ناگفته‌های مبارزان گنبدی از روزهای پیروزی انقلاب


ناگفته‌های مبارزان گنبدی از روزهای پیروزی انقلاب

گنبدکاووس - ایرنا - شهرها و نقاط مختلف ایران از جمله گنبدکاووس در دهه‌ پنجاه بویژه سال‌های 56 و 57 حال و هوای انقلابی داشت و بیان خاطرات مبارزان آن دوران، گویای بخش کوچکی از مجاهدت مردم این دیار در مخالفت با رژیم ستم‌شاهی و پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) است.

روی‌کارآمدن حکومتی برگرفته از ارزش‌های اسلامی ثمره انقلابی بود که بعد از سال‌ها مجاهدت، ایثار و جان فشانی اقشار و گروه‌های مختلف مردم در روز ۲۲ بهمن سال ۱۳۵۷ به ثمر نشست و خورشید نظام جمهوری اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) طلوع کرد.

گنبدکاووس یکی از شهرهای کشور بود که مردم و جوانان آن، مبارزات انقلابی علیه رژیم ستمشاهی را از مدت ها از شکل گیری جریان انقلاب آغاز کرده بودند و در این بین واقعه ۱۲ دی ۱۳۵۷ یکی از مصداق‌های مبارزاتی مردم این دیار بود که در آن شهیدان "علیرضا قزلسفلو، بشیر مهدی‌زاده، عباس فرقانی، نریمان نظری، سیاوش ناصری، محمود پیری و صفرعلی گلستانی" به همراه عده‌ای دیگر از مردم گنبد با شنیدن خبر حمله مزدوران رژیم شاهنشاهی به مردم گالیکش بلافاصله به کمک مردم این شهر شتافتند که این امر سبب عقب‌نشینی مزدوران شاه شد.

جوانان گنبدی به گمان پایان یافتن واقعه گالیکش، سوار بر خودروها درحال بازگشت به شهر خود بودند که نیروهای ژاندارمری گالیکش در ورودی این شهر آنان را متوقف و مورد ضرب و شتم قرار دادند و با صدور فرمان ناگهانی شلیک، تعدادی از آنان را شهید و تعدادی دیگر را زخمی کردند.

ناگفته‌های مبارزان گنبدی از روزهای پیروزی انقلاب

عبدالکریم بابارضا مبارز گنبدی دوران پیروزی انقلاب که حالا ۶۴ ساله است ۲ برادر داشت که "عبدالعلی" در جریان پیروزی انقلاب و "غلامرضا" در دوران هشت سال دفاع مقدس به شهادت رسیدند.

او در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، درباره حال و هوای مردم گنبدکاووس در جریان پیروزی انقلاب اسلامی گفت که پیروزی انقلاب ثمره خون جوانانی است که بدون هیچ چشم داشتی با لبیک گویی به امام خمینی(ره) به صحنه آمدند.

بابارضا به بخشی از فعالیت‌های خود و دوستانش قبل و بعد از پیروزی انقلاب اشاره کرد و افزود: شور و هیجان انقلاب باعث شد از محل خدمت سربازی‌ام در ژاندارمری آمل فرار کنم و به گنبدکاووس بیایم و با تعدادی از دوستان هنری خود نمایشنامه‌های با موضوعات انقلابی را در نقاط مختلف شهر اجرا کنیم که با استقبال خیلی خوب مردم مواجه شد.

وی اضافه کرد: در گنبدکاووس به دلیل تبعید مبارزان سیاسی همچون "عبدالمجید معادیخواه" و آیت الله مدنی، جوانان و نوجوانان در جریان وقایع و حوادث سیاسی قرار می‌گرفتند و بنده نیز به همراه دوستان خود با راه‌اندازی کتابخانه‌ای در مسجد جامع این شهر، این مکان را به محلی برای برگزاری دورهمی‌های خود باموضوع سیاسی و مخالفت با رژیم شاهنشاهی تبدیل کرده بودیم.

پرویز شاه‌قلی یکی دیگر از مبارزان گنبدکاووس در دوران پیروزی انقلاب اسلامی که اکنون ۶۰ ساله است به ایرنا گفت: من و دوستانم در دوران مدرسه به ورزش علاقه زیادی داشتیم و فوتبال بازی می‌کردیم اما با شنیدن سخنان امام خمینی(ره) و مشاهده فساد اقتصادی و سیاسی جامعه همانند سایر مردم به صحنه مبارزه آمدیم.

وی افزود: در اوج مبارزات انقلابی حدود سه سال به همراه دوستان خود نوار و متن سخنرانی‌های امام خمینی (ره) را شب‌ها در سطح شهر توزیع می‌کردیم و حتی بعضی وقت‌ها به بهانه اردوی فوتبال تا چند ماه از خانه‌های خود خارج و به صورت مخفیانه فعالیت‌های ضد شاهنشاهی انجام می‌دادیم.

شاه‌قلی اضافه کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نیز که عراق به ایران حمله کرد بر حسب وظیفه شرعی و لبیک به فرمان امام برای نبرد با دشمنان و دفاع از سرزمین ایران اسلامی به میدان نبرد اعزام شده و هفت سال همراه با دیگر رزمندگان در جبهه حضور داشتم.

احمد باقریان ۶۱ ساله دیگر مبارز گنبدی است که درباره خاطرات مبارزات خود و دوستانش به خبرنگار ایرنا گفت: حضور ماموران ساواک در سراسر شهر و ایجاد فضای خفقان، اجازه حضور راحت مردم در مساجد و اقامه نماز جماعت را نمی‌داد، چه برسد به اینکه سخنرانی هم در مساجد برگزار شود.

وی افزود: با این وجود بزرگانی همچون آیت الله مدنی در زمان تبعید خود در این شهر با ایراد سخنرانی و شفاف سازی جریان حاکم بر کشور، باعث آگاهی بخشی جوانان از وضعیت جامعه می‌شدند.

باقریان ادامه داد: با وجود کنترل شدید نیروهای امنیتی رژیم شاهنشاهی، جوانان انقلابی اقدام به برپایی نماز جماعت و راهپیمایی‌های ضد حکومتی در گنبدکاووس می‌کردند و خیلی از آنان مورد ضرب و شتم قرار گرفته و دستگیر می‌شدند.

به گفته وی، فساد اقتصادی و سیاسی حاکم بر کشور و ظلم رژیم پهلوی دیگر برای مردم ایران قابل تامل نبود و منتظر یک فرصت بودند تا قیام کنند که حضرت امام خمینی(ره) این فرصت را برایشان فراهم کرد.

باقریان، شعار نویسی، توزیع اعلامیه‌های حضرت امام خمینی(ره) در خیابان‌ها، برپایی کلاس‌های قرآنی و تفسیر نهج البلاغه در مسجد جامع را از جمله اقدامات قابل توجه خود در دوران قبل از پیروزی انقلاب برشمرد و گفت: عباس فرقانی یکی از دوستانم بود که در جریان واقعه ۱۲ دی سال ۵۷ برای کمک به مردم گالیکش به شهادت رسید.

شهرستان گنبدکاووس با ۳۷۰ هزار نفر جمعیت واقع در شرق استان گلستان ۵۱۶ شهید والامقام از شروع انقلاب اسلامی تا به امروز تقدیم میهن اسلامی کرده ‌است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گلستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


معشوق