نکته مهم برای نجات جان از فشار خون بالا


نکته مهم برای نجات جان از فشار خون بالا

از فشار خون بعنوان مرگ خاموش یاد کرده اند. با اینکه این بیماری علائم خاصی از خود بروز نمی دهد، اما اثرات مخربی بروی سلامتی انسان دارد.

فشار خون روزانه در امریکا بیش از ۱۳۰۰ قربانی می گیرد، یعنی هر دقیقه یک نفر. بعلاوه باعث بروز دو بیماری رایج و کشنده در میان مردن می شود، یعنی حملات قلبی و سکته. همچنین احتمال از کار افتادن کلیه و زوال عقل را نیز افزایش می دهد.

جالب است که می توان از بروز تمام بیماری های ناشی از فشار خون جلوگیری کرد. با رعایت سه نکته زیر می توان فشار خود را کاهش داده و به زندگی بازگشت.

۱. عدد فشار خون خود را بدانید: درصورت امکان فشار خونتان را در خانه بررسی کنید. با اینکه اعتماد کردن به فشار خونی که در معاینات پزشکی صورت می پذیرد، راه آسوده تری است اما در عمل این بررسی ها صحت ندارند. در خانه به مدت ۵دقیقه بنشنید و فعالیتی انجام ندهید، سپس فشار خون خود را بررسی کنید. این عدد به پزشک در ارائه بهترین راه درمانی کمک شایان توجهی می کند. با پزشک درباره تعداد دفعات بررسی فشار خود مشورت کنید. قبل از انجام فشار خون مثانه را خالی کرده و حداقل ۳۰ دقیقه بعد از ورزش، سیگار کشیدن و خوردن قهوه این کار را انجام ندهید.

۲. علت فشار خون بالای خود را درمان کنید: نمی توان جلوی شکستگی لوله را با یک تکه چوب پنبه مسدود کرد. همین مساله درباره فشار خون نیز صادق است، درصورت ابتلا به این بیماری باید علت را یافته و آن را درمان کنید.

مهمترین علل ابتلا به فشار خون عبارت است از:

- سبک زندگی بی تحرک: هرگونه فعالیت جسمانی می تواند فشار خون را کاهش داده و نیاز به استفاده از داروها را به حداقل برساند.

- خوردن غذاهای فراوری شده: مخصوصا غذاهایی که حاوی مقادیر زیادی سدیم هستند

- داشتن وزن بالا: کاهش وزن ۱۰-۵۰% بهتر از هردارویی باعث کاهش فشار خون می شود

- مصرف بیش از حد الکل: نوشیدن بیش از یک لیوان نوشیدنی الکی در روز باعث افزایش فشار خون می شود.

- عدم درمان آپنه خواب: ۳۰-۵۰% افرادی که دچار فشار خون هستند، به آپنه خواب درمان نشده مبتلا می باشند. درصورت خروپف، خستگی بعد از خواب و داشتن نفس های بریده حین خواب، باید آپنه خواب را توسط پزشک بررسی کنید.

- آلدویترونیزم اولیه (ترشح بیش از حد آلدوسترون توسط غدد فوق کلیوی): این یک مشکل هورمونی است که در گذشته نادر بود اما حالا سرعت بیشتری یافته است. درصورت عدم کنترل موثر فشار خون، میزان آلدوسترون خود را بررسی نمایید.

علت فشار خون خود را از طریق پزشک جویا شوید. مسلما ژنتیک نقش مهمی در این میان ایفا می کند اما به گفته کارشناسان می تواند بیش از نیمی از موارد فشار خون را تحت کنترل درآورد.

۳. استفاده منظم داروها: هیچ کس استفاده از دارو را دوست ندارد و همه باید در مورد استفاده از داروها رفتار انتخابی تری داشته باشند و از مزایا و خطرات آن مطلع شوند. هرچند اگر پس از درمان های لازم باز هم فشار خونتان بالای ۱۳۰/۸۰ است، عدم استفاده از داروها باعث بروز سکته قلبی و حتی مرگ می شود. داروهای توصیه شده اولیه برای فشار خون موثر بوده و عوارض جانبی کمتری به دنبال دارند. برای درمان موثر فشار خون داشتن یک استراتژی تعریف شده با پزشک از اهمیت به سزایی برخوردار است، می توان به این طریق فشار خون را در مراحل مختلف تحت کنترل در آورد. افراد بیش از آنچه که می پندارند قادر به کنترل فاکتورهای موثر روی فشار خون هستند. پس با رعایت سه نکته فوق الذکر، بیماری را تحت کنترل خود در آورید.

منبع: بهداشت نیوز

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج