مشکلات چابهار را در سطح ملی تا حصول نتیجه مثبت پیگیری می‌کنیم


مشکلات چابهار را در سطح ملی تا حصول نتیجه مثبت پیگیری می‌کنیم

چابهار- ایرنا- رییس سازمان بازرسی کل کشور گفت: مشکلات کمبود سرانه بهداشت، فضای آموزشی، تعطیلی تولیدی‌ها، بلاتکلیفی ساخت فرودگاه جدید و مشکلات مطرح شده از سوی مردم و مسوولان در حوزه‌های مختلف چابهار را در سطح ملی با استفاده از ظرفیت مسوولان تا حصول نتیجه مثبت پیگیری می‌کنیم.

به گزارش ایرنا حجت الاسلام حسن درویشیان روز یکشنبه در نشست شورای اداری چابهار اظهارداشت: جای ناراحتی است که سرانه تخت بیمارستانی در چابهار با تمام ظرفیت‌های اقتصادی و تجاری نیم تخت به ازای هر یکهزار نفر است و مردم همچنان از کمبودها در این زمینه رنج می‌برند.

وی گفت: سرانه فضای آموزشی شهرستان چابهار ۲ مترمربع به ازای هر دانش آموز بوده که نیاز است سریعتر مشکلات مرتفع شود.

رییس سازمان بازرسی کل کشور برخورد لازم با هر مسوولی در سمت بزرگ و کوچک و فساد در ادارات انجام می‌شود و با کسی تعارف نداریم و کار را با دقت انجام می‌دهیم.

وی بیان کرد: ایران مستقل‌ترن کشور دنیا از نظر تصمیم‌گیری است که مردم و مسوولان خودشان برای کشور تصمیم می‌گیرند و این آرزوی کشورهای دنیا از جمله مسلمان دنیاست.

حجت الاسلام درویشیان افزود: مردم به ندای اسلام و اسلام خواهی پاسخ داده و انقلاب کردند که هم‌اینک برخی از کشورهای دنیا آرزوی داشتن رهبری مستقل مثل ایران دارند که یک سخن آن می‌تواند مشکلات را مرتفع کنند.

وی با اشاره به مشکلات اقتصادی ایران هم‌اینک گرفتاری‌های مردم، تحریم‌ها و بی تدبیری ها و سو مدیریت‌ها، خاطرنشان کرد: کاستی‌ها و ضعف‌ها را باید با تحقق عدالت و پیگیری قانونی رفع کرد.

رییس سازمان بازرسی کل کشور مبارزه اصولی با فساد مالی، اداری و گمرکی را یکی از راه‌های مهم جلوگیری از فساد دانست و افزود: حمایت از مدیران ریسک پذیر و کاربلد و حل مشکلات تولیدی‌ها از برنامه‌های سازمان بازرسی است.

وی ایجاد سامانه‌های تجارت، الکترونیکی کردن دسترسی‌ها، امور مالیاتی، توجه به ترک فعل‌ها، بازرسی از عملکردها باید انجام شود و نظارت همگانی، مردمی، مشارکت‌ها و اطلاع رسانی به موقع از ظرفیت‌ها و مشکلات پیش رو می‌تواند از ایجاد فسادجلوگیری کند.

حجت الاسلام درویشیان گفت: مشکلات تعطیلی فرودگاه چابهار را با دعوت از همه طرف‌ها پیگیری و ان شاالله حل می‌کنیم تا مجدد ساخت آن آغاز شود.

برگزاری مناقصه ۱۱۰ معدن در سیستان و بلوچستان

استاندار سیستان و بلوچستان نیز در این نشست گفت: مناقصه ۱۱۰ واحد معدن در این استان برگزار شده و افرادیکه واحد آن راکد بوده خلع ید شدند و برخورد جدی با افراد شده است.

احمدعلی موهبتی افزود: ۸۶۹ پروژه در سیستان و بلوچستان افتتاح شده است که در توسعه این استان پهناور موثر هستند.

وی با اشاره به مشکلات حاشیه نشینی و لزوم توجه به ساماندهی افراد اظهارداشت: سه هزار قایق فاقد مجور در چابهار، کنارک و دشتیاری وجود دارد که نیاز است به آنها توجه شود.

معاون استاندار سیستان و بلوچستان و فرماندار شهرستان ویژه چابهار با اشاره به خدمات نظام جمهوری اسلامی در چابهار گفت: خدمات نظام بی‌نظیر و مثل روز روشن است و توجه این شهرستان که دارای ظرفیت‌های شیلاتی، مرزی، دریایی، تجارت، اقتصادی و کشاورزی است که می‌تواند موجب توسعه شود.

رحمدل بامری افزود: آغاز ساماندهی حاشیه نشینی یکی از اقدامات خوب دولت در سال‌های اخیر است که با حمایت استاندار سیستان وبلوچستان، مسوولان محلی و کشوری، تلاش بنیاد مستضعفان، بنیادمسکن انقلاب و وزارت راه و شهرسازی در حال انجام است ولی همچنان بیش‌از ۷۰ هزار نفر در ۱۴ سکونتگاه غیر رسمی و مناطق و محلات حاشیه شهر آب، برق، بهداشت و مدرسه ندارند.

وی تصریح کرد: انتقال آب از دریای عمان به تمام نقاط شهری و روستایی چابهار و سایر نقاط سیستان وبلوچستان، رفع مشکلات بی آبی، تسریع در ساماندهی حاشیه نشینی، ساخت فضای آموزشی استاندارد و رساندن سرانه فضای ورزشی، بهداشتی و آموزشی به استاندارد کشور از درخواست‌های مهم مردم است که امیدواریم توجه ویژه و جدی شود.

فرماندار چابهار ادامه داد: سیل دی ماه ۱۳۹۸ در کنار منفعت‌ها، خسارت‌های زیادی داشت ولی با ورود مسوولان سفر رییس جمهوری و دستورات رهبر معظم انقلاب و ورود خیران و همراهی مردم بسیاری از مشکلات مرتفع و زیرساخت‌ها در حال کار است.

وی با اشاره به اینکه سرانه فضای بهداشتی نیم تخت به ازای هر یکهزار نفر است و بیمارستان ۱۷۰ تختخوابی چابهار جمعیت ۷۰۰ هزار نفری از جاسک تا راسک را پوشش می‌دهد، خاطرنشان کرد: بیمارستان ۵۴۰ تختخوابی در سال ۱۳۹۷ توسط وزیر بهداشت وقت کلنگ زنی شده و بعد از گذشت سه سال پیشرفت کمتر از ۶ درصد دارد و اعتباری برای ادامه کار آن پیش‌بینی نشده که جا دارد سریعتر تعیین تکلیف و تکمیل و بهره‌برداری شود.

بامری تصریح کرد: تعطیلی فرودگاه بین المللی چابهار بعد از پنج ماه نیازمند پیگیری و تعیین تکلیف از سوی سازمان بازرسی کشور است تا با تکمیل آن بخشی از مشکلات ورود و خروج تجار، سرمایه گذاران، گردشگران و مسافران داخلی و خارجی مرتفع شود.

نماینده نهاد رهبری در امور اهل سنت منطقه چابهار نیز بر حل مشکلات مردم سواحل مکران در خصوص آب آشامیدنی، اشتغال و بهداشت تاکیدکرد و افزود: توجه ظرفیت‌های چابهار می‌تواند موجب توسعه و آبادانی شود.

حجت الاسلام جواد عبدالهی اظهارداشت: نیاز است مسوولان در بحث حل مشکلات بهتر ورود کنند و نباید مردم بعد از سال‌ها از کمترین امکانات رنج ببرند.

مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان نیز بر جبران خسارت فعالان و سرمایه گذاران میگو گواتر را خواستار شد و بیان کرد: سایت پرورش میگو در چهار هزار هکتار در چندین توفان خسارت دیده و حتی بیماری لکه سفید میگو موجب متضرر شدن سرمایه گذاران شده ولی توجه چندانی به حل مشکلات آنها نشده است.

محمد شهلی بر گفت: ۳۰ هزار اشتغال در سایت بریس می‌تواند ایجاد شود که اگر اراضی تملک و به سرمایه گذاران واگذار شود می‌توان به اشتغال و ارز آوری کمک کرد و شاهد هموار شدن توسعه سواحل مکران باشیم.

وی ادامه داد: عدم وجود اعتبار در حوزه ساماندهی و لایروبی بنادر صیادی از مشکلات مهم بوده که نیاز است اعتبارات ملی برای توسعه فعالیت‌های شیلاتی تخصیص پیدا کند.

مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان گفت: در طول یک سال گذشته ۶ کشتی ترال از سوی سازمان شیلات مجوز صید تا هشت مایل داشته‌اند و بعد از آن به ۱۲ مایل رسید و در نهایت صید تعطیل شده است.

مدیر جهادکشاورزی چابهار نیز اظهارداشت: قطع سوخت ۷۳۴ چاه و چاهک و بهره بردار کشاورزی بعد از ۳۰ سال از مشکلات مهم حوزه کشاورزی است.

نورالدین میرلاشاری افزود: ملی اعلام شدن اراضی کشاورزی در منطقه بلوچستان بویژه در چابهار، دشتیاری و کنارک مشکل ساز شده و مردم اراضی آنها بعد از ۴۰ تا ۵۰ سال کار کشت و یا سکونت همچنان ملی است و حق بهره‌برداری از آن را ندارند و همیشه مورد تهدید مسوولان و نهادهای مختلف هستند.

وی به تعیین تکلیف بیش از هفت هزار پرونده اراضی ملی شده ماده ۵۶ که به اشتباه ملی شده‌اند، اشاره کرد و گفت: باید قاضی ویژه در این‌خصوص به آنان رسیدگی کند و گرنه تا ۲۵ سال دیگر این مشکلات همچنان پابرجاست.

مدیر جهاد کشاورزی چابهار انجام اصلاحات ارضی از ساعت ۱۳۴۲ به بعد و تخصیص اعتبارات لازم و فعال کردن کمیسیون ماده ۳۴ به مدت ۶ ماه را خواستار شد و افزود: کشاورزان در صورت توجه و تامین آب می‌توانند اشتغال و تولید را افزایش دهند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیستان و بلوچستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی