توسعه آموزش‌های مهارتی از دستاوردهای انقلاب اسلامی


توسعه آموزش‌های مهارتی از دستاوردهای انقلاب اسلامی

بوشهر- ایرنا- مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان بوشهر گفت: توسعه آموزش‌های مهارتی در راستای تربیت نیروی فنی و متخصص و مهارت آموزی جوانان جویای کار همواره از سیاست‌های راهبردی نظام انقلاب اسلامی بوده و ارائه سالانه 3میلیون و 700 هزار نفر ساعت آموزش بیانگر توجه به این آموزش‌هاست.

عبدالمجید دراهکی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: اگر چه سابقه آموزش‌های فنی و حرفه ای در ایران عمری بیش از یک سده دارد اما توسعه و پرداختن به فراگیری این آموزش‌ها به دوران بعد از انقلاب برمی‌گردد به نحوی که امروز علاوه بر دانشگاه‌ها و مدرسه‌ها در دورترین مناطق روستایی و عشایری، مناطق حاشیه نشین، زندان‌ها و پادگان‌ها و حتی در مراکز صنعتی بزرگ نیز نام و نشانی از آموزش‌های مهارتی دیده می‌شود.

وی یادآورشد: ‌براساس آمارها بیش از ۷۸ درصد نیروهای جوان استان که مهارت‌های فنی و حرفه ای را فرا گرفته اند مشغول به کار شده اند و این بیانگر نقش و اهمیت فراگیری آموزش‌های مهارتی در ایجاد اشتغال است.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان بوشهر گفت: تا پیش از انقلاب اسلامی حرفه آموزی به صورت سازمان یافته وجود نداشت و پس از پیروزی انقلاب برخی از آموزش‌های مهارتی به صورت محدود در قالب صندوق مهارت آموزی در سه رشته جوشکاری، برق و خیاطی ارائه می‌شد.

دراهکی افزود: با تغییر و تحولات پیش آمده به خصوص در حوزه صنعتی، صنایع دریایی، نیروگاه و از دهه ۷۰ با راه اندازی پارس جنوبی توجه مسئولان به سمت ارائه آموزش‌ها برای تامین بنگاه‌های صنعتی و تربیت نیروی متخصص به صورت متمرکز معطوف شد.

وی ادامه داد: در همین راستا تمرکز استان بوشهر در بخش آموزش‌های مهارتی در ۲ رشته صنایع دریایی وآبزیان متمرکز شد.

به گفته دراهکی در زمان حاضر پنج هزار و ۷۰۰ استاندارد آموزشی در چهار بخش کشاورزی، فرهنگ و هنر، خدمات و صنعت در کشور وجود دارد که کمترین استانداردها معادل ۲۰ درصد مربوط به دریا و گاز است و امروز با تلاش کارشناسان استان بوشهر ۷۰ استاندارد در بخش شیلات، ۳۰ استاندارد در زمینه بندر، ۲۱۰ استاندارد در حوزه گاز و ۱۵ استاندارد در زمینه پتروشیمی تدوین شده و تاکنون استانداردهای شیلات و گاز تصویب و مابقی نیز در مرحله طی کردن مراحل ثبت هستند.

وی ادامه داد: از کل استانداردهای آموزشی استان بوشهر مجوز برگزاری همه استانداردهای آموزشی را دارد اما با توجه به زیرساخت‌های موجود از این شمار یک هزار و ۳۴۰ استاندارد به صورت فعال آموزش داده می‌شود و ۶۸۰ استاندارد نیز به صورت ادواری است.

توسعه نهضت مهارت‌آموزی

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان بوشهر گفت: برای مقابله با بی‌سوادی مهارتی نهضت مهارت‌آموزی در این استان راه‌اندازی و توسعه می‌یابد و اجرای موفق این نهضت به مشارکت اجتماعی نیاز دارد.

دراهکی اظهار داشت: شرط رونق کسب و کار، اشتغال مولد و توسعه پایدار همراه بودن مهارت فنی و دانش نظری با هم است در این ارتباط در کشورهای پیشرفته و توسعه‌یافته مهارت‌های فنی و حرفه‌ای از شروع دوره ابتدایی تا پایان تحصیلات دانشگاهی در کنار آموزش علمی و نظری استقرار دارد و زمینه ساز توسعه است.

مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان بوشهر گفت: امروز ۴۰ درصد بیکاران کشور را فارغ التحصیلان دانشگاهی تشکیل می‌دهند و فرد بعد از ۱۶ سال تحصیل وقتی وارد بازار کار می‌شود متوجه خلأ عمیق نداشتن مهارت فنی شده به همین دلیل ۷۰ درصد کارآموزان فنی و حرفه‌ای امروز از جامعه دانشگاهی هستند.

دراهکی اضافه کرد: بر اساس تفاهم نامه منعقد شده با دانشگاه‌های استان ۹ کارگاه آموزشی در دانشگاه خلیج فارس، هفت کارگاه در دانشگاه آزاد و ۹ کارگاه در دانشگاه علمی و کاربردی استان بوشهر راه‌اندازی و دانشجویان در کنار درس‌های تئوری خود یک مهارت نیز کسب می‌کنند.

تقویت زیرساخت‌های مهارت آموزی

دراهکی ادامه داد: راه اندازی مرکز ملی مهارت گاز کشور در عسلویه استان بوشهر با ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی و سه میلیارد تومان اعتبار از جمله زیرساخت‌های فراهم شده در این استان است .

وی راه‌اندازی مرکز ملی مهارت صنایع دریایی، بندری و شیلاتی در سه فاز در شهرستان دیر را از جمله دیگر پروژه‌های زیرساختی استان بوشهر عنوان کرد و گفت: این پروژه در زمینی به مساحت ۱۱ هزار مترمربع با ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که برای راه‌اندازی فاز نخست آن ۶ میلیارد تومان اعتبار هزینه شده است.

دراهکی دومین مرکز آموزش تربیت مربی کشور در کنگان را از دیگر اقدام‌های سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در استان بوشهر عنوان کرد که با سه میلیارد تومان اعتبار و ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی در دست احداث است.

وی با اشاره به تاسیس مرکز ارائه آموزش‌های مدون در زمینه هتل‌ داری و بومگردی‌ها در مرکز استان گفت: همچنین مرکز تخصصی کشاورزی و نخیلات در قالب طرح اقتصاد مقاومتی در دشتستان مطرح شده که در صورت تصویب تامین اعتبار می‌شود.

بوشهر مقام نخست کشور در آموزش مهارت به سربازان

دراهکی ادامه داد: یکی از دستاوردهای مهم دولت تدبیر و امید در بخش مهارت آموزی سوق دادن مهارت‌های فنی و حرفه‌ای در پادگان‌ها است که استان بوشهر از سه سال گذشته تاکنون در این زمینه مقام اول را کسب کرده‌است.

وی اضافه کرد: در این ارتباط از سال ۱۳۹۷ تاکنون بیش از ۱۴ هزارو ۵۰۰ سرباز در استان بوشهر آموزش‌های مهارتی را فراگرفته‌اند و امسال نیز چهار هزار و ۲۰۰ نفر به این آمار افزوده می‌شود.

دراهکی ادامه داد: تاکنون ۶۷ کارگاه آموزشی در محیط واقعی کار برای سربازان در استان بوشهر راه‌اندازی شده و ۲۲ کارگاه دیگر نیز قرار است در سال جاری ایجاد شود.

رویکرد دولت تدبیر و امید توسعه مهارت‌ روستاییان

دراهکی گفت: یکی از برنامه‌های مهم دولت برای رونق روستاها و جلوگیری از مهاجرت روستائیان به شهرها مهارت آموزی جوانان این مناطق است که تاکنون ۱۲۷ کارگاه مختلف در این ارتباط در روستاهای استان بوشهر راه‌اندازی است و مسابقه‌های آزاد مهارت در بخش گلیم و صدف برگزار شده‌است.

وی یادآور شد: همچنین تفاهم نامه ای بین آموزش فنی و حرفه ای فرمانداری و دفتر روستایی نیز بسته شده و براین اساس ۷۰ کارگاه آموزشی در ۷۰ روستا متناسب با ظرفیت و اشتغال‌زایی آنها برگزار می‌شود.

مدیرکل آموزش فنی وحرفه‌ای استان بوشهر اظهار کرد: براساس آمار موجود تا پایان سال ۱۳۹۲ در مجموع ۱۹ هزار نفر آموزش‌های مهارتی را در استان بوشهر فراگرفته بودند که در دولت تدبیر و امید این آمار به ۳۰۳ هزار نفر افزایش می‌یابد.

وی شمار مرکز دولتی آموزش فنی وحرفه‌ای در استان بوشهر ۱۵ مرکز عنوان کرد که از این شمار چهار مرکز در دولت تدبیر و امید راه‌اندازی شده‌است و علاوه براین ۲۰۶ آموزشگاه آزاد خصوصی نیز در این استان است.

اشتغال به کار ۷۸ درصد از مهارت آموزان

دراهکی اعلام کرد: شرکت در دوره‌های مهارت آموزی ضامن اشتغال آینده نوجوانان و جوانان است طوریکه اکنون ۷۸ درصد از افرادی که مهارتی را در آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای این استان فراگرفته‌اند، شاغل هستند.

وی ادامه داد: بنگاه‌های اقتصادی که در آینده شکل می‌گیرند هزینه و زمان خود را صرف آموزش مجدد نیروها نمی‌کنند و تخصص و مهارت افراد بیش از مدرک مورد توجه قرار می‌گیرد بنابراین کسب یک مهارت می‌تواند تضمین کننده آینده افراد باشد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بوشهر

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ماجرای ترک یک برنامه تلویزیونی توسط زهرا شجاعی