اصلاح قیمت گذاری؛ عامل افزایش تولید تایر


اصلاح قیمت گذاری؛ عامل افزایش تولید تایر

سخنگوی انجمن صنعت تایر ایران با بیان اینکه حذف قیمت گذاری دستوری، انگیزه برای تولید را افزایش داده، گفت: در 10 ماه امسال 250 هزار و 571 تن تایر تولید شد که نسبت به پارسال 20 درصد رشد دارد.

گروه کشت و صنعت بازارنیوز؛ مصطفی تنها در مورد وضعیت تولید تایر در کشور، اظهار داشت: مجموع تولیدات تایر سواری کشور طی ۱۰ ماه سال جاری به ۲۲۵ هزار و ۲۶۹ تن رسید که در قیاس با مدت مشابه سال گذشته افزایش ۲۰ درصدی را نشان می‌دهد که با احتساب تایرهای دوچرخه، موتور و تیوب میزان تولید به ۲۵۰ هزار و ۵۷۱ تن بوده است؛ که در قیاس با مدت مشابه سال قبل بیانگر رشد ۲۱ درصدی تولید است.

سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر ایران افزود: این حجم از تولید در حالی است که در سال‌های گذشته در ۱۲ ماه سال ۲۵۰ هزار تن تایر در کشور تولید می‌شد.

وی ادامه داد: یکی از دلایلی که تولیدکنندگان انگیزه برای افزایش تولید پیدا کرده‌اند، واگذاری قیمت گذاری به تولیدکنندگان بود؛ زیرا در یک دوره زمانی، به خصوص در بخش تایرهای سنگین، تولیدکنندگان با زیان بسیاری مواجه بودند.

تنها گفت: البته قیمت گذاری ظاهراً به تولیدکننده واگذار شده و در نهایت در تعامل طرفین قیمت‌ها تعیین می‌شود؛ در واقع تولیدکننده پیشنهاد می‌دهد و در نهایت باید به تأیید دستگاه‌های مربوطه دولتی برسد اما اگر همین اصلاحات قیمتی هم صورت نمی‌گرفت امروز شاهد افزایش تولید نبودیم.

وی افزود: البته مشکلاتی از جمله قطع برق و گاز کارخانه‌ها، تولید را با چالش مواجه کرده است اما به هر حال تولیدکنندگان توانستند، جهش خوبی داشته باشند.

بهره برداری از کارخانه جدید تولید تایر سنگین رادیال

وی با اشاره به لزوم صادرات تایر، اظهار داشت: با توجه به افزایش تولید، نیاز است که مجوز صادرات تایر بدهند تا در سال آینده این محصول صادر هم بشود زیرا در حال رسیدن به سقف کشش بازار کشور هستیم و مجوز صادرات می‌تواند انگیزه مضاعفی به تداوم شتاب تولید بدهد.

وی تصریح کرد: البته در مورد تایرهای باری و سنگین وضعیت بازار به شکلی شده که تقاضا مثل سابق نیست؛ البته دو نوع تایر سنگین شامل تایرهای بایاس و رادیال داریم که در مورد تایرهای بایاس مازاد مصرف داخلی وجود دارد و هر میزان که کشش بازار باشد، می‌توانیم تولید کنیم اما در مورد تایرهای رادیال تولید فعلاً پاسخگوی مصرف نیست؛ چراکه در این بخش یک میلیون تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار حلقه نیاز کشور است که در حال حاضر ۴۰۰ هزار حلقه در یک کارخانه تولید می‌شود اما با توجه به اینکه از یک کارخانه دیگر با همین میزان ظرفیت بهره برداری شده است و به زودی تولید در این واحد نیز آغاز می‌شود می‌توان گفت در این بخش ۳۰ درصد کمبود خواهیم داشت که می‌توان با واردات تقاضاها را پاسخ داد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کشاورزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ماجرای ترک یک برنامه تلویزیونی توسط زهرا شجاعی