ایران باوجود تحریم از نظر تولید و صادرات در وضعیت بسیار خوبی قرار دارد


ایران باوجود تحریم از نظر تولید و صادرات در وضعیت بسیار خوبی قرار دارد

کرمانشاه- ایرنا- معاون بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه کشور در بدترین شرایط تحریم‌های ظالمانه قرار دارد، گفت: باوجود تحریم‌ها و جنگ اقتصادی، ایران از نظر تولید و توسعه صادرات در وضعیت بسیار خوبی قرار دارد.

به گزارش خبرنگار ایرنا؛ «عباس قبادی» عصر سه‌شنبه در مراسم تجلیل از صادرکنندگان برتر استان کرمانشاه در سرسرای اجتماعات اتاق بازرگانی، با بیان اینکه دولت در بحث صادرات همه تلاش خود را کرده است، افزود: در این مقطع فعلی و پس از مصوبه ۱۷۷، دست صادرکنندگان را برای صادرات و واردات و همچنین در اختیار گذاشتن ارز خود به دیگران و یا وارد کردن کالا برای مجموعه‌های خود یا دیگران باز گذاشته است.

او گفت: با حمایت‌های دولت و تلاش و زحمات تولیدکنندگان و صادرکنندگان آینده درخشانی پیش روی کشور است.

وی در ادامه سخنانش با اشاره به اظهارات برخی از صادرکنندگان در ارتباط با ایجاد مشکلات برای صادرات به دلیل توزیع ارز ۴۲۰۰ تومانی در کشور، گفت: کل ارز ۴۲۰۰ تومانی که در کشور اختصاص داده می شود هشت میلیارد دلار است که پنج میلیارد دلار آن به به کالاهای اساسی شامل جو، ذرت، کنجاله، دانه‌های روغنی و روغن خام و سه میلیارد دلار نیز به دارو اختصاص می یابد که برای دارو کسی اعتراضی ندارد و در بحث کالاهای اساسی هم شاید وارد کننده و یا توزیع کننده خطای کند اما این موضوعی مانعی برای صادرات نیست.

وی با بیان اینکه ارز ۴۲۰۰ تومانی نه تنها مانعی برای صادرات نیست و شاید به صادرات سرعت هم بدهد، گفت: به عنوان مثال به تولدی بیسکویت از محل روغنای وارداتی می توان اشاره کرد که محصول نهایی صادر می شود و این از مزایای ارز ۴۲۰۰ تومانی است.

وی تصریح کرد که ارز ۴۲۰۰ تومانی هیچ گونه محدودیت و مشکلی را در کشور به وجود نیاورده است. البته کالایی که با ارز ۴۲۰۰ وارد شده مانند روغن باید صادراتش ممنوع شود که این موضوع شاید یکی از موارد انتقاد صادرکنندگان باشد.

معاون بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت در ادامه سخنانش گفت: تحریم‌ها در موضوع نقل و انتقال ارز کشور را با مشکلاتی روبرو کرده اما بیشتر مشکلات صادرات داخلی است و به مدیریت و دعواهای بین سازمانی برمی گردد که باید در داخل حل شود.

قبادی در مورد دخالت دولت در قیمت گذاری که برخی صادرکنندگان به آن اشاره کردند نیز گریزی زد و افزود: دولت تنها در تعیین قیمت کالاهایی که با ارز ۴۲۰۰ وارد می شود، نقش دارد و در سایر کالاها انجمن ها و اتحادیه ها قیمت ها را تعیین می کنند اما این قیمت گذاری هم باید براساس ضوابط و مقررات باشد.

وی یادآوری کرد که دولت در همه شرایط به خصوص در شرایط فعلی تحریم در کنار تولیدکنندگان و صادرکنندگان است.

او یکی از سیاست های دولت را جلوگیری از خام فروشی دانست و گفت: تلاش ما این است که مواد خام را کمتر صادر کنیم و خام فروشی در کشور انجام نشود بلکه محصول نهایی صادر شود و از تولیدکنندگان می خواهیم به این سمت بروند.

وی همچنین به مزیت های استان کرمانشاه در حوزه مرز نیز اشاره کرد و اظهار داشت: استان کرمانشاه شرایط بسیار خوبی در زمینه صادرات دارد به گونه ای که ۴۰ درصد صادرات به عراق از طریق استان کرمانشاه و پنج درصد کل صادرات کشور در دست این استان است.

در پایان این آیین از ۱۵ تن از صادرکنندگان برتر استان کرمانشاه با اهدای تندیس و لوح یادبود تجلیل شد.

استان کرمانشاه با ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارای ۲ مرز رسمی پرویزخان و خسروی و پنج بازارچه مرزی است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کرمانشاه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ حسین رحیمی ریگی برگرد