تسهیل فعالیت فارسی‌زبانان سراسر دنیا با دامنه اینترنتی «.ایران»


تسهیل فعالیت فارسی‌زبانان سراسر دنیا با دامنه اینترنتی «.ایران»

ایران اکونومیست- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: بهره‌برداری از دامنه اینترنتی «.ایران» فعالیت در فضای مجازی را برای فارسی‌زبانان در سراسر دنیا تسهیل می‌کند.

تسهیل فعالیت فارسی‌زبانان سراسر دنیا با دامنه اینترنتی «.ایران» دامنه اینترنتی «.ایران» امروز با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات فعالیت رسمی خود را آغاز کرد؛ این اقدام در راستای توسعه شبکه ملی اطلاعات و تقویت زبان فارسی در اینترنت انجام می‌شود.

دامنه ( Domain ) آدرسی هست که با وارد کردن آن در مرورگر (مانند www.irna.ir) وارد سایت می‌شوید. این آدرس اجازه می‌دهد کاربران بتواند آن را جستجو کنند.

«محمدجواد آذری‌جهرمی» در مراسم افتتاحیه دامنه ایران که ظهر امروز و به صورت آنلاین در پژوهشگاه دانش‌های بنیادی برگزار شد، گفت: امروز روز بسیار خوبی برای فعالان فضای مجازی است، چرا که دامنه «ایران» فعالیت رسمی خود را آغاز می‌کند.

وی افزود: ما پیشنهاد بسیار مدون و خوبی که ثمره بیش از ۶ سال کار تحقیقاتی و تجربی روی توسعه شبکه ملی اطلاعات بود را به مرکز ملی فضای مجازی ارائه دادیم و مرکز ملی فضای مجازی هم در جلسات مفصلی با حضور همه صاحب‌نظران و متخصصان این سند را تبدیل به سندی تحت عنوان «طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات» کرد و آن را در شورا به تصویب رساند.

وزیر ارتباطات خاطرنشان کرد: در این سند بر سهم خط و زبان فارسی در فضای مجازی برای افق ۱۴۰۴ تاکید شده است. این اقدام را فعالیتی در راستای توسعه شبکه ملی اطلاعات و همچنین رسیدن به اهدافی که در سند آمده است، می‌دانیم.

وی تصریح کرد: با افتتاح این دامنه ایرانی شکاف دیجیتال بین افرادی که توانایی استفاده از زبان انگلیسی در فضای مجازی نداشته باشند را کاهش می‌دهد. ضمن اینکه بهره‌برداری از فضای مجازی را برای فارسی‌زبانان در سراسر دنیا تسهیل می‌کند.

جهرمی خاطرنشان کرد: پژوهشگاه دانش‌های بنیادی یک مرکز باسابقه است و ورود اینترنت به ایران از طریق این مرکز اتفاق افتاده است. دامنه. ir که امروز بسیار اثرگذار و شاخص است و شرکت‌ها با افتخار از آن استفاده می‌کنند نیز یکی از اقدامات تاثیر گذار این پژوهشگاه است. حالا هم دامنه ایران می‌تواند یک افتخار و اقدام بزرگ برای این پژوهشگاه باشد.

وزیر ارتباطات تاکید کرد: شروع فعالیت از دولت و گروه‌های حاکمیتی برای استفاده از این نام دامنه است که ما را دیرتر به هدفمان می‌رساند. بسیاری از افراد علاقه‌مند هستند که استفاه از این دامنه جدید فارسی را آنها آغاز کنند تا راه برای بخش خصوصی و استارت‌آپ‌ها باز شود. ترویج این فعالیت برای این گروه و ایجاد تسهیلات ویژه برای آنها در این زمینه در جا اندازی و کاربرد بیشتر نام دامنه ایران و فارسی‌سازی بیشتر فضای مجازی حتما می‌تواند راهبرد خوبی باشد.

آذری‌جهرمی گفت: انتظار سرویس‌دهی بهتری از سمت پژوهشگاه به شرکت‌ها احساس می‌شود. شرکت‌ها انتظار دارند پژوهشگاه تسهیلات ویژه و منطبق بر دستورالعمل‌های شفاف را در اختیار آنها بگذارد.

وزیر ارتباطات تاکید کرد: به نوع پاسخ‌گویی از سمت پژوهشگاه به شرکت‌ها هم انتقادهایی وارد می‌شود که انتظار می‌رود این پاسخگویی به روزتر و دقیق‌تر و فوری تر شود. ما حاضر به کمک و پشتیبانی در این زمینه هستیم.

وی ادامه داد: برای همه وبسایت‌های وزارت ارتباطات، شرکت‌ها و سازمان‌های زیرمجموعه و پژوهشگاهایی خود درخواستمان را برای اخذ دامنه ایران، امروز ثبت می‌کنیم و تلاش می‌کنیم به عنوان اولین مشتری به این سیستم بپیوندیم و استفاده از آن را اعلام عمومی کنیم.

ایرنا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا