خیز دوباره کرونا در سبزوار


خیز دوباره کرونا در سبزوار

رئیس دانشگاه علوم پزشکی سبزوار گفت: از 18 بهمن ماه متاسفانه تعداد پذیرش‌ها به طور چشمگیری افزایش پیدا کرده و این نشانه شروع پیک چهارم بیماری کرونا است.

علیرضا مسلم در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: بعد از پیک سوم بیماری کرونا در سبزوار که هم‌زمان با کل کشور، در آبان‌ماه اتفاق افتاد به دنبال محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های اعمال شده از هفته‌های اول آذر ماه روند بیماری هم در تعداد بستری‌ها هم تعداد فوتی‌ها و هم مراجعان سرپایی، کاهشی شد و افت بیماری در سبزوار از متوسط کشور هم، بهتر و سریع‌تر بود.

مسلم اظهار کرد: از 10 بهمن‌ماه روند کاهشی بیماری متوقف شد و به وضعیت ثابتی رسید به طوری که افزایشی هم نبود و روزانه یک یا دو بیمار به تعداد بستری‌ها اضافه می‌شد اما از 18 بهمن ماه متاسفانه تعداد پذیرش‌ها به طور چشمگیری افزایش پیدا کرده است و مثلا اخیرا در یک روز 14 مورد پذیرش داشتیم و فقط 2 نفر ترخیصی داشتیم که این مشابه روزهای بیماری در آبان ماه است، به طوری که تعداد بیماران پذیرش شده، نسبت به ترخیصی‌ها تقریبا سه برابر شد که این نشانه شروع پیک چهارم بیماری است.

وی ادامه داد: ویروس کرونا با توجه به جهش‌هایی که داشته میزان سرایت و کشندگی آن نسبت به قبل بسیار بیشتر شده است به طوری که قبلا این ویروس از هر 10 نفر سه نفر را آلوده می‌کرد اما الان از هر 10 نفر که با ویروس مواجه می‌شوند 7 نفر آلوده می‌شوند، همچنین علاوه بر اینکه سرایت و کشندگی ویروس طی جهش‌ها بیشتر شده، سن ابتلا پایین آمده و افراد زیر 18 سال و اطفال را هم درگیر می‌کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی سبزوار با اشاره به این که بیماریابی و شناسایی بیشتر موارد مبتلا و کانون‌های آلوده می‌تواند نقش مهمی در کنترل بیماری داشته باشد، ادامه داد: با توجه به اینکه میزان سرایت ویروس نسبت به قبل بیشتر شده است ما الان هر تست مثبتی را که ردیابی می‌کنیم چه از طریق بیمارانی که مراجعه می‌کنند و چه رصد بیماران از طریق طرح شهید سلیمانی، تقریبا 7 نفر از اطرافیانش را هم مورد ارزیابی قرار می‌دهیم که بر این اساس بیماریابی زیاد شده است اما هنوز هم باید این بیماریابی بیشتر شود تا با شناسایی به موقع افراد مبتلا، بهتر بتوانیم بیماری را کنترل کنیم.

وی تصریح کرد: در آخرین نقشه اپیدمیولوژی که وزارت بهداشت به ما ابلاغ کرده است منطقه جوین و جغتای تعداد بستری‌ها نسبت به تعداد جمعیتشان بالاست به طوری که در این زمینه اول و دوم استان هستند که این خود زنگ خطر و هشداری برای خیز مجدد کرونا در منطقه است و به همین منظور و برای کنترل بهتر بیماری، جلساتی برگزار کردیم تا بتوانیم بیماریابی در منطقه را افزایش دهیم.

مسلم اصلی‌ترین دلیل افزایش بستری‌ها و تعداد مبتلایان را نادیده گرفتن پروتکل‌های بهداشتی از جانب مردم عنوان کرد و افزود: با افت بیماری مردم به عادی‌انگاری رسیدند و خیلی بیماری را جدی نگرفتند به طوری که رعایت پروتکل‌ها 50 درصد نسبت به قبل کاهش یافت.

وی با تأکید بر این که از هر تعداد تست مثبتی که شناسایی می‌شود چندین نفر آنها سابقه مسافرت و یا دورهمی‌های خانوادگی دارند، خاطر نشان کرد: این انتظار نابجایی است که مردم پروتکل‌ها را نادیده بگیرند و از طرفی هم انتظار کاهش بیماری را داشته باشند و میزان کاهش بیماری تا حد بسیار بالایی به جدی گرفتن بیماری توسط مردم و رعایت پروتکل‌های بهداشتی بستگی دارد.

وی افزود: بنا بر آمار امروز 20 بهمن ماه، در حال حاضر 78 نفر بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی سبزوار بستری هستند که از این تعداد 50 بیمار در بیمارستان واسعی سبزوار بستری هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی سبزوار در پاسخ به این سوال که آیا به لحاظ تجهیزات پزشکی و بیمارستانی آمادگی رویارویی با پیک چهارم را دارند، گفت: با توجه به فرصت به وجود آمده و کاهش میزان بستری‌ها در بیمارستان در ماههای اخیر، سعی کردیم از این فرصت استفاده کرده و یک سری نواقصی که داشتیم را برطرف کرده و وسایل را که نیاز داشتیم خریداری کردیم همچنین علاوه بر دو دستگاه اکسیژن‌ساز که قبلا نصب شده است، یک دستگاه اکسیژن‌ساز جدید هم قرار است نصب شود.

وی ادامه داد: یکی از بحث‌های مهم دیگری که در این دو ماه و در زمان افت بیماری انجام دادیم بحث آموزش پرسنل بود که بیشتر با فوکوس روی آموزش‌های تنفسی انجام شد، علاوه بر آن به هر کدام از پرسنل 4 روز مرخصی تشویقی دادیم تا به منظور ریکاوری با انرژی بیشتری در خدمت بیماران باشند.

مسلم همچنین عنوان کرد: در پیک قبلی کرونا که در آبان ماه اتفاق افتاد ظرفیت بیمارستان واسعی تکمیل شد و به فکر تخلیه بیمارستان امداد بودیم که از ظرفیت این بیمارستان هم برای بستری بیماران مبتلا به کرونا استفاده کنیم اما تا حدود 10 روز دیگر یک اورژانس جدید به بیمارستان واسعی سبزوار اضافه می‌شود که با اضافه شدن این بخش 36 تخت‌خواب به مجموعه‌ بیمارستان اضافه خواهد شد و با این افزایش ظرفیت، امیدواریم که نیازی به بیمارستان دیگری نداشته باشیم.

وی با اشاره به توزیع واکسن کرونا گفت: به زودی توزیع واکسن کرونا آغاز شده و برای ایمنی بیشتر پرسنل، طبق اولویت‌بندی ابتدا به پرسنل آی سی یو تزریق خواهد شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی سبزوار با تأکید بر رعایت پروتکل‌ها و جدی گرفتن بیماری یادآور شد: با توجه به این که به ایام عید نوروز نزدیک می‌شویم برای این که اصناف و مشاغل مرتبط با گردشگری در این ماه پایانی سال و ایام نوزوز، دچار خسارت نشوند لزوما باید بیماری را جدی بگیریم تا به روزهای سیاه کرونایی که در آبان ماه شاهد آن بودیم برنگردیم و برای این هدف مهم همه باید دست در دست هم بدهیم تا بهتر بتوان بیماری را کنترل کرد تا با اوج‌گیری مجدد بیماری، شاهد تعطیلی‌های ناخواسته نباشیم.

گفتنی است از ابتدای شیوع بیماری کرونا، تاکنون حدود 16 هزار تست کرونا در سبزوار انجام شده است که از این تعداد حدود 7500 تست یعنی حدود 47 درصد آن مثبت بوده همچنین از 16 هزار تستی که گرفته شد، 36 درصد بستری شده و 64 درصد نیز به صورت سرپایی درمان شدند. در حال حاضر نیز وضعیت سبزوار به لحاظ شیوع بیماری کرونا زرد است.

اوج بیماری کرونا در سبزوار از ابتدا تاکنون مربوط به 24 آبان ماه سال جاری است که در این تاریخ 250 بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان واسعی سبزوار بستری بودند و ظرفیت بیمارستان تکمیل شده بود.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا