ادبیات انقلاب اسلامی بالنده و پربار است


ادبیات انقلاب اسلامی بالنده و پربار است

عبدالجبار کاکایی گفت: هرچند گروه‌هایی از ادیبان و شاعران اندک شمار مترجم بیانیه‌های سیاسی دولت‌های متفاوت هستند اما جریان بالنده و سرو سربلندی بوجود آمد که ادبیات انقلاب است.

«عبدالجبار کاکایی» در مراسم تجلیل از پیشکسوتان و شاعران انقلاب اسلامی با عنوان روایان بالندگی در ایلام، اظهار کرد: هر جنبش مردمی یک رویکرد نظام لغت شناسی و نظام نشانه شناسی در زبان را ایجاد می کند و برخی کلمات برجسته می‌شوند که این رویکرد در تمام وقایع دیده می‌شود که از جمله می‌توان به انقلاب مشروطه، نهضت جنگل و واقعه خرداد 42 نهایتا انقلاب اسلامی اشاره کرد.

وی با بیان اینکه بین ادبیات انقلاب و ادبیات انقلاب اسلامی رابطه منطقی عموم و خصوص مطلق وجود دارد، تصریح کرد: اکثر شاعران بعد از انقلاب از نظام نشانه شناسی ادبیات انقلاب در شعر استفاده کرده‌اند.

کاکایی با بیان اینکه با جدال های سیاسی و تحولات انقلابی در دهه 60، ایدئولوژی‌ها و نوع نگاه‌هاها را بر ادبیات مسلط شد، ادامه داد: ادبیات انقلاب اسلامی در جاهایی مانند حوزه هنری جریانی را به نام شعر انقلاب اسلامی به تثبیت رساند، گرچه این جریان هم تغییر پیدا کرد و گروه‌هایی اندک شمار مترجم بیانیه‌های سیاسی دولت‌های متفاوت هستند اما جریان بالندگی و سرو سربلندی بوجود آمد که امروز مایه افتخار است و آن ادبیات انقلاب است.

کاکایی تصریح کرد: خیلی خوشحالم که شهرم ایلام در زمینه شعر و ادبیات به مرجعیت فرهنگی رسیده است، تصریح کرد: سرمایه‌های امروز استان در عرصه ادبیات در آن زمان سرمایه‌ای جز دفتر و خودکار نداشتند اما امروز بالنده و پرتلاش به جایگاه‌های قابل قبولی رسیده‌اند.

و گفت: امکان رشد استعداد و بالندگی نسل های جدید و در زمینه‌های دیگر در این شهر و استان وجود دارد اما منوط به تلاش بیشتر مدیران است.

«جلیل صفربیگی» نیز در این نشست به نفوذ یک شاعر در میان عامه مردم اشاره کرد و گفت: این ویژگی به طور کامل در اشعار استاد عبدالجبار کاکایی به خوبی دیده می‌شود.

وی متفکرانه بودن ، پر محتوا بودن و فرم و صورت فوق‌العاده امروزی از ویژگی‌های شعری این شاعر بزرگ ایران است.

«محمد علی قاسمی» رئیس حوزه هنری ایلام در این نشست با بیان اینکه قبل از انقلاب ادبیات کهن و با سابقه‌ای در حوزه ادبیات شفاهی داشتیم ، اظهار کرد: با پیروزی انقلاب اسلامی ادبیات و شعر استان از یک پویایی شگفت‌انگیز برخوردار شد منشا آن پایه گذاری انجمن شعر در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی توسط آقای عبدالجبار کاکایی است.

وی با اشاره به ادبیات معاصر استان افزود: ما در راستای ادبیات معاصر توانسته‌ایم چهره‌های خوبی را به جامعه شعر و ادبیات کشور معرفی کنیم که می‌توان از این میان که سرآمد آنها عبدالجبار کاکایی و جلیل صفربیگی است.

«عمران خودآموز» مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان نیز اظهار کرد: مهمترین بعد انقلاب فرهنگی انقلاب فرهنگی است و شاعر و شاعران بازتابنده صدای مردم هستند و به عنوان نوعی محرک توسعه عمل می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه شعر کاکایی و صفربیگی صدای مردم است، گفت: اشعار این عزیران به دل مردم استان و ایران می‌نشیند و این صمیمت کاملا مشهود است.

«سمیه حیدری» مدیرکل کتابخانه های استان ایلام نیز با بیان اینکه تلاش ما این است که کتابخانه ها به پاتوق‌های فرهنگی تبدیل شوند، گفت: به نتیجه رسیدن این تلاش در گرو تداوم همکاری قابل تقدیر نهادهای فرهنگی دیگر است.

آئین تجلیل از پیشکسوتان و شاعران انقلاب اسلامی با عنوان روایان بالندگی با تجلیل از عبدالجبار کاکایی و جلیل صفربیگی با همت کتابخانه های عمومی استان برگزار شد.

انتهای پبام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ایلام

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...