چالش‌های صنایع پایین‌دستی پتروشیمی بررسی شد


چالش‌های صنایع پایین‌دستی پتروشیمی بررسی شد

نشست بررسی چالش‌ها و مسائل فعالان صنایع پایین‌دستی پتروشیمی با حضور معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی و رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در حاشیه نمایشگاه ایران پلاست برگزار شد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی صنایع پتروشیمی، حسین دُر، رئیس اتحادیه سراسری تعاونی‌های تامین نیاز صنایع پایین‌دستی در این نشست به ارائه گزارشی از عملکرد این بخش پرداخت و گفت: در سال ۹۹ با همکاری مطلوبی که صنعت بالادست پتروشیمی در تامین مواد اولیه پایین‌دست داشتند، هیچ مشکلی از سمت عرضه مواد اولیه نداشتیم اما در بخش تقاضا با مشکلات فراوانی روبه‌رو بودیم.

تبدیل کالاهای مصرفی به کالای سرمایه‌ای

بهزاد محمدی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی هم پس از سخنان فعالان این بخش با اشاره به اینکه وظیفه شرکت ملی صنایع پتروشیمی تامین نیازهای بخش پایین دست است، افزود: این شرکت در حال پیاده‌سازی برنامه توسعه و تامین نیاز بازار بورس است، اما در بخش تقاضا که مسئولیت آن با وزارت صمت (صنعت، تجارت و معدن) است، یکی از مشکلات تعدد سامانه‌های تقاضاست.

وی ادامه داد: ازسوی دیگر باید به این موضوع هم توجه داشته باشید که به محض اینکه قیمت ارز افزایش می‌یابد، کالاهای مصرفی به کالاهای سرمایه‌ای تبدیل می‌شود.

مشکل؛ تعدد سامانه‌ها

مرضیه طهماسبی، رئیس دفتر توسعه صنایع پایین‌دستی شرکت ملی صنایع پتروشیمی نیز در این نشست گفت: در نشستی که دیروز و امروز با فعالان بخش پایین‌دست پتروشیمی داشتم به این نکته نیز اشاره کردم که یکی از مشکلات ما تعدد سامانه‌ها در این بخش است.

وی با بیان اینکه صنعت پتروشیمی همه توان خود را برای عرضه مواد اولیه به‌کار برده است و در مواردی هم که شاهد کمبود عرضه بود به واردات آن کالا اقدام کرده است، افزود: چنانچه تقاضا مشخص باشد سازوکار و عرضه مواد اولیه دیده شده است و ما همه تلاش را به کار می‌بریم تا بخش پایین‌دست مشکلی در این بخش نداشته باشد.

رئیس دفتر توسعه صنایع پایین‌دستی شرکت ملی صنایع پتروشیمی ادامه داد: یکی از مشکلاتی که در این بخش وجود دارد، مشخص نبودن میزان تقاضای واقعی است به نحوی که برای نمونه شاهد این هستیم اگر در یک ماه ۷ هزار و ۵۰۰ تن پی‌وی‌سی عرضه شده است، در ماه بعد تنها ۲ هزار و ۵۰۰ تن تقاضا برای پی‌وی‌سی وجود دارد.

طهماسبی گفت: در واقع تغییرات نرخ ارز سبب شده است به محض اینکه قیمت دلار بالا می‌رود تقاضا نیز افزایش یافته و با کاهش قیمت دلار تقاضای کالاها نیز کاهش یابد که این موضوع هم به دلیل تعدد سامانه‌ها و واقعی نبودن تقاضاست.

علیرضا زاکانی، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی هم بر تکمیل زنجیره ارزش در صنعت پتروشیمی تاکید کرد و گفت: تکمیل این زنجیره افزون بر جنبه ارزآوری و اشتغال پایدار، سبب رفاه در کشور نیز می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه پتروشیمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس پروفایل شهادت امام علی علیه السلام