تجلیل از 9 بهره بردار آذربایجان شرقی به عنوان تولیدکننده نمونه ملی


تجلیل از 9 بهره بردار آذربایجان شرقی به عنوان تولیدکننده نمونه ملی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به تشکیل پرونده 347 بهره بردار استان جهت ارزیابی در بخش انتخاب تولیدکننده نمونه استانی و ملی، گفت: از این تعداد، 90 بهره بردار به عنوان تولیدکننده نمونه استانی در بخش‌های مختلف کشاورزی انتخاب شده و 9 نفر از نمونه‌های استانی نیز به عنوان نمونه ملی برگزیده شده‌اند.

اکبر فتحی روز یکشنبه ۱۹ بهمن ماه در وبینار تجلیل از برگزیدگان نمونه کشوری و استانی بخش کشاورزی و بهره‌برداری از طرح‌های گلخانه‌ای با حضور رئیس جمهور، افزود: معمولا تعداد نمونه‌های ملی فعال بخش کشاورزی از استان هر ساله به بیش از سه نفر نمی‌رسید اما امسال با تلاش و زحمت تمامی فعالان بخش کشاورزی، این تعداد به ۹ نفر رسیده است، ولی باز هم جای رشد و ارتقا را دارد.

به گزارش ایسنا، وی با اشاره به فاصله بسیار زیاد میزان تولید بهره برداران نمونه با میزان تولید متوسط محصولات مختلف استان، گفت: هر کدام از این بهره برداران نمونه با توسل به دانش جدید و به روز، استفاده از بذور جدید و ارقام اصلاح شده و با همکاری و دریافت علوم جدید از کارشناسان پهنه توانسته‌اند تا اقدام مهمی در جهت ارتقای تولید محصول خود داشته باشند؛ ما بهره برداری داریم که ۱۳۰ تن در هکتار تولید دارد در حالی که متوسط تولید همان محصول ۱۵ تن در هکتار است.

وی متذکر شد: تنها روش ارتقای سطح تولید متوسط استان و افزایش میزان تولید محصولات کشاورزی استان نیز، افزایش ضریب نفوذ دانش در کشاورزی و انتقال آن به مزارع و باغات است.

۵۶ درصد تولیدات کشاورزی آذربایجان شرقی در حوضه دریاچه ارومیه انجام می‌گیرد

فتحی با اشاره به محدودیت منابع، گفت: ۵۶ درصد تولیدات کشاورزی استان در حوضه دریاچه ارومیه انجام می‌گیرد، اما با توجه به این‌که این منطقه با محدودیت مواجه هست، برنامه ما در جهت ارتقای بهره وری و عملکرد محصولات بوده و تولیدکنندگان نمونه‌ استانی و کشوری نیز نشان داده‌اند که این امر قابل تحقق است.

وی افزود: با تلفیق دانش میان بهره برداران و کارشناسان این حوزه می‌توان میزان تولیدات را بدون افزایش سطح زیرکشت، ارتقا دهیم. در این راستا نیز اتفاقات و اقدامات مناسبی هم‌چون نظام نوین ترویج، استقرار مراکز غیردولتی نظام مهندسی در روستاها و ... در دولت کنونی انجام گرفته است.

وی ادامه داد: هم‌چنین در این راستا از ظرفیت ستاد اجرایی فرمان امام (ره) نیز استفاده شده و این نهاد با امضای تفاهم نامه‌ای به عنوان حامی و پشتیبان مالی برای مراکز خدمات کشاورزی و کارشناسان حوزه کشاورزی ایفای نقش می‌کند و حتی بذر اصلاحی یارانه‌ای نیز با کمک این ستاد در اختیار بهره برداران قرار خواهد گرفت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با بیان این‌که دولت کنونی خدمات خوبی را در بخش کشاورزی انجام داده است، اظهار کرد: تنها در طول سه سال اخیر، ۲۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان مجهز به شبکه‌های مدرن آبیاری و سپس آبیاری تحت فشار شده‌اند، در حالی کل اراضی مجهز به این سیستم در سال ۵۷، ۴۰ هزار هکتار بوده است.

وی با اشاره به تحقق خط اعتباری ویژه سالانه برای مکانیزاسیون کشاورزی، گفت: از ابتدای دولت کنونی تا به حال بالغ بر ۱۲۰ الی ۱۳۰ میلیارد تومان تسهیلات برای این امر به بهره برداران داده شده است.

فتحی با اشاره به خودکفایی در تولید محصولاتی چون گوشت سفید و تخم مرغ نیز گفت: این امر تنها با تکیه و ارتقای تولید داخلی میسر شده است.

وی در خاتمه خاطرنشان کرد: جهاد کشاورزی در طول دوره‌های مختلف سال اقدام به بهره برداری و افتتاح طرح‌های مختلفی می‌کند، در دهه فجر سالجاری نیز ۹۲ پروژه با تامین اعتبار ۲۱۲ میلیارد تومان در حال افتتاح است.

در انتهای این مراسم، در کنار افتتاح ۱۵ پروژه گلخانه‌ای استان با تامین اعتبار ۷۰۰ میلیارد و ۱۵۵ میلیون ریال، از ۹ بهره بردار نمونه ملی از استان و تعدادی از بهره برداران نمونه استانی تجلیل شد.

تجلیل از 9 بهره بردار آذربایجان شرقی به عنوان تولیدکننده نمونه ملی

تجلیل از 9 بهره بردار آذربایجان شرقی به عنوان تولیدکننده نمونه ملی

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان شرقی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس