا – معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: آزمایشگاه جامع سلامت به منظور نصب دستگاه سنجش ذرات معلق هوا در سنندج تا اردیبهشت راه‌اندازی می شود تا درباره آلودگی هوا به صورت برخط هشدار کند.

به گزارش ایرنا، ابراهیم قادری روز یکشنبه در نشست با خبرنگاران اظهار داشت: دستگاههای نصب شده در این آزمایشگاه مکمل دستگاههای سنجش آلودگی محیط زیست خواهد بود تا پوشش مناسبی در اطلاع‌رسانی به موقع آلودگی هوا انجام شود.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان در ادامه با تشریح اقدامات انجام گرفته در قالب طرح شهید سلیمانی اظهار داشت: این طرح بصورت رسمی از اول آذر در استان آغاز شد و در مجموع یک‌هزار و ۳۰۲ تیم در قالب تیمهای حمایتی، رهگیری، مراقبتی و نظارتی به رصد بیماری در استان پرداختند.

قادری با بیان اینکه کرونا یکی از بزرگترین بحران های تاریخ بشری در ۱۰۰ سال اخیر است که تمامی شئونات اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی را تحت تاثیر قرار داد، اضافه کرد: شیوع اپیدمی‌ها در دنیا مساله عجیبی نیست و هرچند وقت یک بار رخ می دهد و مساله مهم نوع برخورد با آن و کسب تجربه برای آینده است.

وی طرح شهید سلیمانی را یکی از طرحهایی دانست که توانست مقابله مهمی در کاهش شیوع کرونا داشته باشد و افزود: این طرح با شناسایی به موقع بیماران و افراد در تماس نزدیک با آنان موجب کاهش گردش بیماری و ازدحام بیمار در بیمارستان ها شد.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: در مقایسه مدت زمان اجرای طرح شهید سلمیانی در استان با ماه قبل از آن ( آبان ۱۳۹۹) شاهد کاهش ۹۲درصدی مرگ و میر، ۸۳درصدی بستری ها و ۸۶ درصدی بروز موارد بیماری در استان بوده ایم.

قادری از این طرح بعنوان الگوی بسیار خوبی برای مواجهه با بحرانها و حتی حوادث غیرمترقبه اعلام و اظهار داشت: کرونا نشان داد که باید سبک زندگی و نگاه به آینده، مشاغل، کسب و کار و حتی نوع آموزش را تغییر داد وبسیاری از کشورها از هم اکنون به دنبال آن هستند.

۱۰ هزار تست کرونا

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان بااشاره به مشارکت هزار و ۷۱۶ نفر از سیستم بهداشتی، هزار و ۱۶ نفر از بسیج، ۳۳۵ نفر از جمعیت هلال احمر و ۱۵۶ نفر از اعضای سمن‌ها در این طرح، افزود: از ابتدای آذر تاکنون ۴۵۹ هزار خانوار با یک میلیون و ۵۷۴ هزار نفر تححت پوشش قرار گرفتند و تنها درصد کمی از روستاهای کم خطر از لحاظ شیوع بیماری، در طرح قرار نداشتند.

قادری افزود: ۲۴ هزار و ۵۷۳ نفر از افراد در تماس نزدیک با بیماران تحت مراقبت قرار گرفته و ۱۰ هزار نفر راضی به انجام تست شدند که نتیجه تست یک‌هزار و ۷۰۰ نفر مثبت بود.

وی یکی از کارکردهای این طرح را شناسایی بیماران قبل از گردش آنان در جامعه و دورهمی ها اعلام کرد و افزود: ۲هزار و ۹۸ بیمار در منزل توسط پزشک ویزیت و از این تعداد ۹۸ بیمار نیازمند به بستری به مراکز درمانی ارجاع داده شدند.

آزمایشگاه جامع بهداشتی در کردستان راه‌اندازی می‌شود

نظارت بر اماکن عمومی

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان به فعالیت تیمهای نظارتی بر امکان و فروشگاههای محلات اشاره کرد و افزود: در این مدت ۴۴ هزار و ۵۶۶ مکان بازرسی و پنج هزار ۶۶۷ اخطار صادر و ۱۶۹ مکان نیز به دلیل رعایت نکردن موارد بهداشتی پلمب شد.

وی با بیان اینکه ۱۵۳ مرکز جامع سلامت شهری و روستایی امکان نمونه‌گیری و تست سریع دارند تا امکان دسترسی سریع، فراهم شود، افزود: ۱۶ مرکز تست پی سی آر همچنان فعال است.

روز بدون فوتی کرونا

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با اشاره به اینکه کردستان در شبانه روز گذشته روز بدون فوتی کرونا را پشت سر گذاشت، افزود: هم اکنون ۱۱۱ بیمار در بیمارستانهای استان و ۳۲ نفر در بخش آی‌سی‌یو بستری هستند.

قادری با بیان اینکه از ابتدای شیوع بیماری تاکنون ۱۰۰ هزار نمونه‌گیری در استان انجام شده افزود: ۳۰ هزار و ۸۹۰ نفر کرونای قطعی داشته اند و ۵۶درصد مبتتلایان در استان مرد بوده و درصد ابتلای مردم و زن مساوی بوده است.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان افزود: ۸۶ درصد مبتلایان در شهرها ساکن هستند و میزان درگیری در شهرهای تراکم بیشتر، درگیری بیشتری داشته اند.

وی افزود: ۵۵درصد مبتلایان در گروه سنی ۱۵ تا ۴۵ سال و ۲۳ درصد رده سنی ۴۶ تا ۶۰ درصد قرار داشته اند و این بیانگر این است که بیشترین میزان درگیری در گروه سنی فعال جامعه قرار داشته است.

قادری گفت: از ابتدای شیوع بیماری یک‌هزار و ۴۸ مادر باردار مشکوک به کرونا در استان شناسایی و ۶۲۶ نفر مبتلای قطعی بودند که از این تعداد یکی از مادران جان خود را از دست داد.

وی افزود: از ۸۷ نوزاد مشکوک مبتلا به بیماری ۱۵ نفر مثبت بودند که همگی آنها درمان شدند.

آزمایشگاه جامع بهداشتی در کردستان راه‌اندازی می‌شود

استراتژی‎های مقابله با بیماری کرونا

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان درباره استراتژی نخست مقابله با این بیماری در زمان موج نخست این بیماری در خرداد ماه گفت: در مرحله نخست از خوشه های بیماری با پیشگیری وارد شدیم و سپس محدودیتهای لازم اعمال شد و توانستیم استان موفقی در زمینه کنترل بیماری باشیم.

وی استراتژی بعدی را سرکوب بیماری اعلام کرد و گفت: در حال حاضر تمرکز ما بر پیشگیری از گسترش بیماری است تا حدامکان بیماران سریع شناسایی و آلودگی و گردش بیماری در جامعه و منجر به موج جدید نشود.

موج‌های مزمن و کوچک

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با بیان اینکه احتمال موجهای شدید کمتر شده است، افزود: احتمال بروز موج های کوچک وجود دارد و اگر تا خرداد موج بزرگی روی ندهد، می شود گفت که این موجها مزمن شده است و در حال حاضر بیشتر افراد فعال جامعه که مرواداتی زیادی داشته‌اند یا مبتلا شده و یا ایمن شده اند و میزان طول مدت ایمنی دربرابر بیمار هنوز مشخص نیست و ممکن است از چند ماه تا چند سال باشد ولی بهاطر ماهیت ناشناخته ویروس هنوز نمی توان نظر دقیقی داد.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان تاکید کرد: این مسائل نباید باعث شود تا رعایتها کم شود و فکر نکنیم گردش ویروس کم شده است بلکه این بیماری همچنان در کمین افراد مسن است و مرگ و میر را برای آنان در پی دارد.

وی افزود: در حال حاضر آنفلوآنزای در گردش در جامعه نداریم و هرکسی علائم سرماخوردگی داشته باشد باید خود را کرونای مثبت تلقی و قرنطینگی را رعایت کند.

در حال حاضر وضعیت کرونا در شهرستانهای سنندج، سقز و کامیاران در وضعیت زرد کرونا و بقیه در وضعیت آبی هستند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


آتش بازی دمبله و ام‌باپه در لوشامپیونه