عملیات اجرایی بازآفرینی و احیای مجموعه تاریخی مفخم بجنورد آغاز شد


عملیات اجرایی بازآفرینی و احیای مجموعه تاریخی مفخم بجنورد آغاز شد

بجنورد- ایرنا- عملیات اجرایی بازآفرینی و احیای مجموعه گردشگری، مذهبی، فرهنگی و تاریخی مفخم بجنورد همزمان با گرامیداشت دهه فجر روز سه‌شنبه آغاز شد.

به گزارش ایرنا، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی در این آیین اظهار داشت: میراث فرهنگی بیانگر هویت مردم هر کشور است و اهمیت آن پس از انقلاب اسلامی بیشتر شده به طوریکه تعداد آثار ثبت شده میراث فرهنگی در استان از ۶ اثر هم اکنون به ۷۰۰ اثر رسیده است.

حبیب یزدان پناه با بیان اینکه نظام بر حفظ میراث فرهنگی همه قومیت های کشور تاکید دارد، گفت: در این راستا آتشکده اسپاخو را مرمت کرده ایم و در گوشه دیگری محوطه تاریخی ریوی قرار دارد که مربوط به دوره ساسانیان است و هرسال اعتبار زیادی برای مرمت آن در نظر گرفته می شود.

وی همچنین با بیان اینکه در سفر مقام معظم رهبری اولویت دوم توسعه استان گردشگری اعلام شد گفت: وظیفه ما این است که این دستور را عملیاتی کنیم.

یزدان پناه افزود: بطور قطع این طرح می تواند پس از بهره برداری، مرکز رویدادهای ملی مذهبی و اجتماعی باشد و از سوی دیگر مقبره موسوم به«شهدای لهاک خان» را نیز از غربت خارج می کنند زیراکه محدوده طرح مقبره شهدای لهاک خان را نیز در بر می گیرد.

وی با بیان اینکه برخی از املاک در این طرح امروز آزادسازی می شود گفت: با مالکان دو ملکی که در اولویت آزادسازی حریم عمارت مفخم قرار دارد به توافق رسیده ایم اما نیاز به اعتباری بیش از آنچه که برای خرید این املاک اختصاص یافته است داریم و از استاندار تقاضاداریم در این مورد به ما کمک کند.

به گزارش ایرنا طرح توسعه بافت تاریخی مجموعه فرهنگی و تاریخی عمارت مفخم در سطح ۶.۴ هکتار از عرصه این مجموعه تاریخی به اجرا درمی آید و مساحت ۱.۷ هکتاری بیمارستان امام رضا(ع) واقع در این طرح دست نخورده باقی می ماند.

هدف از ایجاد مجموعه ای فرهنگی، تاریخی، تفریحی و مذهبی در محدوده عمارت مفخم بهره مندی از ظرفیت عبور و مرور سالانه ۲۰ میلیون مسافر و گردشگر از این استان است.

مجموعه فرهنگی و تاریخی مفخم که شامل عمارت و آیینه خانه مفخم است با ۱۴۱ سال قدمت، نگین انگشتری میراث فرهنگی مرکز استان خراسان شمالی است که قرار است نقشی نو در حوزه گردشگری این خطه ایفا کرده و به تعبیری میدان «نقش جهان» بجنورد باشد.

عمارت مفخم در دهه ۱۲۵۰ خورشیدی، همزمان با دوره حکومت ناصرالدین شاه قاجار، به فرمان یارمحمدخان شادلو، معروف به سردار مفخم، ایلخان طایفه کرد شادلو و حاکم آن روزگار منطقه شمال خراسان و استرآباد (گرگان کنونی) ساخته شد.

نقشه عمارت مفخم توسط میرزامهدی خان شقاقی (ممتحن الدوله) کشیده شده است و او از نخستین معماران ایرانی بود که پس از تحصیل در دارالفنون، تحصیلات خود را در پاریس گذرانده بود.

وسعت عمارت مفخم که ۲ طبقه دارد، ۵۰ در ۲۳ متر است و همچنین ارتفاع آن به ۹ متر می رسد.

در دوره قاجار عمارت مفخم همراه با بناهای دیگری از جمله آیینه ‌خانه، کلاه فرنگی، حوضخانه و سردر آن در باغی بزرگ واقع بوده که مجموعه دارالحکومه مفخم را تشکیل می‌ داده است.

عمارت مفخم دارای ۳۲ اتاق و ۲ تالار با آینه ‌کاری‌ ها، کاشی ‌کاری‌ ها و گچبری ‌های بسیار زیبا و تماشایی است و یکی از آثار بی ‌نظیر عصر ناصرالدین شاه محسوب می ‌شود.

از مجموع آثار ثبت شده خراسان شمالی در فهرست ملی کشور ۵۰۹ اثر تاریخی، ۴۲ اثر طبیعی، ۷۰ اثر ناملموس و ۱۱ اثر نیز ثبت جهانی شده است.

استان خراسان شمالی با داشتن هزار و ۲۰۰ اثر تاریخی شناسایی شده در شمال شرق کشور قرار دارد.

خراسان شمالی ۸۶۳ هزار نفر جمعیت دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان شمالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جوک،متن و اس ام اس بی ادبی و زناشویی شب جمعه (18+)