تولید علوم انسانی اسلامی در اولویت آیت الله مصباح بود


تولید علوم انسانی اسلامی در اولویت آیت الله مصباح بود

علوی تبارگفت: خاستگاه غربی رابطه علم و دین به خوبی در ایران تبیین شده و خاستگاه دینی به آن افزوده شد و از بحث علم و دین نیز در نظام و اندیشه اسلامی به مسئله علم دینی و تحول علوم به ویژه علوم انسانی و تولید علوم انسانی اسلامی به خوبی پلی زدند.

به گزارش خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان، «علیرضا علوی تبار» در هم اندیشی علمی علامه مصباح یزدی و فلسفه دین که امروز 21 بهمن به صورت مجازی برگزار شد، گفت: آیت الله مصباح فیلسوف، فقیه و دانشمند علوم انسانی و استاد و محقق و فیلسوف در حوزه فلسفه دین و علم بودند.

عضو هیئت علمی فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: حوزه فلسفه دین هم ناظر به دین و هم ناظر به مسایل دینی است و رابطه علم و دین و مسئله علم و دین یکی از مسایل مورد نظر است.

وی افزود: خاستگاه اولیه مسئله رابطه علم و دین در مغرب زمین بوده است و تعارض علم و دین در آنجا شکل گرفت و به تدریج وارد کشورهای اسلامی شد اما با خاستگاه غیر اسلامی؛ بنابراین تعارض علم و دین با خاستگاه غیر اسلامی در جهان اسلامی به ویژه ایران مورد توجه قرار گرفت و در این زمینه پاسخ های خوبی به ویژه پس از پیروزی انقلاب اسلامی داده شده است و به رابطه علم و دین به خوبی پرداخته شده است.

علوی تبار تاکید کرد: خاستگاه غربی رابطه علم و دین به خوبی در ایران تبیین شده و خاستگاه دینی به آن افزوده شد و از بحث علم و دین نیز در نظام و اندیشه اسلامی به خوبی پلی زدند به مسئله علم دینی و تحول علوم به ویژه علوم انسانی و تولید علوم انسانی اسلامی.

وی خاطرنشان کرد: آیت الله مصباح اثری با عنوان علم دینی دارند که به خوبی آرا و دیدگاه خود را درباره دین، دین شناسی و علم دینی بیان کرده اند. علامه مصباح به خوبی در بحث علم دینی ورود کرده اند و مشکلات علوم موجود را طرح کردند تا به مسئله علم دینی برسیم و علم دین یا علم دینی را تبیین کرده و برای آن به سراغ منابع نقلی می روند اما با توجه به جامعیت علوم نقلی و عقلی که داشتند، شروع مشکلات را از علوم موجود به ویژه علوم انسانی آغاز کردند.

علوی تبار با بیان اینکه علم دینی علمی است که خاستگاه آن دینی و اسلامی باشد، خاطرنشان کرد: آیت الله مصباح علم را دارای دو بخش توصیف و توصیه می دانند. نقش توصیف دین ناظر به هست ها است و گزارشی از حقایق ارایه می کند. این قسمت از علوم خنثی هستند و آنجا که علم قابلیت دینی شدن دارد، بخش توصیه ای آن است که جنبه ترویجی و ارزشی داشته باشد؛ بنابراین تاکید آیت الله مصباح بر توصیه ها است و دین می تواند در آنجا حضور داشته باشد.

وی تاکید کرد: بخش هنجارهای علوم انسانی غیر دینی است و باید به آن توجه شود؛ بنابراین باید علوم انسانی اسلامی را مورد توجه قرار دهیم.

پایان پیام/47

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید