صادرات 3.2 میلیارد دلاری آذربایجان‌شرقی محقق شد


صادرات 3.2 میلیارد دلاری آذربایجان‌شرقی محقق شد

تبریز - ایرنا - رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی گفت: پیش‌بینی صادرات 3.2 میلیارد دلاری استان در سال جاری در 10 ماه امسال محقق شد.

حبیب امین زاده، روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: با وجود اعمال تحریم ها و شیوع ویروس کرونا، تولید محصولات بر محور صادرات در صنایع تولیدی و صنعتی استان رونق یافت و با ادامه این روند پیش بینی می شود تا پایان امسال میزان صادرات استان به ۳.۵ میلیارد دلار برسد.

وی با بیان اینکه میزان صادرات استان در سال گذشته ۲.۴ میلیارد دلار بود، اظهار داشت: در ابتدای سال جاری برای افزایش ۲۵ درصدی صادرات امسال نسبت به سال گذشته برنامه ریزی شده بود که این میزان تا پایان دی ماه محقق شد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی گفت: عمده کالاهای صادراتی استان شامل صنایع دستی، شیرینی و شکلات، خشکبار، شیشه و مصنوعات شیشه ای، فولاد و مواد چدنی، مواد پلاستکی، مواد معدنی، محصولات پتروشیمی، قطعات خودرویی و تراکتور و چرم و کفش است که بیشتر به کشورهای عراق، سوریه، ترکیه، آذربایجان، گرجستان، افغانستان، پاکستان، بلغارستان، چین و ایتالیا صادر می شود.

امین زاده، ادامه داد: هم اکنون ۲۶ درصد از صادرات استان را پتروشیمی، قیر و میعانات گازی، ۱۰ درصد را شیرینی و شکلات، ۱۷ درصد را صنایع تبدیلی و محصولات کشاورزی، پنج درصد را مس و کانی های فلزی، ۱۲ درصد را ماشین آلات، ۱۷ درصد را فولاد و مواد چدنی به خود اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه تولیدات این استان صادرات محور است، یادآوری کرد: محصولات تولیدی استان هم از نظر قیمت، کیفیت و زمان تحویل با سایر کشورهای در حال رقابت بوده و برای خود جایگاه مناسبی را کسب کرده است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی گفت: این استان در زمینه تولید خودروهای سنگین، تولید مقاطع طولی فولادی، لوازم خانگی و شیرینی شکلات در رتبه اول کشوری قرار داشته و در تولید شیشه و چرم نیز رتبه های برتر را به خود اختصاص داده است.

امین زاده، با اشاره به اینکه ۱۵ درصد از داروهای اساسی مورد نیاز کشور در این استان تولید می شود، افزود: این صنایع در این استان مغفول واقع شده است و با توجه به اینکه آذربایجان شرقی در تولید دارو برای بیماران خاص از مزیت های بالایی برخوردار است باید به ایجاد و توسعه این صنایع توجه بیشتری کرد.

وی اظهار داشت: تا پایان امسال یا اوایل سال آینده برای اولین بار در کشور شیشه خودرویی و پنل های خورشیدی کامل در این استان تولید می شود و جواز لازم برای تولید آن ها صادر شده است.

۱۱۰ واحد تولیدی آذربایجان شرقی به چرخه تولید بازگشت

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی گفت: در سال جهش تولید ۱۱۰ واحد تولیدی استان دوباره به چرخه تولید بازگشتند و با این کار جایگاه شغلی حدود ۲ هزار نفر تثبیت شد.

امین زاده، افزود: در ابتدای سال جاری بازگرداندن ۱۰۰ واحد تولیدی استان به چرخه تولید پیش بینی شده بود که این تعداد به ۱۵۰ واحد تولیدی افزایش یافت که در ستاد تسهیل استان مشکلات ۱۱۰ واحد تولیدی برطرف شد و به چرخه تولید بازگشتند.

وی با بیان اینکه هم اکنون یک هزار و ۹۰۰ طرح ایجادی و توسعه ای در سطح استان در حال اجراست، یادآوری کرد: این طرح ها بر اساس پیشرفت تا ۲۵ درصد، ۲۵ تا ۵۰ درصد، ۵۰ تا ۷۵ درصد و بالاتر از ۷۵ درصد تقسیم بندی شده اند که اولویت اصلی تسریع در راه اندازی ۸۰۰ طرح بالای ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی با اشاره به اینکه برای راه اندازی این طرح ها ۲۰ هزار میلیارد تومان هزینه می شود، گفت: با راه اندازی این واحدها ۴۳ هزار جایگاه شغلی جدید در سطح استان ایجاد می شود.

امین زاده، ادامه داد: هم اکنون چهار هزار و ۸۰۰ واحد صنعتی با اشتغالزایی ۱۴۰ هزار نفر به صورت مستقیم در این استان فعال است که ۹۰ درصد آن ها در دست بخش خصوصی است.

وی اظهار داشت: در این استان ۵۹ شهرک صنعتی و پنج شهرک تخصصی غیردولتی از جمله در زمینه تولید شیشه، صنایع تبدیلی کشاورزی، برق و الکترونیک فعالیت می کنند.

تکمیل زنجیره تامین و ارزش مزیت های صنعتی و معدنی استان برنامه سال آینده سازمان صمت است

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه این استان قطب سوم تولید فولاد در کشور است، گفت: با توجه به اینکه این استان در تولید مقاطع طولی فولادی مانند نبشی و پروفیل رتبه یک کشوری را داریم و اغلب تولیدات این واحدها صادر می شود بنابراین برای تکمیل زنجیره تامین و ارزشی این صنایع توجه بیشتری خواهد شد.

امین زاده، افزود: در این راستا پروانه بهره برداری فولاد میانه برای تولید آهن اسفنجی به عنوان مواد اولیه محصولات ثانویه فولاد صادر شده است و در تکمیل فاز توسعه آن ظرفیت این کارخانه از ۸۰۰ هزار تن به ۱.۵ میلیون تن می رسد.

وی یادآوری کرد: هم اکنون ۹ پروژه کلان تولید فولاد در سطح استان در حال اجراست که فقط ۳۵ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری بخش خصوصی در تولید فولاد انجام می شود.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه دیگر مجوز ایجاد کارخانه فولاد در استان صادر نمی شود بلکه فقط برای تکمیل آن ها مجوز داده می شود، گفت: ۳۵ پروژه نیز در فرآیند تکمیل و محصولات ثانویه فولاد مانند تولید میلگرد، پروفیل های طولی و لوله های بدون درز در دست اجراست.

امین زاده، با بیان اینکه ظرفیت صنایع تبدیلی فولاد استان ۲ میلیون تن در سال است، ادامه داد: با راه اندازی این پروژه ها ظرفیت تولید به ۶ میلیون تن در سال افزایش می یابد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان شرقی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پروفایل اردیبهشت | 50 عکس نوشته اردیبهشت ماهی + خصوصیات متولدین اردیبهشت