توضیح نماینده وزارت امور خارجه پیرامون بازگشت رامسر به لوگوی کنوانسیون


توضیح نماینده وزارت امور خارجه پیرامون بازگشت رامسر به لوگوی کنوانسیون

ساری - ایرنا - مسئول نمایندگی وزارت امور خارجه در مازندران با تشریح اتفاقات رخ داده پیرامون حذف نام رامسر از کنوانسیون بین‌المللی تالاب‌ها ، گفت : این موضوع بلافاصله به طور جدی از سوی وزارت امور خارجه پیگیری و مشخص شد موضوع فقط سوء برداشت از یک لوگوی غیررسمی بود.

اسرافیل امیری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : پس از انتشار شایعاتی پیرامون حذف کلمه رامسر از لوگوی کنوانسیون بین المللی رامسر ، پیگیری مسئولانه در دستور کار نمایندگی وزارت امور خارجه در مازندران و همچنین وزارت امور خارجه قرار گرفت.

وی توضیح داد : آنچه اتفاق افتاد طراحی لوگو از سوی دبیرکل کنوانسیون رامسر به منظور گرامیداشت پنجاهمین سالگرد امضای این کنوانسیون بود که باعث نگرانی مردم مازندران ، استاندار و خود دولت در این زمینه شد و پیگیری وزارت امور خارجه را در پی داشت.

مسئول نمایندگی وزارت امور خارجه در مازندران گفت : در پیگیری این موضوع ، ابتدا در تاریخ اول فوریه برابر با ۱۳ بهمن ماه موضوع در دستور کار وزارت امور خارجه و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در ژنو قرار گرفت و در مرحله نخست چرایی اتفاق رخ داده از خانم " ریکو ایسوکا " مشاور ارشد منطقه ای دبیرخانه کنوانسیون رامسر در سوییس پرسیده شد.

وی افزود : در تاریخ دوم فوریه یعنی ۱۴ بهمن مراتب نگرانی و انتقاد و پرسش وزارت امور خارجه به خانم "مارتا رویاس اورگو" منتقل و شواهد و قرائن قانونی بودن و لزوم درج رامسر در لوگوی کنوانسیون به او اعلام شد.

توضیح نماینده وزارت امور خارجه پیرامون بازگشت رامسر به لوگوی کنوانسیون

امیری توضیح داد : در مدارک ارائه شده به دو مصوبه قانونی یعنی کنوانسیون مالکیت معنوی پاریس و همچنین مجمع دائمی کنوانسیون رامسر در سال ۱۹۹۸ در " گلاند " کشور سوئیس اشاره شد که در هر دو مورد کلمه رامسر صراحتا در لوگوی کنوانسیون درج شده بود.

وی با اعلام این که مصوبات و شواهد قانونی ارائه شده از سوی ایران مبنی بر لزوم درج نام رامسر در کنوانسیون مورد پذیرش قرار گرفت ، گفت : دبیرکل کنوانسیون رامسر در توضیح اتفاق رخ داده گفت که طراحی لوگوی کنوانسیون بدون نام رامسر به خاطر بزرگداشت پنجاهمین سالگرد این کنوانسیون بین المللی بوده و جنبه رسمی نداشت.

امیری افزود : خانم اورگو توضیح داد که تمامی مکاتبات اداری و همچنین اسناد و منابع موجود در کنوانسیون و یا با نام کنوانسیون رامسر با لوگوی رسمی آن همراه با درج نام رامسر بوده و خواهد بود و هیچ تغییری در این زمینه رخ نداده است.

وی ادامه داد : دبیر کل کنوانسیون توضیح داد که در لوگویی که به مناسبت پنجاهمین سالگرد امضای کنوانسیون رامسر طراحی شده بود ، تاکید بر برجسته سازی کلمه "وت لند" (wetland) بود تا پیام نیازمندی تالاب ها به رطوبت و مرطوب بودن و نجات از خشکی و خشکسالی به مخاطب انتقال یابد.

مسئول نمایندگی وزارت امور خارجه در مازندران گفت : البته تذکرات لازم از سوی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی در سوئیس هم در باره حساسیت مردم و جمهوری اسلامی ایران در موارد مشابه انتقال یافته است و جای هیچ نگرانی نیست و هیچکس بر اساس قانونی اختیار حذف نام رامسر را از کنوانسیون بین المللی تالاب ها ندارد.

چندی پیش و درست یک روز قبل از روز جهانی تالاب ها و پنجاهمین سالروز تصویب کنوانسیون رامسر خبری در برخی رسانه ها منتشر شد مبنی بر اینکه اسم «رامسر» از کنوانسیون رامسر حذف شده و دولت هیچ عکس العملی نسبت به حذف آن نداشته است.

توضیح نماینده وزارت امور خارجه پیرامون بازگشت رامسر به لوگوی کنوانسیون

البته این موضوع بسیار سریع از سوی سازمان محیط زیست و وزارت امور خارجه با واکنش رو به رو و تکذیب شد و بلافاصله هم مورد پیگرد قرار گرفت.

کنوانسیون رامسر (THE RAMSAR CONVENTION ON WETLANDS) پیمانی بین‌المللی درباره حفاظت از تالاب‌های جهان است که در سال ۱۹۷۱ در شهر رامسر تهیه و به امضای نمایندگان ۱۸ کشور شرکت کننده رسید. کنوانسیون رامسر در سال ۱۹۷۵ جنبه قانونی یافت. این معاهده کشورهای عضو را ملزم به تعیین و حفظ تالاب‌های با اهمیت بین‌المللی و تشویق به استفاده خردمندانه از آن‌ها می‌ کند.

نام این پیمان از شهر رامسر استان مازندران در ایران گرفته شده و مقر آن در شهر گلند سوئیس است. تالاب‌های مشمول این پیمان با نام "تالاب رامسر" شهرت دارند و اکنون ۱۷۱ کشور عضو این پیمان هستند. در این کنوانسیون فهرستی از تالاب‌های مهم جهان نیز تهیه شد و به "فهرست رامسر" شهرت یافت. در این فهرست کشورهای بریتانیا با ۱۷۵ تالاب از لحاظ تعداد و کانادا با ۱۳۰ هزار کیلومتر مربع تالاب، از لحاظ وسعت رکورددار هستند.

در حال حاضر کنوانسیون رامسر شامل حفاظت از ۲هزار و ۴۱۴ مکان به وسعت بیش از ۲۵۴ میلیون هکتار در ۱۷۱ کشور را پوشش می‌دهد. ۲ فوریه یا ۱۴ بهمن ماه هر سال روز تصویب این کنوانسیون به نام روز جهانی تالاب‌ها نام‌گذاری شده‌است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مازندران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا