استاندار خراسان شمالی: باید ماندگاری مسافر را در استان افزایش داد


استاندار خراسان شمالی: باید ماندگاری مسافر را در استان افزایش داد

بجنورد- ایرنا- استاندار خراسان شمالی با بیان اینکه سالانه میلیون ها مسافر از محورهای ارتباطی استان گذر می‌کنند، گفت: باید ماندگاری مسافر را در این خطه افزایش داد.

محمدعلی شجاعی روز سه شنبه در آیین کلنگ زنی طرح بازآفرینی و احیای مجموعه فرهنگی و تاریخی مفخم اظهارداشت: تلقی مسافران از این از استان جز مکانی برای ایستادن و بنزین زدن نیست بنابراین نیاز است که کارهای همانند اجرای این طرح در مناطق مختلف استان انجام شود.

وی گفت: مدیر کل و مدیران حوزه میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی و معاونت هماهنگی امور عمرانی در همه شهرستان ها مناطقی را که می شود در آن طرح هایی مانند طرح بازآفرینی را به اجرا گذشت احصا کنند و برای آن ها نیز این طرح های مشابه تعریف شود.

استاندار خراسان شمالی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در سال ۹۱ در خراسان شمالی گفت: رهبری برای توسعه و آبادانی استان بر حوزه های مختلفی تاکید داشتند که گردشگری نیز از آن جمله بود و این توصیه ها برای انجام دادن بود نه نوشتن در سربرگ های مکاتبات اداری.

شجاعی با بیان این که طرح های توسعه ای ممکن است منتقدانی نیز داشته باشد گفت: سخنان منتقدانی که برای اصلاح طرحی قدم پیش بگذارند پذیرفته می شود اما از کار آن دسته افرادی که انتقاد می کنند و برای اجرا نشدن و نساختن که هنر هم نیست اقدام می کنند نه تعجب می کنم و نه ناراحت می شوم و کاری را که در مسیر نظام است انجام می هم.

وی افزود: همیشه قرار بر این نیست که همه موافق برخی کارها مانند اجرای طرح بازآفرینی باشند اما زمانی که ثمره این طرح را ببینند همان افردی که سنگ اندازی می کردند پشیمان خواهند شد.

استاندار خراسان شمالی با بیان این که افراد حق دارند مخالف باشند و دغدغه خود را منتقل کنند گفت: اما حق نداریم موجب درجا زدن و مانع حرکت استان به سمت پیشرفت باشیم.

وی خاطرنشان کرد: خراسان شمالی به محور تردد مسافران تبدیل شده است، ترددهایی که نیروی انتظامی و امنیتی و سیستم بهداشت و درمان را درگیر می کند و ماندگاری نیز در بر ندارد.

وی با بیان این که افرادی که نمی خواهند کار کنند بهانه نیز پیدا می کنند اظهار داشت: ما می دانیم که هیچ بهانه های نباید جلوی مار ا بگیرد و باید بسازیم تا این همه مددجو از پوشش نهادهای حمایتی خارج شوند و اشتغال و ایجاد شود

شجاعی افزود: با وجود همه مخالفت ها کار انجام شد و معطل نماند اما اگر همه با هم باشیم قدرت ما بیشتر می شود.

طرح بازآفرینی عمارت فخم توسعه استان را در بر دارد

نماینده پنج شهرستان بجنورد نیز در این آیین گفت: پروژه های استان که امروز کلنگ می خورد و به ویژه پروژه بازآفرینی عمارت مفخم توسعه استان را به همراه دارد.

محمد وحیدی با بیان این که که مقدمات این پروژه سال های زیادی است که آغاز شده است گفت: رهبری در سفر خود حوزه گردشگری را شاخص اساسی برای استان نام برد و مهمترین حوزه ای که می تواند این استان را به قطب گردشگری تبدیل کند طرح های تاریخی است.

وی با اشاره به حاشیه های در این مورد مطرح شده، گفت: همه جوانب کار چه شرعی و چه عرفی سنجیده شده است و این کار بزرگ تعامل همه دستگاه ها را می خواهد و در عین حال از حوزه سلامت مردم غفلت نمی کنیم به ویژه این که قرار است فضای درمانی خوبی نیز ساخته شود.

وی افزود: پروژه هایی که امروز به بهره برداری می رسند نقش موثری در اقتصاد و اشتغال و معیشت مردم دارند.

فرماندار بجنورد نیز در این آیین گفت: شاخص ترین طرحی که کلنگ زنی می شود بازآفرینی عمارت مفخم است که تحول اساسی را در استان ایجاد می کند و تجربه استان های پیشرفته نیز این را به ما نشان می دهد که طرح هایی این گونه نتایج خوبی در بر دارند.

غلامرضا عوض زاده افزود: یکی از محورهای توسعه استان گردشگری است که نباید مغفول بماند.

به گزارش ایرنا طرح توسعه بافت تاریخی مجموعه فرهنگی و تاریخی عمارت مفخم در سطح ۶.۴ هکتار از عرصه این مجموعه تاریخی به اجرا درمی آید و مساحت ۱.۷ هکتاری بیمارستان امام رضا(ع) واقع در این طرح دست نخورده باقی می ماند.

هدف از ایجاد مجموعه ای فرهنگی، تاریخی، تفریحی و مذهبی در محدوده عمارت مفخم بهره مندی از ظرفیت عبور و مرور سالانه ۲۰ میلیون مسافر و گردشگر از این استان است.

مجموعه فرهنگی و تاریخی مفخم که شامل عمارت و آیینه خانه مفخم است با ۱۴۱ سال قدمت، نگین انگشتری میراث فرهنگی مرکز استان خراسان شمالی است که قرار است نقشی نو در حوزه گردشگری این خطه ایفا کرده و به تعبیری میدان «نقش جهان» بجنورد باشد.

عمارت مفخم در دهه ۱۲۵۰ خورشیدی، همزمان با دوره حکومت ناصرالدین شاه قاجار، به فرمان یارمحمدخان شادلو، معروف به سردار مفخم، ایلخان طایفه کرد شادلو و حاکم آن روزگار منطقه شمال خراسان و استرآباد (گرگان کنونی) ساخته شد.

نقشه عمارت مفخم توسط میرزامهدی خان شقاقی (ممتحن الدوله) کشیده شده است و او از نخستین معماران ایرانی بود که پس از تحصیل در دارالفنون، تحصیلات خود را در پاریس گذرانده بود.

وسعت عمارت مفخم که ۲ طبقه دارد، ۵۰ در ۲۳ متر است و همچنین ارتفاع آن به ۹ متر می رسد.

در دوره قاجار عمارت مفخم همراه با بناهای دیگری از جمله آیینه ‌خانه، کلاه فرنگی، حوضخانه و سردر آن در باغی بزرگ واقع بوده که مجموعه دارالحکومه مفخم را تشکیل می‌ داده است.

عمارت مفخم دارای ۳۲ اتاق و ۲ تالار با آینه ‌کاری‌ ها، کاشی ‌کاری‌ ها و گچبری ‌های بسیار زیبا و تماشایی است و یکی از آثار بی ‌نظیر عصر ناصرالدین شاه محسوب می ‌شود.

از مجموع آثار ثبت شده خراسان شمالی در فهرست ملی کشور ۵۰۹ اثر تاریخی، ۴۲ اثر طبیعی، ۷۰ اثر ناملموس و ۱۱ اثر نیز ثبت جهانی شده است.

استان خراسان شمالی با داشتن هزار و ۲۰۰ اثر تاریخی شناسایی شده در شمال شرق کشور قرار دارد.

خراسان شمالی ۸۶۳ هزار نفر جمعیت دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان شمالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تغییر جذاب خانم بازیگر فیلم آواز تهران بعد 33 سال / هنوز مجرد !! + بیوگرافی و عکس ها