قالیباف: چشم انداز مناسبات ایران و روسیه روشن است


قالیباف: چشم انداز مناسبات ایران و روسیه روشن است

مسکو - ایرنا - محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: تحولات جهانی در روابط راهبردی ایران با روسیه تاثیری ندارد و چشم انداز مناسبات را روشن می بینم.

به گزارش ایرنا قالیباف عصر روز سه شنبه در جمع اساتید و دانشجویان آکادمی علوم وزارت خارجه روسیه افزود : با ظرفیت های موجود چشم انداز خوبی برای روابط دو کشور پیش بینی می کنم.

وی تصریح کرد: . در مسائل تجاری و همکاری های بازرگانی و درحمل و نقل بویژه کریدور شمال جنوب زمینه های خوبی بین دو کشور وجود دارد و امیدواریم که در آینده شاهد رشد بیشتر روابط اقتصادی ایران و روسیه باشیم.

وی گفت : زمان آن فرا رسیده که روابط ایران و روسیه به مشارکت راهبردی تبدیل شود.

وی با بیان اینکه. من پیام رهبر معظم انقلاب به بوتین را در این سفر تقدیم کردم اظهار داشت فرصت های همکاری بین دو کشور زیاد است.

وی گفت : روسیه شریک مهم ایران در برجام بوده است و تحولات کاخ سفید هیچ تاثیری در روابط ایران و روسیه نمی گذارد.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران هیچگاه یکجانبه گرایی را نپذیرفت. تصریح کرد : یکی از اشتراکات ایران و روسیه دفاع از چندجانبه گرایی در سطح جهانی است.

قالیباف گفت: با برداشته شدن تحریم ها، اقتصاد ما بیشرفت می کرد اما در دوره ترامب تحریم ها دو برابر شد.

وی اظهار داشت: چالش های ما در اقتصاد تلاش برای مردمی شدن اقتصاد است.

وی در باره برجام و تحریم های آمریکا علیه مردم ایران گفت: این انتخاب آنهاست که به برجام بازمی گردند یا خیر. بحث مربوط به پیشرفت و استقلال که برای ما مهم است و آمریکا و رژیم صهیونیستی سیاست فشار تحریمی را درمقابله با آن در پیش گرفتند.

وی گفت: در دوره اوباما شاهد بودیم که تحریم ها را لغو نکردند. اگر دولت بایدن تحریم ها را بردارد و محدودیت های بانکی لغو شود ما نیز به تعهدات در چارچوب برجام و اجرای بروتکل الحاقی برمی گردیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی در جمع دیپلمات های جوان وزارت خارجه روسیه در آکادمی دیپلماتیک روس ، قرن 21 قرن آسیاست. بسیاری مسائل اساسی جهان که سابقا در مناسبات فراآتلانتیکی و محور اروپا – آمریکا تعیین تکلیف می شد، در آینده در مناسبات محور آسیا- اوراسیا تعیین خواهد شد

وی تصریح کرد:. عناصر قدرت از جمعیت گرفته تا منابع اقتصادی، مانند ظرفیت تولید و مصرف و حتی فناوری در حال تجمیع در آسیاست و به همین جهت قدرت های نوظهور در این منطقه خواهد بود.

رئیس مجلس افزود محور آسیا – اوراسیا، رابطه روسیه و ایران بدلیل موقعیت ژئوپلتیک یکی از اساسی ترین روابط است. اکنون زمان آن رسیده که نگاه به روابط تهران - مسکو از زاویه روابط تاریخی همسایگی را به زاویه دید راهبردی ارتقا دهیم.

وی گفت :جمهوری اسلامی ایران معتقد است که تهران و مسکو می توانند به افق های 20 و 50 ساله برای همکاری بیندیشند.
دی وی افزود : روسیه شریک موثر ایران در اجرای برجام بوده و از این جهت ما به دغدغه های روسیه توجه داریم. تحولات کاخ سفید هیچ تغییری در نگاه ما ایجاد نخواهد کرد بلکه معتقدیم همکاری های ایران و روسیه که در دوران سخت گذشته موثر بوده باید در آینده نیز تقویت شود
رئیس قوه مقننه جمهوری اسلامی ایران گفت : ظرفیت های بزرگی در روابط ایران و روسیه وجود دارد که می تواند در موضوعات مختلف فعال شود. یکی از این موضوعات مکانیزم جدید برای شتابدهی به مناسبات اقتصادی است. این موضوعی است که باید در سطوح اول دو کشور مورد توافق قرار بگیرد.

قالیباف تصریح کرد یکی دیگر از موضوعات می تواند ایجاد هاب مالی تجاری میان ایران و روسیه باشد که به توسعه مناسبات اقتصادی دو کشور کمک کند و تبادلات مالی و بانکی و تهاتر بین کالاها از مسیر این هاب انجام شود و نیاز تجار روسی و ایرانی را به صورت توامان تامین کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مجلس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر