سرویس بانوان سایت خبرگزاری حوزه افتتاح شد


سرویس بانوان سایت خبرگزاری حوزه افتتاح شد

بخش بانوان سایت خبرگزاری حوزه با حضور معاون فرهنگی حوزه علمیه خواهران و معاون پژوهشی جامعه الزهرا(س) و مسئول رسانه و فضای مجازی حوزه علمیه امروز در قم رونمایی شد.

سرویس بانوان سایت خبرگزاری حوزه با حضور معاون فرهنگی حوزه علمیه خواهران و معاون پژوهشی جامعه الزهرا(س) و مسئول رسانه و فضای مجازی حوزه علمیه امروز در قم رونمایی شد.

در این مراسم پیام تصویری از بانوان فعال در عرصه رسانه در جهان اسلام ازجمله مرضیه هاشمی، فرزند دبیرکل سابق حزب‌الله لبنان، عضو پارلمان ایالتی پاکستان و مدیر جامعه‌الزهراء هندوستان منتشر شد.

در این رونمایی ریحانه حقانی، معاون پژوهشی جامعه الزهرا(س)، در تبیین جایگاه بانوان در انقلاب اسلامی عنوان کرد: شناخت جایگاه بانوان در انقلاب اسلامی امری مهم است که میتوان با رویکردهای متفاوتی به آن نگریست.

وی با بیان اینکه نگاه رهبر معظم انقلاب به بانوان یک نگاه متعالی مبتنی بر آموزه‌های اسلامی است، افزود: در طول زمان حیات امام خمینی(ره) و در آموزه‌های مقام معظم رهبری در هر سال چندین کلیدواژه نسبت به جایگاه بانوان مطرح شد که برای دریافت میزان رشدی که اتفاق افتاده است این کلیدواژه‌ها می‌تواند محور قرار بگیرد.

وی با اشاره به اینکه رصد و پایش جایگاه پیشرفت زنان در بعد از انقلاب اسلامی امری مهم است، اظهار کرد: در پژوهش‌هایی که در رابطه با رشد جایگاه بانوان انجام‌شده درصد رشد بانوان در جایگاه‌هایی که مبتنی بر آموزه‌های دینی، بسیار ارزشمند ارزیابی‌شده است.

حقانی با بیان اینکه اهمیت تعریف دقیق سنجه‌های پیشرفت زنان بیان کرد: مثلاً اگر می‌گوییم که زن باید در جایگاه برابر باشد باید مشخص شود این برابری مبتنی بر چه آموزه‌هایی است؛ زیرا قبل از انقلاب جایگاه زن مبتنی بر نگاه جنسیتی و هویت ظاهری بوده است اما در انقلاب این جایگاه بر اساس عفاف، حجاب و بر اساس شان و جایگاه انسانی معنا پیدا می‌کند.

وی با تأکید بر اهمیت تولیدات علمی بانوان افزود: جایگاه علمی بانوان فرهیخته لازم است حتماً تبیین و به جامعه معرفی شود، بانوان فرهیخته حوزوی و دانشگاهی علاوه بر اینکه درشان خانوادگی خودشان مؤثر هستند در جامعه اسلامی هم مؤثر هستند و باید این زنان و تولیدات علمی آن‌ها به جامعه معرفی و الگوسازی شود.

معاون پژوهشی جامعه الزهرا(س) با اشاره به اینکه ۲۲ هزار طلبه مشغول تحصیل در جامعه الزهرا(س) حضور دارند، تصریح کرد: هیچ زمانی قبل از انقلاب این ظرفیت وجود نداشته است، امروز بانوانی هستند که دانش‌آموخته حوزوی هستند و در کشورهای دیگر مفید و مؤثر بوده‌اند و اختصاص بخش ویژه به خبرگزاری حوزه اقدام سنجیده و ارزشمندی است که می‌تواند نمایشگر این پیشرفت‌ها باشد.

حجت الاسلام دکتر محمدرضا برته، مسئول رسانه و فضای مجازی حوزه علمیه، نیز در این رونمایی با بیان اینکه بانوان درطول تاریخ همواره طعم تلخ تبعیض را چشیده اند، عنوان کرد: از ظهور اسلام تا قرن نوزدهم اسلام همیشه متهم به جانب داری از زن و زن سالاری بوده است.

وی با اشاره به اینکه در نگاهی پدیدار شناسی سه رویکرد به زن وجود دارد، تصریح کرد: رویکرد اول جریان نفی هویت زنانگی و انکار زن به عنوان یک عنصر فعال تاثیر گذار اجتماعی است که سعی در شکست همه ساختارهای سنتی، فرهنگی و ... از زن یک مرد می‌سازد و جریان فمنیست نیز خواسته یا ناخواسته در این مسیر قدم بر میدارد.

وی با بیان اینکه رویکردی دوم نیز می کوشد که زن را به عنوان یک پدیده مخفی ونامرئی معرفی کند و زن خوب را یک زن مرده می داند، اظهار کرد: در رویکرد سوم با نگاهی عقلانی، اصلاحی و پزیرش هویت زنانگی و مردانگی، سهمی برای زن به عنوان یک جامعه ساز و جامعه پرداز قائل است و باور دارد که زن بدون انکار هویت زنانگی باید تاثیرگذار باشد.

وی ادامه داد: براساس این دیدگاه زن ومرد دو سیاره در دو مدار جدا هستند وهرگز قرار نیست یکی دور دیگری بچرخد؛ اما درعین حال قوام و همبستگی در تعامل با یکدیگر دارند و به همین علت در ادبیات اسلامی از کلید واژه انسان استفاده می شود و زن و مرد به اندازه مورد خطاب قرار گرفته اند و مسئولیتی برابر دارند.

حجت الاسلام والمسلمین برته با اشاره به اینکه هرگز تفاوت را انکار نمی کنیم و بر یک تساوی غیرعادلانه و تبعیض ناروا تاکید نمی کنیم، اظهارکرد: وضع حاضر اگرچه روبه پیشرفت و تعالی است اما ایده آل نیست و برای این امر هردو طرف باید تلاش کنند.

در انتهای این برنامه کلیپی از فعالیت‌های یک‌ساله صفحه بانوان خبرگزاری حوزه از جمله برگزاری نشست‌های اختصاصی بانوان و... و. پخش شد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قم

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تصاویر| دژ محمدعلی خان دزفول اثری خارق‌العاده از معماری طبیعت