تولید ماهی در قفس هرمزگان در دولت تدبیر و امید به 6 هزار تن رسیده است


تولید ماهی در قفس هرمزگان در دولت تدبیر و امید به 6 هزار تن رسیده است

بندرعباس- ایرنا- استاندار هرمزگان با اشاره به میزان تولید سایت‌های پرورش ماهی در دریا گفت: در آغاز دولت تدبیر و امید در سال 92 صنعت پرورش ماهی در قفس در این استان وجود نداشت اما اکنون نزدیک به 6 هزار تن تولید می‌شود.

فریدون همتی عصر یکشنبه در آیین تجلیل از کشاورزان نمونه کشوری و استانی هرمزگان که به صورت ویدئوکنفرانس برگزارشد، افزود: تولید پنج هزار تن ماهی در دریا در این استان در دستورکار قرار دارد و بزودی عملیاتی می‌شود.
وی استفاده از ظرفیت سایت‌های پرورش میگو را یکی دیگر از مزیت‌های هرمزگان برشمرد و عنوان کرد: با راه اندازی این سایت‌های پرورشی زنجیره تولید و اشتغال در استان ایجاد خواهدشد که از صرفه اقتصادی خوبی نیز برخوردار است.
نماینده عالی دولت در استان هرمزگان با اشاره به نقش فعال سازی اتحادیه‌ها و واحدهای تحقیق و توسعه برای پشتیبانی از این صنعت عظیم، اضافه کرد: تکثیر لارو، تامین خوراک، بازرگانی خارجی و حمل و نقل از جمله مشاغلی است که با راه اندازی این سایت‌ها رونق پیدا می‌کند و می‌تواند در ایجاد اشتغال پایدار برای جامعه محلی موثر باشد.
همتی با بیان اینکه دولت علاقهمند به سرمایه گذاری در این بخش با اولویت مردم ساکن نوار ساحلی است، گفت: صیادان محلی می‌توانند در قالب تعاونی با دریافت تسهیلات ارزان قیمت برای سرمایه گذاری در این بخش ورود کنند و از حمایت‌های لازم بهره مند شوند.
وی اضافه کرد: همچنین در هشت سال اخیر وسعت گلخانه‌های هرمزگان از ۸۶ هکتار به ۷۴۰ هکتار رسیده و متقاضیان اجرای ۵۰۰ هکتار گلخانه نیز در نوبت دریافت تسهیلات هستند.
استاندار هرمزگان گفت: با توجه به میزان اشتغالی که این نوع کشت (گلخانه‌ای) دارد و همچنین کیفیت خوب محصولات و بازار صادراتی، باید این نوع کشت ترویج شود.
وی اضافه کرد: به دلیل جاذبه‌های مختلف در کشت گلخانه‌ای، میل به سرمایه گذاری در این بخش در حال افزایش است و باید روند سرمایه گذاری نیز تسهیل شود.
همتی همچنین توسعه آب کشت(کشت هیدروپونیک) در استان هرمزگان برای رسیدن به تولید برتر را از جمله کارهای خوب صورت گرفته در بخش کشاورزی عنوان کرد و گفت: آفت‌ها و بیماری‌های شایع در تولید محصولات کشاورزی در این نوع کشت به نسبت سنتی بسیار کمتر است و باید در این راستا اطلاع رسانی لازم صورت بگیرد.
استاندار هرمزگان با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته در بخش کشاورزی و در دوران پس از انقلاب، اظهارداشت: در برهه پس از انقلاب اگرچه توجه به بخش کشاورزی شاید به اندازه مطلوب و اهداف تعریف شده نباشد اما این بخش به‌ویژه در چند سال اخیر به عنوان یک راهبرد استراتژیک در سطح عالی نظام به منظور ایجاد توسعه روستایی پایدار، امنیت غذایی، ایجاد اشتغال و درآمد در مناطق روستایی به منظور ریشه کن کردن فقر همواره مورد توجه بوده است.
وی با بیان اینکه امنیت غذایی به عنوان مهم‌ترین رکن استقلال اقتصادی به شمار می‌رود، افزود: در هرمزگان نیز باتوجه به شرایط خاص آب و هوایی تحول شگرف، گسترده و اثربخش در حوزه‌هایی مانند احیا و توسعه باغ‌ها و مزرعه ها، شیلات، توسعه گلخانه‌ها و بهره وری آب رخ داده است.
استاندار هرمزگان تصریح کرد: مراکز تحقیقاتی باید به عنوان پشتیبان در کنار کشاورزان و بهره برداران بخش کشاورزی باشند تا جامعه بهره بردار این بخش بتوانند از دانش روز در کشت، تولید و برداشت محصول خود استفاده کنند.
وی تسهیل فرآِیند اداری برای ورود سرمایه گذاران به بخش کشاورزی در استان را نیز مورد تاکید قرار داد و افزود: اگر روند اداری تسهیل شود، کشاورزان و بهره برداران توانایی لازم را برای خلق یک کار بزرگ و جهادی دارند.
استاندار هرمزگان بکارگیری عوامل معطل تولید از جمله ۲۵۰ هزار هکتار از زمین‌های مستعد بخش کشاورزی در استان را خواستار شد و گفت: بهره وری آب در منطقه هرمزگان بسیار حائز اهمیت است و با وجود اقدام‌های خوبی که برای افزایش راندمان و بهره وری از آب در استان صورت گرفته، باید عملیات ایجاد سدها و سازه های آبخیزداری که درچند سال اخیر با رشد قابل ملاحظه‌ای همراه بوده است، سرعت بیشتری بگیرد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود، فراهم کردن بستر ارتباط شبانه روزی کشاورزان و بهره برداران با متخصصان و کارشناسان اداری را مورد تاکید قرار داد و گفت: برخورد رسمی و اداری با کشاورزان، پاسخگوی نیاز آنان نیست و باید افرادی برای پاسخگویی به سوال های بخش کشاورزی به کار گرفته شوند که با مشکلات این بخش آشنا باشند و بتوانند دلسوزانه جامعه بهره بردار این بخش را هدایت کنند.
وی، یکی از ابزارهای مهم فعالان جامعه کشاورزی و شیلات را بیمه عنوان کرد و بیان داشت: یکی از نقص های جدی در سطح کشور و استان، آشنا نبودن کشاورزان با مزایای صنعت بیمه است و این عادی انگاری باعث می‌شود که سالیانه خسارت متعددی به جامعه بهره بردار این بخش وارد شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه هرمزگان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


قیمت بیت‌کوین سقوط کرد