عربستان| زوایای تاریک طرح‌های خیالی محمد بن سلمان


عربستان| زوایای تاریک طرح‌های خیالی محمد بن سلمان

نویسنده نیویورک تایمز در گزارشی ضمن اشاره به سیاست‌های سرکوب‌گرانه ولیعهد سعودی واقعیت‌های تاریک پیرامون پروژه نئوم و لاین را فاش کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از عربی 21، « روپرت اورت» نویسنده روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی اعلام کرد که واقعیت‌های تاریکی پیرامون رویاهای « محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی در خصوص چشم انداز 2030 وجود دارد.

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال تلگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در صفحه اینستاگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

روپرت اورت در خصوص پروژه « لاین» و همچنین تبلیغاتی که با صدای خانمی آغاز می‌شود و می‌گوید: «خانه‌ای برای همه.. به لاین خوش آمدید...» سوال کرد: آیا واقعا به دنبال رفتن به یک شهر کویری دورافتاده هستید که حاصل خیالات یک شاهزاده قاتل است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد که هر کسی که در شهرهای فعلی عربستان زندگی کرده باشد، خواهد دید که عربستان پر از پروژ‌ه‌های طراحی شده‌ای است که در آن‌ها شکست خورده است. همچنین خواهد دانست که ولیعهد سعودی یک قاتل است که روحانیون و فعالانی که در برابر اقدامات سست و متزلزل وی مقاومت می‌کنند از بین می‌برد.

جهانیان ممکن است عربستان را پادشاهی قرون وسطایی بدانند که در آن زنان همچنان برای برخورداری از ابتدایی‌ترین حقوقشان مبارزه می‌کنند، درحالی که مقامات و مسئولان سعودی مخالفان و منتقدان سعودی را به طور معمول در ملا عام اعدام می‌کنند و با شمشیر سرهای آن‌ها را از بدنشان جدا می کنند.در مقابل عربستان سعودی مانند همسایگانش در دبی و ابوظبی مدت‌هاست به دنبال فناوری پیشرفته است.از سوی دیگر ولیعهد سعودی برنامه‌هایی را برای ساخت شش شهر جدید در کویر عربستان ارائه می‌دهد که همه این طرح‌ها به عنوان مراحل تحول آفرین به سمت جهان پس از نفت توصیف شد.

در حال حاضر عربستان چشم‌انداز خیالی را اعلام کرد که ولیعهد سعودی گمان می‌کند می‌تواند تمام تلاش‌های قبلی را به اوج برساند. در ژانویه گذشته محمد بن سلمان فیلم کوتاهی را منتشر کرد که در آن از برنامه‌های آینده خود برای پروژه « لاین» توضیح داد و این فیلم نگاهی اجمالی داشت به یک شهر مدرن که در سواحل غربی عربستان واقع شده است.این منطقه باریک شهری به طول 106 مایل بدون هیچ‌گونه دود و آلودگی و ماشین و بدون جاده خواهد بود.

محمد بن سلمان قصد دارد 500 میلیارد دلار به پروژه لاین و سایر پروژه‌هایی از این دست اختصاص دهد و ارزش این مبلغ حتی براساس استانداردهای عربستان نیز قابل توجه است. این پروژه را انقلاب تمدنی خوانده‌اند که یک میلیون نفر از سراسر جهان در آن ساکن هستند.اما دلیل انتخاب لاین به عنوان محلی برای جذب گردشگران از سراسر جهان چیست؟ چرا این شهر به این شکل طراحی شده است؟

زمانی که فیلم تبلیغاتی ولیعهد سعودی را در خصوص توضیح پروژه لاین مشاهده می‌کنید متوجه استکبار و استبداد عربستان سعودی خواهید شد که آمیخته از برتری مذهبی و استکبار سلطنتی است.این فیلم با یک مونتاژ سریع و مرور بزرگترین دستاوردهای علمی و فنی قرن بیستم و با تصویری از پادشاه بنیانگذار عربستان آغاز می‌شود گویی که که ولیعهد سعودی مانند « استیو جابز» اسطوره دنیای فناوری یک مبتکر و خلاق است.‌

تاریخ این دستاوردها را در یک خط کلاسیک بر روی صفحه نمایش نشان می‌دهد که شامل اولین پخش رادیویی تجاری(1920)، ظهور تلویزیون‌های رنگی( 1953)، اولین پیوند کلیه با موفقیت(1954)، فرود اولین انسان روی ماه (1969) و همچنین ظهور اینترنت است.پس از ذکر استقبال‌ها از یوتیوب و واقعیت مجازی، تصاویر از صفحه ناپدید می‌شوند و کلمات با رنگ سفید روی زمینه مشکی جایگزین می‌شوند: بعدی چیست؟

محمد بن سلمان با لباس سفید و بلند برای سخنرانی مختصر به سبک کنفرانس‌های « تد» ظاهر می‌شود، درحالی‌که در پشت سر او یک نمونه از توپوگرافی از آنچه به نظر می‌رسد پوسته ماه سیاه است، دیده می‌شود.

محمد بن سلمان با معرفی این طرح جدید در مورد سفرهای بیش از 20 دقیقه صحبت می‌کند! و انتشار کربن صفر! به نظر می‌رسد او معتقد است طبیعت تحت کنترل اوست. این امر غیرمعمول نیست با توجه به اینکه محمد بن سلمان از سال 2017 ، زمانی که برای اولین بار شهر نئوم اولین بار معرفی شد ، ایده‌های عجیب و غریب را تبلیغ می‌کند که پروژه لاین بخشی از آن است.

نئوم ترکیب کلمه جدید یونانی و آینده عربی است و روزنامه وال استریت ژورنال در سال 2019 این پروژه را پروژه اصلاح و تغییر ژنتیک معرفی می‌کند تا مردم را نیرومندتر کند. « علی الشهابی» عضو هیئت پروژه نئوم اعلام کرد که پروژه نئوم شامل برنامه ریزی برای انرژی جایگزین، کشاورزی بیابانی، قطارهای سریع السیر و ربات‌هایی که جایگزین کنیز کارها هستند، است.

استکبار و استبداد در پشت تمام پروژه‌های ولیعهد سعودی نهفته است که توسط برخی کشورهای غربی نیز این استبداد تقویت می‌شود. هرکسی که وقت خود را در عربستان گذرانده باشد، متوجه خواهد شد که باید در این کشور احتیاط کند؛ چراکه ولیعهد سعودی کسی است که دستور قتل « جمال خاشقجی» روزنامه نگار منتقد سعودی را صادر کرده است؛ مردی که جرات نوشتن مقالات انتقادی در روزنامه واشنگتن پست داشت.تا جایی که جزئیات قتل بی رحمانه خاشقجی جهان را شوکه و محمد بن سلمان را به یک بیمار روانی اهریمنی تبدیل کرد.

در واقع ، فیلم تبلیغاتی عجیب و غریب محمد بن سلمان تنها بازتاب جاه‌طلبی‌های سلطنتی او نیست ، زیرا عشق وی به فناوری در میان بسیاری از جوانان سعودی طنین انداز شده است. در واقع نمی‌توان این گروه را که شهرهای آنها یک شبه از مناطق مرموز کویر در فقیرترین کشورهای جهان ناگهان به ثروتمندترین کشورهای جهان تبدیل شدند، مقصر دانست.

شاهزاده جوان سعودی هزاران نفر را برای اجرای طرح‌های خود نابود می‌کند. همانطورکه یکی از جوانان قبیله الحویطات در درگیری با نیروهای امنیتی سعودی به ضرب گلوله کشته شد؛ چرا که نمی‌خواست منزل خود را به اجبار ترک کند.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اظهارات جدید رئیس موساد درباره توافق با حماس برای مبادله اسرا