پیش از انقلاب نگاه‌‌ها به مهدویت ایستا و منفی بود/ انتظار پویا و زمینه‌ساز دستاورد انقلاب است


پیش از انقلاب نگاه‌‌ها به مهدویت ایستا و منفی بود/ انتظار پویا و زمینه‌ساز دستاورد انقلاب است

حجت‌الاسلام نصوری با بیان اینکه جامعه آماده ظهور باید به سمت توحیدمحوری، فضیلت محوری و اخلاق حرکت کند، گفت: انقلاب اسلامی انتظار منفعلانه، ایستا و منفی را به انتظاری پویا و زمینه‌ساز برای ظهور تبدیل کرد.

به گزارش خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان، آیین رونمایی از کتاب «مهدویت و انقلاب اسلامی» همزمان با ایام الله دهه فجر انقلاب اسلامی صبح امروز (دوشنبه، 13 بهمن ماه) در ستاد اقامه نماز کشور برگزار شد.

در این نشست، حجت الاسلام والمسلمین «محمدرضا نصوری» ضمن تبریک ایام دهه فجر انقلاب اسلامی گفت: امیدواریم که این انقلاب متصل به انقلاب حضرت مهدی (عج) شود و بتوانیم طبق تاکیدات مقام معظم رهبری که در بیانیه گام دوم انقلاب پیرامون بحث مهدویت نیز نکاتی فرمودند، آمادگی برای ظهور داشته باشیم و به سمت تمدن نوین اسلامی حرکت کنیم.

معاون فرهنگی، آموزشی و پژوهشی بنیاد فرهنگی حضرت موعود (عج) بیان کرد: تمدن اسلامی زمانی شکل می گیرد که بتوانیم فرهنگ جامعه را از فرهنگ ابتذال به فرهنگ انتظار تبدیل کنیم زیرا فرهنگ ابتذال فرهنگی است که در آن عدالت نیست و ظلم و فساد و تباهی است و فرهنگ انتظار که بر مبنای توحیدمحوری است و جامعه ای است که بر اساس کرامت محوری، فضیلت محوری و اخلاق جامعه رو به جلو حرکت می کند.

جامعه منتظر جامعه فضیلت محور است

وی ادامه داد: جامعه ای که در آن فرهنگ انتظار باشد، عملا جامعه توحیدی و مدینه فاضله است و همه ما به دنبال چنین جامعه ای هستیم و آرزو داریم و در واقع ما به این امید زندگی می کنیم که به آن جامعه نزدیک شویم.

حجت الاسلام نصوری تصریح کرد: انقلاب اسلامی ایران یکی از بارزترین انقلاب هایی است که با محور اندیشه و آموزه دینی شکل گرفت یعنی یک انقلاب سیاسی نیست که بر اساس کودتا یا شورش اتفاق افتاده است بلکه بر اساس یک آموزه و نگاه اعتقادی و با رهبری کسی شکل گرفت که مردم از آن به عنوان امام یاد می کردند.

معاون فرهنگی، آموزشی و پژوهشی بنیاد فرهنگی حضرت موعود (عج) گفت: در سال 40 وقتی مرحوم عسگر اولادی از امام خمینی (ره) پرسید که می خواهید چه کار کنید که ما شما را همراهی کنیم، امام (ره) فرمودند: ما باید ایران را اسلامی کنیم به این معنا که در زمان قبل از انقلاب نظام ما نظام اسلامی نبود و امام تلاش داشت آن را تبدیل به نظام اسلامی کند و سپس فرمودند: بعد از اینکه ما نظام مان اسلامی باشد به تبعیت از ما کشورهای اسلامی نیز اسلامی می شوند و عملا الگو به آن ارایه می شود و بعد کشورهای غیر اسلامی نیز اسلامی می شوند.

حجت الاسلام نصوری ادامه داد: با لطف خدا و با عنایت حضرت مهدی (عج) مردم سختی های بسیاری را پشت سر گذاشتند و در حال حاضر در آن گامی هستیم که جامعه ما باید تبدیل به جامعه اسلامی شود و در گام دوم انقلاب نیز ما به دنبال تشکیل نظام اسلامی حرکت می کنیم و بعد از این به تعبیر مقام معظم رهبری به جامعه اسلامی و بعد از آن به مرحله تشکیل تمدن نوین اسلامی خواهیم رسید که البته آن همت زیادی می خواهد که باید از دستاوردهای انقلاب و نظام حفظ و برای تحقق آن همت و کوشش کنیم.

وی بر لزوم جریان سازی رسانه ای در این زمینه تاکید کرد و گفت: در حال حاضر که ما در دومین سال ابلاغ بیانیه دوم انقلاب از سوی مقام معظم رهبری هستیم و می بینیم که در آن بیانیه مقام معظم رهبری نگاه تاریخ گرایانه ای به گذشته انقلاب در چهل سال اخیر داشتند.

وی تاکید کرد: مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب فرمودند این انقلاب در بین تمام انقلاب های دنیا بی نظیر است. این نشان از تسلط رهبری به همه انقلاب های دنیا دارد و در بخش دیگری از این بیانیه تاکید کردند که ما به تمام دستاوردهایی که در شعارها برای پیروزی انقلاب داشته ایم، رسیده ایم و نشان می دهد که مقام معظم رهبری به عنوان سکاندار این جریان با اعتقاد رو به جلو حرکت می کنند.

باید راه رسیدن به وضعیت مطلوب را بیابیم

معاون فرهنگی، آموزشی و پژوهشی بنیاد فرهنگی حضرت موعود (عج) با اشاره به بخش های دیگر از بیانیه گام دوم انقلاب گفت: در بخشی از این بیانیه به وضعیت حال ما و اینکه ما در کجا قرار گرفته ایم، توجه شده است و نگاه استراتژیک را برای ما مشخص می کند، اینکه ما از وضعیت موجود چگونه به وضعیت آرمانی دست پیدا کنیم و از وضعیت موجود به سمت جامعه مهدوی حرکت کنیم.

وی به تاکیدات مقام معظم رهبری در تحقق جامعه مهدوی اشاره کرد و گفت: مقام معظم رهبری در سخنرانی نیمه شعبان درباره دستیابی به چنین جامعه ای اشاره کردند و در حال حاضر ما باید تلاش کنیم که اقتصاد جامعه مهدوی به سمتی حرکت کند که ربا در آن کم شود و نگاه عدالت گسترش یابد و توجه به فقرا و مستمندان داشته باشیم و تحقق این موضوع باید دغدغه نظام اسلامی شود.

حجت الاسلام نصوری تصریح کرد: ماموریت بنیاد فرهنگی حضرت موعود (عج) بر این اساس بوده است که امروز مسئولان و مردم را به این موضوع دغدغه مند کنیم که به کجا می رویم و برای دست یابی به جامعه آرمانی تلاش کنیم.

وی با اشاره به بخش سوم بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری گفت: در بخش سوم این بیانیه مقام معظم رهبری به آینده تاکید داشتند یعنی اینکه انسان در جامعه امروز توحیدمحوری، فضیلت محوری و اخلاق محوری را مورد توجه قرار دهد زیرا اگر این محورها در چنین جامعه ای تحقق یابد، حضرت مهدی (عج) ظهور می کنند و جهان پر از عدل و داد می شود.

معاون فرهنگی، آموزشی و پژوهشی بنیاد فرهنگی حضرت موعود (عج) با اشاره به اینکه امروز تفکرات افراد جامعه باید جهانی باشد، خاطرنشان کرد: شهید حاج قاسم سلیمانی الگوی بارز یک انسان منتظر و الگوی دینی بود که وقتی به زوایای زندگی ایشان نگاه می کنیم در بینش ها، منش ها و ارزش ها توجه به موضوع انتظار در زندگی ایشان بروز و ظهور داشته است و در این مسیر حرکت می کردند و به همین جهت است که مقام معظم رهبری از ایشان به عنوان یک مکتب یاد می کنند و ما نیز امروز باید بر اساس آن مکتب حرکت کنیم تا جامعه ای توحیدمحور داشته باشیم.

وی با مقایسه رویکرد مهدویت در دوران قبل از انقلاب با پس از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: تعبیری که در مورد مهدویت در قبل از انقلاب می توان به آن اشاره کرد، این بوده است که در آن دوران موضوع مهدویت و انتظار منفعلانه، ایستا و منفی بود.

انتظار پویا و رو به جلو، از دستاوردهای انقلاب است

وی به روایتی از امام کاظم (ع) اشاره کرد و گفت: هفتمین امام شیعیان(ع) فرمودند: هر کسی باید مرکبی را برای انتظار آماده کند و آن هم انتظاری که دشمن را به غیظ درآورد. برداشتی که از این کلام امام کاظم (ع) می توان داشت، این است که انتظار باید پویا و رو به جلو باشد و این نگاه یکی از بزرگترین دستاوردهای انقلاب اسلامی بوده است.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی انتظار منفعلانه، ایستا و منفی را به انتظاری پویا و فعال تبدیل کرد، گفت: در مسیر آرمان های انقلاب اسلامی که در برنامه های مقام معظم رهبری و بزرگان نظام مورد توجه بوده، اهتمام بر همین محور است.

وی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه زمینه ظهور امام زمان(عج) با حاکمیت قرآن و اسلام باید آماده شود، گفت: طرح ها و برنامه های مجموعه ها و دستگاه ها باید بر مبنای قرآن و عترت باشد و نظام تربیتی و آموزشی بر این مبنا رو به جلو حرکت کند.

وی با اشاره به اینکه رویکرد فعالیت های بنیاد فرهنگی حضرت موعود (عج) توجه به منویات مقام معظم رهبری در موضوع محوریت بوده است، خاطرنشان کرد: سعی ما بر این اساس بوده که نیروهایی تربیت کنیم که موضوع مهدویت را در کشور فرهنگ سازی کنند زیرا معتقدیم که باید در تمام برنامه های فرهنگی موضوع مهدویت دیده شود و به عنوان پیوستی در تمام برنامه ها مورد توجه قرار گیرد.

پایان پیام/40

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس همسر عروسکی محمدرضا رهبری بازیگر سریال سیب ممنوعه / همسر شیکش رو دست همه زد !