اجرای نسخه ارتقا یافته سند تحول در دستور کار قوه قضائیه قرار دارد


اجرای نسخه ارتقا یافته سند تحول در دستور کار قوه قضائیه قرار دارد

اراک - ایرنا - معاون مالی، پشتیبانی و عمرانی قوه قضائیه گفت: اجرای نسخه ارتقا یافته سند تحول از مطالبات جدی مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب است که در اولویت اقدامات قوه قضائیه قرار دارد.

" محمدحسین فروزان مهر" روز یکشنبه در نشست شورای قضایی استان مرکزی در اراک افزود: شاخص‌های اسناد بالادستی اصول قانون اساسی و سند چشم انداز با توجه به سیاست های کلی نظام جمهوری اسلامی در سند تحول مورد توجه قرار گرفته‌ است.
وی بیان کرد: در سند تحول برنامه‌هایی طراحی و تدوین شده که بر اساس آن احیای حقوق عامه با جدیت دنبال می‌شود و افزایش میزان رضایتمندی مردم نیز مد نظر است که با گذشت یک سال و نیم از ابلاغ این سند، شاهد رویدادهای مثبتی هستیم.
معاون مالی، پشتیبانی و عمرانی قوه قضائیه تاکید کرد: با اجرایی کردن سند تحول میزان طرح‌های معوق کاهش یافته و در خصوص کاهش ورودی پرونده‌های قضایی نیز اقدامات مناسبی صورت گرفته است.
فروزان مهر اظهار داشت: استان مرکزی در بحث کاهش اطاله دادرسی بین ۳۱ استان کشور از وضعیت مطلوبی برخوردار است.
وی با اشاره به مفاد سند تحول قوه قضاییه گفت: در تنظیم سند تحول دو مقوله مهم مبارزه با فساد، تحقق کارآمدی در اولویت قرار دارد که خروجی آن دسترسی به عدالت سطح جامعه و رضایتمندی مردم است که با تحقق این مهم چرخشی تحول آفرین در قوه قضائیه نسبت به سال‌های گذشته مشهود است.
معاون مالی، پشتیبانی و عمرانی قوه قضائیه تصریح کرد: اجرای سند تحول تا افق ۱۴۰۲ ترسیم شده که اجرای برنامه‌های کوتاه مدت تا خردادماه ۱۴۰۰، میان مدت تا خرداد ۱۴۰۱ و بلندمدت تا سال ۱۴۰۳ انجام می‌شود.
فروزان مهر با اشاره به اینکه مجموعه اقدامات و برنامه‌های قوه قضائیه در یک دوره پنج ساله ترسیم و تدوین شده، گفت: در ۱۴ چرخش تحول آفرین، تغییر رویکردها مد نظر است و رویکردها از نگاه بخشی و جزیره‌ای به نگرشی هم افزا و تعامل سازنده با سایر قوا تغییر می‌کند.
معاون مالی، پشتیبانی و عمرانی قوه قضائیه چرخش رویکردها در قوه قضاییه را از مهمترین برنامه‌ها عنوان کرد و گفت: چرخش از رویکرد دادخواست محور به رویکرد گسترش دهنده عدل و حامی عدالت در تمام سطوح جامعه و چرخش از رویکرد سنتی، غیر شفاف به نگرش پاسخگو، هوشمند و شفاف صورت می‌گیرد.
فروزان مهر ادامه داد: مهمترین محور چرخش تحول، مبارزه با مفسدان، شناسایی و حذف بسترهای فساد است که تحقق این مهم مستلزم تعامل، هماهنگی و هم افزایی بین قوه قضائیه و سایر دستگاه های اجرایی است.
وی تاکید کرد: در سند تحول قضایی چالش‌ها شناسایی می‌شود و عوامل اولویت دار احصا و بر اساس راهبردها، نسخه و راهکارهای لازم ارائه می‌شود.
معاون مالی، پشتیبانی و عمرانی قوه قضائیه با اشاره به اینکه تاکنون ۴۸ چالش احصا شده، افزود: از میان ۴۸ چالش، ۳۰ چالش انتخاب شده که در این راستا ۱۲۰ راهکار و عامل ریشه‌ای بر اساس سه شاخص ارائه شده است.
فروزان مهر، اصلاح نظام پرداخت‌ها، آمایش قضایی در خصوص متناسب سازی ساختارها، به‌کار گیری نیروهای شایسته، توجه به آموزش و توانمندسازی نیروی انسانی، توجه به مسکن پرسنل، اعطای تسهیلات و بهبود ارائه خدمات رفاهی از جمله برنامه‌های سند تحول قوه قضاییه است.
وی تاکید کرد: سند تحول مقطعی نیست بلکه حرکتی مستمر و بلند مدت است که برای ایجاد اقدامات پایه‌ای برنامه سه ساله در نظر گرفته شده است تا مردم که سرمایه اجتماعی نظام هستند بتوانند به نحو شایسته از خدمات قوه قضائیه بهره‌گیری کنند.
معاون مالی، پشتیبانی و عمرانی قوه قضائیه ضمن تاکید بر اینکه استان مرکزی از ظرفیت های بالایی برخوردار است افزود: استان مرکزی به لحاظ صنعتی، کشاورزی، حوزه معادن، فرهنگ و فرهیختگان و تاریخ معاصر پتانسیل و توانمندی‌های بالایی دارد که در راس آن بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران قرار دارد.
فروزان مهر یادآور شد: نیاز است حوزه قضایی از سرمایه گذاران بنگاه‌های تولیدی در شرایط موجود با تعامل و هم افزایی سایر دستگاه‌های اجرایی استان حمایت های ویژه ای داشته باشد.
وی، با اشاره به مصوبات سفر رئیس قوه قضائیه به استان مرکزی نیز گفت: تمام مصوبات سفر بر مبنای نگاه کارشناسی اجرایی می‌شود و با توجه به افزایش قیمت ها نیز تلاش می‌شود با تامین منابع مالی لازم، در اجرای طرح‌های مصوب شده تسریع شود.
معاون مالی، پشتیبانی و عمرانی قوه قضائیه ادامه داد: برای اجرای طرح های مصوب شده در استان منابع جدیدی احصا می‌کنیم تا افزایش رضایتمندی مردم و سهولت دسترسی به اماکن قضایی شکل گیرد.
وی بیان داشت: توزیع منابع در استان‌ها بر اساس شاخص‌ها رتبه بندی می‌شود و تخصیص نیز بر اساس منطق شکل می گیرد تا اجحافی در این خصوص نشود.
معاون مالی، پشتیبانی و عمرانی قوه قضائیه تاکید کرد: نهضت ساخت خانه‌های سازمانی برای کارکنان متناسب با سرانه هر استان است و ساخت مسکن برای قضات غیربومی در اولویت است.
فروزان مهر اظهار داشت: خمیر مایه بودجه قوه قضائیه سال ۱۴۰۰ ساماندهی می‌شود تا خروجی آن برای کارکنان این قوه ملموس باشد.

رئیس کل دادگستری استان مرکزی نیز در این نشست گفت : با توجه به نرخ بالای گرانی مسکن و اجاره ، ماندگاری قضات در استان مرکزی کم است که لازم است ساخت و ساز منازل مسکونی برای این جامعه هدف مد نظر قرار گیرد.
"حجت الاسلام موسوی " افزود: از اقدامات و برنامه‌های اولویت دار اجرای طرح" قوه قضائیه هوشمند" است و با توجه به اینکه استان مرکزی به لحاظ سخت افزاری با مشکلاتی مواجه است می طلبد نسبت به رفع این مشکل اقدامات لازم صورت گیرد.
وی با اشاره به اینکه در استان مرکزی وفاق و تعامل و همدلی بین دستگاه قضا و دستگاه‌های اجرایی استان وجود دارد، گفت: با اجرایی کردن سند تحول در حوزه آموزش و آزادسازی زندانیان، افزایش ۱۰ درصدی پرونده‌های مختومه، کاهش ۲۰ درصدی کل پرونده‌های وارده و همچنین صلح در ۳۰درصد پرونده‌ها پدید آمده است.
رییس کل دادگستری استان مرکزی تاکید کرد: بهره‌گیری از ظرفیت مساجد و صدا و سیما برای تبیین سیاست های بیانیه گام دوم انقلاب و رفع موانع واحدهای تولیدی استان مرکزی از جمله اقدامات موثری بود که در سال جاری با جدیت پیگیری می‌شود.
حجت الاسلام موسوی اظهار داشت: اجرای مصوبات سفر رئیس قوه قضائیه به استان‌ها، مردم را به پشتیبانی از نظام مصمم‌تر می‌کند و در افزایش رضایتمندی و اعتماد عمومی مردم تاثیر به سزایی دارد.

اجرای نسخه ارتقا یافته سند تحول در دستور کار قوه قضائیه قرار دارد

در جریان سفر معاون قوه قضائیه به استان مرکزی، سالن چندمنظوره فرهنگی ورزشی اداره کل بازرسی استان و مجموعه فرهنگی ورزشی، رفاهی کوثر اداره کل دادگستری استان در مجموع با اعتبار ۷ میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال بهره برداری شد و عملیات اجرایی ساختمان اداری اداره ثبت ناحیه ۲ اراک نیز آغاز شد.

۲۱۲شعبه دادسرا، دادگاه و دادگاه های عمومی، ۱۳۷ شعبه حل اختلاف و ۱۷۰ موسسه داوری به جمعیت یک میلیون ۴۱۴ هزار نفری استان مرکزی خدمات قضایی ارایه می‌کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مرکزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نام بیماری سخت ترانه علیدوستی اعلام شد | اعلام آخرین وضعیت روند درمان بازیگر سرشناس