قیمت پروتز دندان مصنوعی و انواع آن


قیمت پروتز دندان مصنوعی و انواع آن

پروتز دندان مصنوعی، جایگزین مناسبی برای دندان‌های از دست رفته یا شکسته محسوب می‌شود. قیمت پروتز دندان مصنوعی بسته به کامل یا جزئی بودن آن فرق می‌کند. از پروتز‌های کامل وقتی استفاده می‌شود که همه‌ی دندان‌ها از بین رفته باشند، در حالی که از پروتز‌های جزئی وقتی استفاده می‌شود که تعدادی از دندان‌های طبیعی، سالم باقی مانده باشند.

قیمت پروتز دندان مصنوعی و انواع آن

دندان مصنوعی کامل

دندان‌های مصنوعی کامل دو نوع هستند: معمولی یا فوری. پروتزهای دندانی فوری از قبل ساخته می‌شوند. به همین دلیل می‌توانند به محض برداشتن دندان‌ها در دهان قرار بگیرند. اما پروتزهای دندانی معمولی حدود ۸ تا ۱۲ هفته پس از برداشتن دندان‌ها و شروع روند بهبودی لثه، برای قرارگیری در دهان آماده می‌شوند.

البته پروتزهای فوری در مقایسه با پروتزهای معمولی برای جایگیری صحیح در طول روند بهبود به تنظیمات بیشتری نیازمندند و فقط تا زمانی که پروتزهای معمولی ساخته شوند، به عنوان راه حل موقت در نظر گرفته می‌شوند.

بخوانید آیا کشیدن دندان در بارداری ضرر دارد یا خیر

دندان مصنوعی جزئی یا پارسیل

پروتز یا بریج متحرک معمولاً از دندان‌های جایگزینی تشکیل شده که به پایه‌ای پلاستیکی متصل هستند. هم‌چنین گاهی اوقات پروتز به وسیله‌ی چارچوبی فلزی در دهان نگه داشته می‌شود. از پروتزهای جزئی در صورتی استفاده می‌شود که یک یا چند دندان طبیعی در فک بالا یا پایین باقی مانده باشد. بریج ثابت نیز می‌تواند با قرار دادن تاج بر روی دندان‌ها و اتصال دندان‌های مصنوعی به آن‌ها جایگزین یک یا چند دندان از دست رفته بشود. سپس این بریج در جای خود با سیمان محکم می‌شود. دندان مصنوعی نه تنها فضاهایی را که توسط دندان‌های از دست رفته ایجاد شده‌اند پر می‌کند؛ بلکه می‌تواند مانع از تغییر موقعیت دندان‌های دیگر می‌شود. پروتز جزئی قابل جابجایی است و به جای بست‌هایی که به تاج های مجاور متصل می شوند، پیوست داخلی دارد. همین مسئله باعث می‌شود این نوع پروتز دندان مصنوعی ظاهری طبیعی‌تر داشته باشد.

قیمت پروتز دندان مصنوعی و انواع آن

درباره‌ی چگونگی بهداشت دندان در بارداری و بهداشت دندان کودکان هم بخوانید.

آیا داشتن بیمه قیمت پروتز دندان مصنوعی را کاهش می‌دهد؟

اکثر ارائه دهندگان بیمه دندانپزشکی می‌توانند تمام یا بخشی از قیمت پروتز دندان مصنوعی را پوشش دهند. با این حال می‌توانید از طریق تماس با شرکت بیمه‌ی خود از جزئیات قیمت و میزان کمک هزینه‌ای که برای انواع پروتزهای دندانی ارائه می‌شود، مطلع شوید.

لیست قیمت پروتز دندان مصنوعی

قیمت پروتز دندان مصنوعی کامل (یک دست)

۴,۹۵۰,۰۰۰ تا ۵,۷۰۰,۰۰۰ تومان می‌باشد.

همان طور که پیشتر گفتیم منظورمان از دندان مصنوعی کامل، دندان مصنوعی برای هر دو فک است. پس برای کسانی مناسب است که تمام دندان های خود را از دست داده باشند یا تعداد کمی دندان برایشان باقی مانده باشد.

قیمت پروتز دندان مصنوعی (نیم دست)

۲,۲۰۰,۰۰۰ تا ۲,۹۰۰,۰۰۰ تومان می‌باشد.

نیم دست دندان مصنوعی زمانی کاربرد دارد که فقط یکی از فک‌ها نیاز به دندان مصنوعی داشته باشد. مثلاً وقتی فرد فقط در یکی از فک‌های خودش، تعداد زیادی دندان از دست داده باشد یا همه‌ی دندان‌های طبیعی یکی از فک‌هایش پوسیده باشند و بخواهد آن‌ها را با دندان مصنوعی جایگزین کند.

قیمت پروتز دندان مصنوعی کبالت و کروم

۲,۳۰۰,۰۰۰ تا ۳,۰۰۰,۰۰۰ تومان می‌باشد.

نام دیگر این نوع دندان مصنوعی، پلاک کروم کبالت است. دندان مصنوعی کبالت و کروم هم از انواع پروتز پارسیل یا جزئی محسوب می‌شود و زمانی کاربرد دارد که شخص فقط چند عدد از دندان‌های آسیاب عقبی خود را از دست داده باشد. در واقع پروتز‌های جزئی جای خالی این دندان‌های از دست رفته را پر می‌کنند. این نوع دندان مصنوعی از کروم و‌ کبالت یا ترکیبی از هر دوی آن‌ها ساخته شده است و هزینه آن نیز مسلما از دندان مصنوعی کامل کمتر است.

قیمت پروتز دندان مصنوعی آکریلیکی برای ۵ دندان

۵۵۰,۰۰۰ تا ۹۵۰,۰۰۰ تومان می‌باشد.

این نوع دندان مصنوعی هم از نوع پارسیل و از جنس آکریلیک است. آکریلیک دوام به نسبت خوبی دارد و از این نظر در دندانپزشکی برای مقاصد گوناگون استفاده می‌شود.

قیمت پروتز دندان مصنوعی و انواع آن

آیا باید دندان‌های مصنوعی خود را ۲۴ ساعته استفاده کنیم؟

دندانپزشک یا متخصص پروتزهای دندانی به شما می‌گوید که چه مدت باید از دندان‌های مصنوعی خود استفاده کنید و کی می‌توانید آن‌ها را بیرون بیاورید. احتمالاً در چند روز اول پس از دریافت پروتز، دندانپزشک از شما می‌خواهد که دندان مصنوعی خود را به طور مداوم، حتی هنگام خواب، بپوشید. ممکن است کمی برایتان ناخوشایند باشد، اما باعث می‌شود مناطقی را که نیاز به تنظیم دارند، از همان ابتدا پیدا و درست کنید. پس از انجام تنظیمات، می‌توانید دندان مصنوعی را قبل از خواب بردارید و اتفاقاً باید این کار را بکنید تا بافت لثه است استراحت کند و تحریک و پاکسازی طبیعی دهان به کمک زبان و براق صورت بگیرد.

درباره‌ی بی دندانی در زنان یائسه هم بخوانید.

استفاده از پروتز دندان مصنوعی چه حسی دارد؟

خوب است بدانید که دندان‌های مصنوعی جدید ممکن است به مدت چند هفته کمی عجیب یا شل احساس شوند. اما بعد به مرور زمان، عضلات گونه‌ها و زبان یاد می‌گیرند آن‌ها را در جای خود نگه دارند و شما هم به آن‌ها عادت می‌کنید. همچنین ممکن است هنگام شروع استفاده از پروتزهای دندانی، علائمی مانند تحریک و درد جزئی و افزایش میزان بزاق داشته باشید. اما تمام این علائم با عادت کردن عضلات دهان و گونه‌ها کاهش می‌یابد.

قیمت پروتز دندان مصنوعی و انواع آن

چطور دندان مصنوعی سفارش دهیم؟

انواع بریج و ایمپلنت و پروتز، جایگزین‌های خوبی برای دندان‌های از دست رفته هستند. اگر هزینه کاشت دندان برایتان سنگین است، می‌توانید به انتخاب گزینه‌های دیگری مثل بریج دندان و دندان مصنوعی فکر کنید. پیشتر خواندید که چطور قیمت پروتز دندان مصنوعی بسته به نوع و تعداد آن فرق می‌کند.‌ بهترین کار این است که به متخصص مربوطه مراجعه کنید و با کمک او نوع دندان مصنوعی مد نظر خود را تهیه کنید.

مراحل ایمپلنت دندان را هم بخوانید.

آیا گزینه‌های دیگری به جز دندان مصنوعی وجود دارد؟

بله! مثلاً می‌توانید به جای دندان مصنوعی از ایمپلنت‌های دندانی استفاده کنید. البته قیمت ایمپلنت‌ دندانی معمولاً بیشتر از قیمت پروتز دندان مصنوعی است. اما ظاهر ایمپلنت طبیعی‌تر به نظر می‌رسد و بیشتر احساس می‌کنید شبیه دندان واقعی است. به همین علت ایمپلنت‌های دندانی کم کم دارند جای پروتزهای دندانی را برای کسانی که روی ظاهرشان حساس‌تر هستند، می‌گیرند.

هم‌چنین می‌توان از ایمپلنت‌های دندانی برای حمایت از پروتزهای دندانی استفاده کرد تا ثبات بیشتری داشته باشند.

قیمت پروتز دندان مصنوعی و انواع آن

مرکز ایمپلنت دندان در تهران و هر آنچه باید درباره آن بدانید

برای اطلاع بیشتر و مشاوره درباره‌ی ایمپلنت بهتر است با دندانپزشک خود مشورت کنید.

به کلینیک نی نی بان سر بزنید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس عجیبی که منوچهر هادی از دخترش موقع سال تحویل رو کرد+ عکس