احزاب در بطن و یا حاشیه انتخابات


احزاب در بطن و یا حاشیه انتخابات

اردبیل- ایرنا - فضای انتخاباتی در استان اردبیل گرچه هنوز بر خلاف دوره‌های گذشته چندان گرم نشده است اما احزاب و گروه‌ها از هر دو جناح اصولگرا و اصلاح‌طلب در حال تدارک برنامه برای ورود به انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستا هستند.

به گزارش ایرنا،در حال حاضر فعالیت سیاسی احزاب و جریان‌های سیاسی در مقایسه با دوره‌های گذشته متفاوت است و به جز چندین جلسه اقدام مهمی برای تبادل نظر، جذب و جلب مشارکت مردمی و برنامه‌ریزی برای فعالیت سیاسی در انتخابات انجام نشده است.

کارشناسان و فعالان سیاسی معتقدند که در آستانه انتخابات مهم‌ترین وظیفه رونق فضای انتخاباتی بر دوش احزاب و گروه‌های سیاسی سنگینی می‌کند و نیاز است تا آنها از هم‌اکنون در جهت تنویر افکار عمومی فعالیت ‌های خود را افزایش دهند.

به گفته آنها، لازمه تاثیرگذاری احزاب بر افکار عمومی و بسیج مردم برای حضور بیشتر در صحنه‌های مختلف سیاسی و اجتماعی داشتن فعالیت تشکیلاتی و خارج شدن از موقعیت فعالیت فصلی است.

شهرام محمدی ، سخنگوی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی استان اردبیل در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: اگر احزاب برآمده از بطن مردم بوده و دارای ارکان گسترده و فعالیت دایمی و مستمر در طول سال‌های مختلف باشند، می‌توانند نقش موثری را در معرفی افراد مناسب، توانمند، متخصص، ماهر و ارتقا و آگاهی‌های عموم مردم ایفا نمایند.

وی افزود: لازمه این مهم در صورتی است که احزاب به صورت فصلی به عنوان ماشین‌های رای جمعی‌کنی اقدام نکنند، مردم دنبال احزاب و تشکلی حرکت خواهند کرد که در زندگی آنها مواضع ، برنامه‌ها و فعالیت‌هایشان به نوعی تاثیراتی داشته باشد.
احزاب در بطن و یا حاشیه انتخابات .

محمدی ادامه داد: احزاب اگر برنامه مناسبی برای ایجاد تحول در زندگی اجتماعی سیاسی‌،اقتصادی مردم داشته باشند و بتوانند افکار عمومی را براساس برنامه‌های خود همراه کنند حتما می‌توانند هم در جلب نظر مردم و نامزدها موثر عمل کنند و هم میزان مشارکت را بالا ببرند، یعنی اگر حزبی بتواند برنامه‌ای ارائه دهد که امید بالایی بوجود بیاید و نامزدی معرفی کند که از توان و مهارت خوشنامی و صلاحیت بالایی داشته باشد، می‌تواند نقش مهمی در بالابردن مشارکت ایفا کند.

وی درباره میزان مشارکت مردم در انتخابات اظهارکرد: بر اساس تجربه تاریخی، مردم در این دوره از انتخابات مشارکت مناسبی خواهند داشت، هرچند از نقطه نظرات مردم تورم و گرانی بر اقشار مختلف جامعه فشارهای زیادی وارد آورده اما زمان‌سنجی و موقعیت شناسی بویژه حساسیت مردم نسبت به تحرکات دشمنان در ۴۰ سال گذشته نشان داده که مردم در سرنوشت خود در بدترین شرایط نقش‌آفرینی کرده و مشارکت مناسبی خواهند داشت.

به گفته وی، البته برنامه احزاب و مدل رفتار نامزدها ، برنامه‌های آنها و میزان امید آفرینی شخصیت‌ها و احزاب می‌تواند در میزان مشارکت مردم نقش ایفا کند.

وی با اشاره به برگزاری انتخابات سالم و آزاد در کشور افزود: در همه ادوار انتخابات مجلس، ریاست‌جمهوری و شوراهای شهر و روستا انتخابات به صورت سالم برگزار شده طوری‌که از دل دولت خاتمی ، احمدی‌نژاد و از دل دولت اصولگرای احمدی‌نژاد روحانی به ریاست‌جمهوری رسید و این نشان می‌دهد که انتخابات در ایران سالم برگزار شده است.

تیمور حسین‌نژاد ، عضو شورای مرکزی حزب اسلامی کار هم در این باره به ایرنا گفت: احزاب نه تنها می‌توانند در جریان‌سازی و تحرک انتخاباتی نقش اساسی ایفا کنند بلکه به عنوان جریان پویا در جامعه دموکراتیک در مقابل مطالبات مردم مسئولیت دارند.

وی افزود: جامعه بدون حزب و حرکت‌های سیاسی به جامعه مرده و یخ‌بسته مشابه است، گرچه شرایط حاکم کرونایی در جامعه جلوی بیشتر فعالیت‌های محفلی و میتینگ‌های سیاسی را گرفته، اما عدم تحرک احزاب در شرایط فعلی و اظهارنظر برای انتخابات پیش رو ناشی از وضعیت حاکم اقتصادی و جو سیاسی کشور است.

حسین‌نژاد بیان کرد: به نظر می‌رسد احزاب و تشکل‌های سیاسی باید در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها دیدگاه‌های خود را به صورت شفاف اعلام کنند و حتی از عملکرد خود به صورت مستدل و منطقی دفاع نمایند.


احزاب در بطن و یا حاشیه انتخابات

وی ادامه داد: احزاب سیاسی در گذشته نقش اساسی برای بالا بردن مشارکت مردم در انتخابات و ایجاد شور و شوق انتخاباتی و سیاسی ایفا می‌کردند، باید دولت‌ها و شوراهای منتخب به حامیان خود ارزش قایل شوند و شعارهایی که در موسم انتخابات داده بودند از تریبون احزاب و تشکل‌های حامی به دلایل تحقق و یا عدم تحقق آن پرداخت کنند،تا جایی که امکان دارد اعتماد از دست رفته مردم را برگردانند، هرچند اینگونه مسائل اراده قوی از سوی تمام ارگان‌ها و نهادهای دولتی و غیردولتی را می‌طلبد.

عضو شورای مرکزی حزب اسلامی کار با اشاره به شرایط خاص کشور از نظر اقتصاد و تاثیر احتمالی آن بر میزان مشارکت ادامه داد: انتخابات شوراهای شهر و روستا به لحاظ تعدد داوطلبان و طایفه‌گرایی منطقه‌ای، انتخابات ریاست‌جمهوری را پوشش می‌دهد. آن‌طور که در رسانه‌های مخالف نظام به مشارکت و قهر حداکثری دامن می‌زنند نخواهد بود و مشارکت مردم به نامزدها و صلاحیت آنها بستگی دارد.

عضو شورای مرکزی حزب اسلامی کار درباره مشارکت مردم در انتخابات گفت: اینکه مشارکت مردم در انتخابات پایین آمده است یک امر طبیعی است، در ادوار گذشته نیز اتفاقات رخ داده و دوباره همان مردم به صحنه بازگشته و حماسه‌ها آفریده‌اند، فقط باید کاری کرد که مردم اعتمادشان را از نظام و حاکمیت سلب نکنند و این مشارکت‌ها و پایین آمدن حضور مقطعی است.

محمد اشرافی ، قائم مقام دبیر حزب کارگزاران اردبیل هم با اشاره به نقش احزاب در انتخابات گفت: تاکنون نقش احزاب در انتخابات ریاست‌جمهوری پررنگ‌تر از شورای شهر بوده، که این موضوع نیز به علت تمرکز بیشتر احزاب بر مسائل عمده سیاسی بوده است، اما اکنون احزاب وارد حوزه‌های برنامه‌ریزی شهری شده‌اند و برای مدیریت شهر نیز دارای برنامه می‌باشند.

احزاب در بطن و یا حاشیه انتخابات

وی افزود: احزاب به عنوان گروه‌های مرجع در جامعه شناخته می‌شوند و مردم از طریق رسانه‌ها، می‌توانند تحلیل‌ها و بیانیه‌های این احزاب را دریافت کرده و بر اساس آن عمل کنند.

اشرافی با اشاره به تاثیر مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم‌ها بر میزان مشارکت ادامه داد: با افزایش آگاهی در مردم، احتمال تحریم انتخابات توسط اکثریت کم است و امیدوارم مشارکت خوبی ایجاد شود.

شهرام سلیمان زاده‌، مسئول حزب همت اردبیل نیز با اشاره به نقش احزاب در انتخابات گفت: با توجه به اینکه احزاب بصورت فصلی و مقطعی به انتخابات ورود می‌کند و فحوای ورود بیشتر بر اساس رای آوری کاندیداها است بنابراین از جایگاه جریان‌سازی در انتخابات فاصله می‌گیرند و در واقع نامزدهای مطرح را همراهی می‌کنند نه حمایت.

وی افزود: با روش فعلی، احزاب بخاطر تکثر گروه‌های کوچک همسو و همچنین ناتوانی در جذب اقشار مردمی و فعالیت بسته درون تشکیلاتی بدون گفتمان، توان به صحنه کشاندن مردم به فرایند انتخابات را ندارند و اگر در برخی مواقع حضور یک جریان یا حزبی پررنگ می‌شود نشانه برنامه آن جریان برای موج‌سازی نیست بلکه موج مردمی را مدیریت کرده و بنام خود مصادره می‌کنند.

مسئول حزب همت اردبیل ادامه داد: احزاب برای افزایش مشارکت باید ابتدا خود با مردم آشتی کنند و با جامعه ارتباط موثر و دوطرفه برقرار کنند تا زمانی که فعالان حزب نتوانند درک متقابلی با جامعه داشته باشد از سوی مردم طرد می شوند پس بهتر است احزاب به مردم رجوع کرده و تعامل خوبی با توده مردم برقرار کنند.


احزاب در بطن و یا حاشیه انتخاباتاحزاب در بطن و یا حاشیه انتخابات

سلیمان‌زاده درباره میزان مشارکت مردم در انتخابات افزود: دلبستگی مردم به نظام و انقلاب و ولایت انتخابات پرشوری را برای مردم رقم خواهد زد و پیش‌بینی من این است که مشارکت به بالای ۵۰ درصد خواهد رسید.

گزارش: یعقوب شاددل

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اردبیل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا