طرح یکپارچه‌سازی سیستم‌های کنترل سکوی نصر به بهره‌برداری رسید


طرح یکپارچه‌سازی سیستم‌های کنترل سکوی نصر به بهره‌برداری رسید

طرح یکپارچه‌سازی سیستم‌های کنترل و مانیتورینگ سکوی نفتی نصر هم‌زمان با دهه مبارک فجر به بهره‌برداری رسید.

به گزارش شانا به نقل از شرکت نفت فلات قاره ایران، صادق توسلی، معاون سکوی بهره‌برداری نصر درباره اهمیت پروژه اسکادا (ارسال اطلاعات لحظه‌ای سکوهای اقماری به سکوی مادر) گفت: از مهم‌ترین دلایل، تنوع و فراوانی تجهیزات نصب‌شده در سکوهای اقماری نصر است. این سکوها از نوع DP (Drilling Platform) هستند، بنابراین تنوع و تعدد تجهیزات نصب‌شده در آنها تقریباً مشابه یک سکوی بهره‌برداری است. از جمله تجهیزات مهم آنها می‌توان به پمپ‌های درون‌چاهی و تجهیزات برقی مرتبط، کمپرسورهای هوای ابزار دقیق، ظروف تفکیک و تست، اتاق‌های برق و کنترل مجزا و... اشاره کرد.

وی افزود: فواصل زیاد سکوهای اقماری از سکوی بهره‌برداری مادر P.P نیز از دیگر دلایل راه‌اندازی این سیستم است. سکوهای DPG و DPH در میدان الوند در ۲۵ کیلومتری غرب سکوی مادر قرار دارد و سکوی نصرت نیز در فاصله ۱۵ کیلومتری شرق سکوی مادر قرار دارد و محدوده عملیاتی حوزه نصر ۴۰ کیلومتر است.

به گفته معاون سکوی بهره‌برداری نصر، پمپی بودن همه ۶۴ حلقه چاه تولیدی حوزه نصر سبب می‌شود ارسال اطلاعات و رصد لحظه‌ای این سکوها در اتاق کنترل سکوی مادر اهمیت ویژه‌ای در پروژه SCADA داشته باشد.

توسلی نبود جامعیت پروژه SCADA و تنوع سیستم‌های مانیتورینگ (HMI) در اتاق کنترل مرکز را از مشکلات موجود این پروژه عنوان کرد و گفت: در پروژه اسکادای گذشته حدود ۳۰ درصد اطلاعات سکوهای اقماری به سکوی مادر فرستاده می‌شد و بیش از ۷۰ درصد اطلاعات مهم قابل انتقال نبود، همچنین در شرایط گذشته سه نوع نرم‌افزار مانیتورینگ HMI برای کنترل سکوی مادر و نیز دریافت اطلاعات از سکوهای اقماری وجود داشته که سبب بروز مشکلاتی چون معایب سیستم‌های جزیره‌ای از جمله نبود تمرکز اپراتور روی سیستم‌های مختلف، هزینه روزآمدکردن نرم‌افزارهای HMI به‌دلیل قدیمی بودن و محدودیت در مباحث گزارش‌گیری و انعطاف سیستم می‌شد بنابراین برای حل این مسئله، انتخاب یک نرم‌افزار جامع مرکزی، قدرتمند و انعطاف‌پذیر برای HMI مورد توجه قرار گرفت.

وی افزود: پس از بررسی نرم‌افزارهای مختلف و آشنایی با قابلیت‌های هریک، نرم‌افزار Ignition به‌عنوان HMI انتخاب شد. از مزیت‌های این نرم‌افزار می‌توان به انعطاف‌پذیری، امنیت و پایداری بالا، پشتیبانی و به‌روزرسانی، تحت وب بودن و سهولت کار با آن اشاره کرد.

معاون سکوی بهره‌برداری نصر درباره روند اجرای پروژه گفت: این پروژه در مدت یک سال و نیم از سوی هشت نفر از همکاران سکو و نیز همیار فنی مهندسی ساختمان ستاد با صرف زمان ۸ هزار نفر ساعت انجام شد. بیش از ۷ هزار عدد سیگنال استخراج و کار مهندسی، برنامه‌نویسی و طراحی صفحات گرافیک HMI روی آنها انجام شد، همچنین تجهیزات مورد نیاز نیز از امکانات موجود منطقه یا از طریق سیستم تدارکات خریداری شده است.

توسلی امکان رویت گرافیک کامل و دریافت اطلاعات لحظه‌ای تجهیزات مهمی مانند اطلاعات آمپر و سنسورهای پمپ‌های درون‌چاهی، اطلاعات کامل وضعیت کمپرسورهای هوای ابزار دقیق، وضعیت سطوح Shut Down از بالا به پایین، وضعیت کامل کابینت ایمنی سرچاهی WHSC، وضعیت کامل سیستم تهویه، فشار، دما و همه المان‌های چاه‌های تولیدی، اطلاعات تفکیک‌کننده‌های آزمایشی، گزارش‌گیری درباره میزان تزریق آب به سکوها و گزارش و تحلیل اشکالات اساسی سیستم به‌ویژه رفتار چاه‌های تولیدی را از مزایای استقرار سیستم یکپارچه جدید اعلام کرد.

وی تصریح کرد: افزون بر کار مهندسی که با تکیه بر توان مهندسان شرکت نفت فلات قاره ایران انجام شده و مبلغ قابل توجهی سود صرفه‌جویی حاصل از برون‌سپاری نکردن این پروژه بوده و نتایج چشمگیر و قابل توجه پروژه به لحاظ مالی به دست آمده است، جلوگیری از خاموش/ روشن شدن‌های چاه‌های تولیدی با استفاده از تحلیل نمودار جریان و سنسورها، جلوگیری از سرویس خارج شدن هر دو کمپرسور هوا و Shut Down کلی سکوها، اطلاع از وضعیت لحظه‌ای المان‌های مرتبط با تولید سکو و سرکشی و رفع عیب در کوتاه‌ترین زمان ممکن را نیز می‌توان از دیگر مزایای این پروژه نام برد.

معاون سکوی بهره‌برداری نصر گفت: با توجه به بستر ایجاد شده در این پروژه، مانیتورینگ مسافت پیموده شده، مسیر تردد و میزان سوخت مصرفی کشتی‌ها و هلی‌کوپتر روی HMI، پیاده‌سازی سامانه جامع PM پس از گردآوری اطلاعات تجهیزات و اتصال به این سیستم، اتصال و پیاده‌سازی هوش مصنوعی در پیش‌بینی میزان تولید و زمان Shut Downها به سیستم و پیاده‌سازی سیستم Asset Management (کنترل اموال) به این سیستم به‌صورت هوشمند از برنامه‌های آینده سکوی نصر در یک سال آینده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه نفت و گاز

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ دوباره نخوابیدم افکار پریشون ریمیکس اینستا