جشنواره فجر چراغ سینمای خراسان شمالی را روشن کرد


جشنواره فجر چراغ سینمای خراسان شمالی را روشن کرد

بجنورد- ایرنا- سینما در خراسان شمالی که پس از بحران کرونا حال و روز خوشی نداشت اکنون با نمایش آثار سی و نهمین جشنواره فیلم فجر رونقی دیگر گرفت و علاقه‌مندان هنر هفتم امید دارند که سالن‌های نمایش از این پس از تماشاچی خالی نشده و چراغ سینما روشن بماند.

سی و نهمین جشنواره فیلم فجر، متفاوت ترین دوره جشنواره در تمامی ادوار برگزاری این رویداد فرهنگی و هنری است؛ جشنواره‌ای که اگرچه با شرایط خاص برگزار شد اما حکایت های بسیاری در دل خود داشت.

حال و هوای سینما و دیدن سالن سینما گویای همه چیز است، چهره های ماسک زده ای که با فاصله نشسته اند و تماشاگرانی که پس از پایان فیلم نمی توان دریافت که از دیدن فیلم اکران شده راضی هستند یا خیر.

شامگاه دیروز پس از پایان فیلم «روشن» به کارگردانی سیدروح الله حجازی، در سینماگلشن بجنورد، سراغ یکی از تماشاگران که دختری حدودا ۱۶ ساله بود، رفته و چرایی آمدنش به سینما در شرایط کرونایی را جویا شدم.

زهرا یزدانی گفت: خانواده‌ام دوستدار سینما و از دنبال کنندگان حرفه ای فیلم ها هستند و من نیز یکی از اصلی ‌ترین سرگرمی هایم دیدن فیلم های سینمایی است.

وی با بیان اینکه مدت بسیار طولانی در قرنطینه بوده است، افزود: اکنون با بازگشایی سینما و اکران فیلم‌هایی که به واسطه جشنواره فجر برای اولین بار به نمایش درآمده اند، فرصت را غنیمت شمرده و به همراه خانواده‌ام در جمع دوستداران فیلم و سینما حاضر شده ام.

وی در خصوص خطرات شیوع ویروس کرونا نیز گفت: البته با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله اجتماعی، امیدوارم اتفاقی برای من و خانواده ام و دیگر دوستداران این هنر پیش نیاید.

علی محمدی یکی دیگر از تماشاگران آثار جشنواره سینمایی فجر گفت: هرساله به همراه همسرم در جشنواره فیلم فجر شرکت می‌کردم اما به دلیل اینکه همسرم معلم است و باید در کلاس‌های برخط شرکت کند، امسال تنها به دیدن فیلم ها آمده ام.

وی افزود: در این بازه زمانی چند روزه که از نمایش فیلم‌های جشنواره گذشته است هر ۲ نوبت فیلم ها را تماشا کرده‌ام و میزان استقبال شهروندان مرکز استان خراسان شمالی، علیرغم شرایط خاص کرونایی، از فیلم های سینمایی خوب بوده است.

وی البته خاطرنشان کرد: البته ترس از کرونا در دل همه مردم هست ولی ضدعفونی مکرر سالن‌های سینما، علامت گذاری صندلی‌ها، فاصله‌گذاری بین تماشاچیان و رعایت بهداشت فردی موجب شده تا مشتاقان سینما با اطمینان خاطر به تماشای فیلم های جشنواره بنشینند.

جشنواره فجر چراغ سینمای خراسان شمالی را روشن کرد

نمایش ۱۶ فیلم در سی و نهمین جشنواره فجر

معاون امور هنری، سینمایی و سمعی و بصری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی گفت: در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر تاکنون ۱۲ فیلم در این استان به نمایش درآمده است.

ابوالحسن حیدری با بیان اینکه جشنواره فیلم فجر امسال متفاوت از سال‌های پیش و تنها با ۳۰ درصد از ظرفیت سالن های سینما در حال برگزاری است، گفت: امسال نیز با توجه به شرایط کرونایی این روزها، استقبال خوبی را از دوستداران سینما شاهد بودیم.

وی با بیان اینکه مردم خراسان شمالی، بسیار هنردوست هستند، اظهار داشت: با توجه به اعلام وضعیت زرد در شهر بجنورد و با توجه به استفاده حداقلی از ظرفیت سالن سینما و استعلام انجام شده از ستاد استانی مقابله با کرونا، اکران فیلم‌های فجر در این شهر ادامه دارد.

وی با بیان اینکه تاکنون بیش از هزار نفر به تماشای فیلم‌های سودای سیمرغ در ۲ سینمای مرکز استان نشسته اند، افزود: بیشترین فروش بلیت مربوط به فیلم «ابلق» نرگس آبیار و «شیشلیک» محمدحسین مهدویان بوده است که تماشاچیان تمام ظرفیت اختصاص داده شده سالن های سینما را تکمیل کردند.

مردم با واقعیت کرونا کنار آمده اند

با وجود شرایط سخت اقتصادی و ترس از ویروس کرونا و با بازگشایی سینما، علاقه‌مندان هنر هفتم و دوستداران فیلم هرچند محدودتر از گذشته اما در سالن‌های سینما حضور پیدا کرده و به تماشای آخرین آثار خلق شده سینمایی نشستند.

البته ویروس کرونا اکنون دیگر یکساله شده است و مردم با گذشت زمان با وضعیت همه‌گیری این ویروس منحوس آشنا شده و شرایط زندگی خود را با آن وفق داده اند.

مدیر امور اجرایی و سخنگوی جشنواره فجر در خراسان شمالی گفت: فیلم‌های جشنواره برای اولین بار رونمایی می‌شوند و شاید برخی از آنها به دلیل ملاحظاتی بعد از جشنواره اجازه اکران نیابند از این رو فیلمبازان حرفه ای هیچگاه فرصت دیدن فیلم در زمان برگزاری جشنواره را از دست نمی دهند.

رضا لنگری با بیان اینکه دوستداران هنر و کسانی که به فیلم و فیلم سازی علاقه‌مند هستند مرعوب شرایط کرونایی نشدند، گفت: در بین تماشاگران برخی نوجوانان نیز دیده می شوند که به سالن‌های سینما می آیند و در مجموع استقبال خوبی از فیلم ها شده است، هرچند آشکار است که با این شرایط نمی تواند همانند سال‌های گذشته باشد.

وی افزود: با وجود این شرایط، استقبال خوب مردم از فیلم‌ها نقطه عطفی در تاریخ این هنر است و این جای بسی امیدواری است.

جشنواره فجر چراغ سینمای خراسان شمالی را روشن کرد

کرونا و اعتماد مردم به سالن‌های سینما

اتفاق خوبی که به واسطه نمایش آثار جشنواره فیلم فجر برای سینما شکل گرفت بازگشایی دوباره سالن های سینما بود، اصحاب فیلم و هنر دلتنگ پرده سینما بودند، عشق کار بیشتر از مسائل مالی بود، با وجود تمامی مشکلات فقط می خواستیم که دوباره تماشاگران حضور داشته باشند، هرچند آنان را با تعداد کم و با چهره های ماسک زده ببینیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی با بیان این مطلب افزود: جشنواره فیلم فجر فرصت مغتنمی برای تبادلات اصحاب فرهنگ و هنر و فضای رقابتی در حوزه سینما و ایجاد روحیه نشاط و شادابی در مردم است.

حسین فرخنده با بیان اینکه نمایش فیلم‌های جشنواره فجر از نیمه بهمن ماه آغاز شده است، گفت: از آن زمان تاکنون هر روز ۲ فیلم در ۲ نوبت در سینماهای «گلشن» و «عمیق» بجنورد برای علاقه مندان به نمایش گذاشته شده است.

وی افزود: تاکنون آثار «بی همه چیز» به کارگردانی محسن قرایی، «ستاره بازی» به کارگردانی هاتف علیمردانی، «بدو» به کارگردانی مهدی جعفری، «رمانتیسم عماد و طوبا» به کارگردانی کاوه صباغ زاده در بجنورد روی پرده رفته است.

وی گفت: «منصور» به کارگردانی سیاوش سرمدی، «خط فرضی» به کارگردانی فرنوش صمدی، «گیجگاه» به کارگردانی عادل تبریزی، «تی تی» به کارگردانی آیدا پناهنده، «زالاوا» به کارگردانی ارسلان امیری، «شیشلیک» ساخته محمدحسین مهدویان، «روشن» به کارگردانی سیدروح الله حجازی و «روزی روزگاری آبادان» ساخته حمیدرضا آذرنگ از دیگر فیلم هایی است که در این جشنواره به نمایش درآمد.

فرخنده اظهار داشت: چهار اثر دیگر شامل «مامان» به کارگردانی آرش انیسی، «ابلق» به کارگردانی نرگس آبیار، «تک تیرانداز» اثر علی غفاری و «مصلحت» به کارگردانی حسین دارابی نیز در واپسین روزهای جشنواره فیلم فجر در ۲ سینمای بجنورد اکران می‌شود.

وی افزود: جشنواره فیلم فجر هر سال نیمه بهمن ماه برگزار می‌شود که مهم‌ترین رویداد هنری و سینمایی ایران است اما امسال با وجود ویروس کرونا، تجربه‌ای جدید در عرصه این هنر بود.

بازگشایی سینماها و اقبال مخاطبان به این هنر در شرایط سخت کنونی، نشان داد که بارقه امید در دل هنرمندان و علاقه‌مندان هنر خراسان شمالی همچنان زنده است و مردم ثابت کردند که زیستن با هنر را، علیرغم هولی که شیوع ویروس کرونا در دلها انداخته است، از یاد نبرده اند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان شمالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403