جمهوری آذربایجان صادرات گاز به ترکیه را افزایش داد


جمهوری آذربایجان صادرات گاز به ترکیه را افزایش داد

باکو - ایرنا - وزارت انرژی جمهوری آذربایجان روز سه شنبه گزارش داد که در سال گذشته میلادی (2020) صادرات گاز این کشور به ترکیه 21 درصد نسبت به سال قبل آن افزایش داشته است.

بنابر این گزارش، در سال ۲۰۲۰ میلادی ۱۱ میلیارد و ۱۰۰ میلیون متر مکعب گاز طبیعی از جمهوری آذربایجان به ترکیه صادر شده که در مقایسه با یک سال قبل آن ۲۱ درصد افزایش نشان می‌دهد.

گاز طبیعی جمهوری آذربایجان از طریق خطوط لوله قفقاز جنوبی ( باکو –تفلیس –ارزروم ) و «ترانس آناتولی» (تاناپ) به ترکیه صادر شده است .

مجموع صادرات گاز طبیعی جمهوری آذربایجان در سال ۲۰۲۰ میلادی ۱۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون متر مکعب بوده است که در مقایسه با سال ۲۰۱۹ میلادی ۱.۸ میلیارد متر مکعب و یا ۱۵.۶ درصد بیشتر بوده است .

جمهوری آذربایجان در سال گذشته میلادی همچنین یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون متر مکعب گاز طبیعی به گرجستان صادر کرده که در مقایسه با سال ۲۰۱۹ میلادی ۲.۸ درصد کاهش نشان می‌دهد.

گاز طبیعی جمهوری آذربایجان از طریق خطوط لوله باکو – تفلیس – ارزروم و «قازی محمد – قزاخ» به گرجستان صادر می‌شود.

جمهوری آذربایجان در اواخر سال ۲۰۲۰ میلادی درباره راه اندازی کریدور گازی جنوب و آغاز صادرات گاز طبیعی این کشور از طریق این کریدور به اروپا خبر داد .

طرح راه‌اندازی کریدور گازی جنوب به طول کلی سه هزار و ۵۰۰ کیلومتر و متشکل از خطوط لوله قفقاز جنوبی در خاک جمهوری آذربایجان و گرجستان، ترانس آناتولی (تاناپ) در خاک ترکیه و نیز «ترانس آدریاتیک» (تاپ) در خاک یونان، بستر دریای «آدریاتیک» و خاک ایتالیا با هزینه ۳۳ میلیارد دلار اجرا شد و قرار است گاز طبیعی میدان "شاه دنیز " جمهوری آذربایجان در دریای خزر از طریق این کریدور به اروپا صادر شود .

جمهوری آذربایجان در اواخر سال گذشته میلادی مقادیری از گاز طبیعی خود را به صورت آزمایشی از این کریدور به اروپا صادر کرد .

میدان گازی شاه دنیز از سوی کنسرسیوم شرکت‌های خارجی به پیمانکاری «بریتیش پترولیوم» توسعه داده می‌شود و شرکت ملی نفت ایران نیز با ۱۰ درصد سهم یکی از سهامداران این طرح گازی می‌باشد .

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بازیگرانی که در بستر بیماری هستند / برای آن ها دعا کنید! + عکس و اسامی تلخ