دولت با توسعه زراعت چوب گام بلندی در حفاظت از جنگل ها برداشت


دولت با توسعه زراعت چوب گام بلندی در حفاظت از جنگل ها برداشت

رشت - ایرنا - استاندار گیلان گفت: دولت دوازدهم با توسعه زارعت چوب، گام بلندی با رویکرد حفاظت از عرصه های جنگلی برداشته ضمن آنکه به کاهش قاچاق چوب منجر شده و به ارتقاء تولیدات و پویایی صنایع سلولزی می ‌انجامد.

ارسلان زارع روز یکشنبه در سی و پنجمین دوره معرفی و تجلیل از برگزیدگان بخش کشاورزی گیلان پس از ارتباط زنده تصویری با رئیس جمهوری با اشاره به اهمیت حفاظت و توسعه جنگل‌ ها اظهار داشت: وقوع آتش سوزی در جنگل ها علاوه بر آنکه رویدادی غم‌ انگیر است، زیان و خسارتی جدی به ثروت ملی به شمار می آید لذا همه باید نسبت به جلوگیری از وقوع حریق در عرصه های جنگلی همت کنند.

وی با بیان اینکه دولت به منظور توسعه جنگل، زراعت چوب را مد نظر قرار داده، اضافه کرد: زراعت چوب یکی از زراعت‌ های مهم است که به ویژه در گیلان می‌تواند مورد توجه قرار گیرد، درآمد حاصل از آن حتی می‌تواند از درآمد برخی محصولات کشاورزی نیز بیشتر باشد.

نماینده عالی دولت در گیلان خاطر نشان کرد: زراعت چوب برای ارتقاء تولیدات صنایع سلولزی و پویایی کارخانه های تولید چوب و برخی دیگر از صنایع و جلوگیری از تعدی به جنگل و قاچاق چوب مهم بوده که در این راستا تلاش و جدیت لازم برای فعال شدن بیشتر زراعت چوب در استان مورد تاکید است.

وی در ادامه با اشاره به ظرفیت های کم نظیر حوزه کشاورزی گیلان از جمله رتبه اول تا پنجم کشوری استان در تولید ۲۰ محصول اظهار داشت: نمونه های دیگر از جمله تولید فرآورده‌های‌ متنوع گوشتی، ماکیان، ماهیان خاویاری، پیله ابریشم، صنایع تبدیلی و شیلات باید برای تقویت تولیدات و عملکرد فعالانه تر در حوزه کشاورزی برنامه ریزی تا سهم گیلان در تولید ملی بیشتر از گذشته شود.

استاندار گیلان با بیان اینکه فعالان بخش کشاورزی هم افتخار آفرین بوده و هم موجبات تامین امنیت غذایی جامعه را فراهم می کنند، خاطر نشان کرد: کشاورزان و دست اندرکاران تولید مواد غذایی با تامین نیازمندی‌ های ضروری زندگی مردم، امنیت را برای کشور ایجاد می کنند.

وی با اشاره به نقش مهم بخش کشاورزی و صنایع جنبی آن در ارتقای خوداتکایی اقتصاد کشور اظهار داشت: بخش کشاورزی در شرایط سخت اقتصادی ناشی از تحریم های غیرقانونی، بار بخش‌ های دیگر اقتصادی را که دچار محدودیت شده اند، بر دوش گرفته و هم به لحاظ تامین امنیت غذایی و هم به لحاظ میزان پیشرفت طرح های محول شده به آن، در تحقق برنامه های کلان اقتصاد مقاومتی موثر است.

نماینده عالی دولت در گیلان کشاورزی را یکی از مهمترین اولویت ها و اصلی ترین بخش‌های توسعه کشور عنوان کرد و افزود: این حوزه باید به عنوان اصلی ترین موتور توسعه کشور و استان مورد توجه قرار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه موضوع تحقیق، پژوهش و آموزش در بخش کشاورزی برای ارتقاء این حوزه و کارآمد شدن آن باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد، خاطر نشان کرد: در راستای افزایش بهره وری باید آموزش، متناسب با روش‌ های روزآمد و نوین، در دستور کار قرار گیرد.

وی بر ضرورت کشاورز محوربودن آموزش ها تاکید و اضافه کرد: با بهره‌ گیری از بستر دولت الکترونیک که در دولت تدبیر و امید مورد توجه بوده، این آموزش ها به گونه ای ارائه شود که نتایج آن در شالیزارها، باغ ها و مزارع ملموس و عینی باشد، بر این مبنا، فناوری اطلاعات و استفاده از روش های دانش بنیان در بخش کشاورزی مورد توجه جدی قرار گیرد این مهم می تواند تحولات جدی در فرآیندها ایجاد کند.

نماینده عالی دولت در گیلان خاطرنشان کرد: علاوه بر مزیت های طبیعی و خدادادی گیلان که موجبات تقویت بخش کشاورزی در این استان را فراهم آورده، نیروهای جوان تحصیلکرده در این بخش از ظرفیت های مناسبی هستند که می‌توانند دوران گذار از کشاورزی سنتی به کشاورزی مدرن را محقق سازند.

وی در ادامه با اشاره به برخورداری گیلان از نیروی های انسانی دانش آموخته در رشته کشاورزی خاطر نشان کرد: حضور علاقمندان به تحصیل و کار در این رشته، بستر را برای مدیریت و توسعه بخش کشاورزی فراهم کرده و در کنار بهره‌ گیری از تجربه فعالان قدیمی این حوزه، می‌تواند برای کشاورزی استان تحول آفرین باشد.

استاندار گیلان با اشاره به دیدار اخیر خود با وزیر جهاد کشاورزی و بیان مشکلات بهره برداران این بخش و ضرورت استمرار حمایت‌ ها در شرایط دشوار اقتصادی اشاره و ابراز امیدواری کرد که با تلاش‌ های مجدانه، شاهد رفع تنگناهای فعالان این حوزه باشیم.

وی با اشاره به ظرفیت های کم نظیر حوزه کشاورزی گیلان از جمله رتبه اول تا پنجم کشوری استان در تولید ۲۰ محصول گفت: نمونه های دیگر از جمله تولید فرآورده‌ های متنوع گوشتی، ماکیان، ماهیان خاویاری، پیله ابریشم، صنایع تبدیلی و شیلات باید برای تقویت تولیدات و عملکرد فعالانه تر در حوزه کشاورزی برنامه ریزی تا سهم گیلان در تولید ملی بیشتر از گذشته شود.

استاندار گیلان به رشد ۳۶.۴ درصدی مجموع تولیدات کشاورزی استان اعم از زراعی، باغی و دامی اشاره و با بیان اینکه این شاخص از حدود ۱.۷۳ درصد در سال ۹۲ به ۲.۶۷ درصد در سال ۹۹ رسیده، تصریح کرد: تولید برگ سبز چای نیز طی این مدت از حدود ۹۰ هزار تن به حدود ۱۳۰ هزار تن رسیده و رشد ۴۴.۴ درصدی را شاهد هستیم.

هفت تولیدکننده بخش کشاورزی گیلان در سی و پنجمین دوره انتخاب و معرفی نمونه های ملی بخش کشاورزی، به عنوان برتر کشوری انتخاب و امروز یکشنبه طی مراسمی همزمان با سراسر کشور به صورت ویدئو کنفرانس با شرکت رئیس جمهوری در محل استانداری تجلیل شدند.

بخش اعظم اقتصاد گیلان بر دوش کشاورزی استان است. گیلان دارای ۳۱۴هزار هکتار اراضی کشاورزی است و ۳۱۷هزار نفر از مردم استان در بخش کشاورزی مشغول به فعالیت هستند. برنج، چای، زیتون ،پیله ابریشم، بادام زمینی، زیتون ، فندق و مرکبات عمده ترین محصولات کشاورزی گیلان هستند . گیلان همچنین یکی از تولید کنندگان مهم طیور در کشور است .

از حدود دو میلیون هکتار جنگل های هیرکانی حدود ۵۶۵ هزارهکتار در استان گیلان واقع است، جنگل های شمال با ۹۰ گونه درختی، ۲۱۱ گونه درختچه ای و یک هزار و ۵۵۸ گونه علفی از نظر تعداد، گونه درختی و درختچه ای جزو جنگل های غنی از لحاظ گونه محسوب می شود؛ به طور کلی پوشش گیاهی در حفظ و پایداری خاک و افزایش قابلیت نفوذ پذیری آب و جلوگیری از بروز سیلاب نقش موثری دارند. این جنگلها زیستگاه گونه های مختلف جانوری و گیاهی است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گیلان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی