عرصه و حریم سه تپه باستانی در شیروان تعیین تکلیف شد


عرصه و حریم سه تپه باستانی در شیروان تعیین تکلیف شد

بجنورد-ایرنا- رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شیروان گفت: عرصه و حریم سه تپه ارگ باستانی، ارگ استقلال و تپه گلول در این شهرستان خراسان شمالی مطالعه و تعیین تکلیف شد.

میثم زارع روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: امسال به صورت جدی دنبال آزادسازی زمین های اطراف این سه تپه بودیم که اینک منتظر برگزاری کمیته فنی در تهران و مجوزهای استان هستیم تا مراحل بعدی صورت گیرد.

وی عرصه و حریم تپه ارگ نادری را ۱۰ هکتار عنوان و بر برنامه‌ریزی با هدف شناخت، معرفی و حفظ ارزش‌های هنری‌تاریخی و فرهنگی در محوطه‌های تاریخی تاکید کرد.

وی گفت: تعیین حریم‌ها و محدوده بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی با این هدف انجام می‌شود.

زارع همچنین مشخص شدن زمین ها برای خریداری و درجه بندی را یکی دیگر از این اهداف ذکر کرد و افزود: سال گذشته ۴۰۰ میلیون ریال برای مطالعات تپه گلول و استقلال تخصص داده شد و امسال هنوز مبلغی ابلاغ نشده و فقط برای کاوش ارگ باستانی یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال پیشنهاد داده شده است.

تپه باستانی ارگ شیروان در گذشته مرکز حکومت و فرماندهی خطه شمال خراسان بوده، اکنون عظیم‌ترین و مهم‌ترین محوطه باستانی شمال شرق کشور به حساب می‌آید.

ارگ شیروان تا به امروز به عنوان کهن‌ترین زیستگاه خراسان شمالی مورد تحقیق و بررسی و پژوهش باستانشناسان ایرانی و خارجی قرار گرفته است.

تاکنون ۲۵۰ اثر تاریخی در شهرستان شیروان شناسایی شده است که از این تعداد حدود ۶۰ اثر تاریخی ثبت ملی شده است.

تپه باستانی ارگ شیروان که با شماره ۷۰۳ در شمار آثار ملی به ثبت رسیده اکنون عظیم ترین و مهم ترین محوطه باستانی شمال شرق کشور و از کهن ترین مراکز فرهنگ و تمدن در خطه خراسان شمالی است.

این اثر باستانی مربوط به هزاره پنجم قبل از میلاد و از اولین محوطه های مسکونی حاشیه رودخانه اترک محسوب می شود که همانند کوهی در داخل شهر باستانی شیروان قرار گرفته و بر دشت شیروان اشراف داشته و رود اترک از مجاورت آن می گذرد.

محوطه تاریخی گلول و استقلال مربوط به هزاره اول و دوم پیش از میلاد است که به شماره ۸۹۵۲ در فهرست آثار ملی نیز به ثبت رسیده است.

امسال مجوز کاوش در محوطه تاریخی گلول و استقلال شیروان، کاویدن این محدوده تاریخی به منظور تعیین عرصه و حریم آن صادر شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان شمالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا