رییس مجلس از بخش‌های مختلف شهرستان پاکدشت بازدید کرد


رییس مجلس از بخش‌های مختلف شهرستان پاکدشت بازدید کرد

تهران – ایرنا - رییس مجلس شورای اسلامی روز پنجشنبه در سفر یک روزه خود به شهرستان‌های جنوب‌شرق تهران و با حضور در پاکدشت، از کمربندی جنوبی و گلخانه‌های این شهرستان بازدید کرد.

به گزارش ایرنا، محمدباقر قالیباف صبح پنجشنبه در جریان روند احداث طرح نیمه تمام کمربندی جنوبی که به دلیل تامین نشدن اعتبارات مورد نیاز، تکمیل آن با سال‌ها تأخیر مواجه شده است، قرار گرفت.
استاندار تهران در حاشیه این بازدید گفت: شهرستان پاکدشت به دلیل واقع شدن در مسیر محور امام رضا (ع) همواره با تردد روزانه هزاران دستگاه خودرو مواجه است که رفع مشکل ترافیک، به احداث یک کمربندی نیاز دارد.
انوشیروان محسنی بندپی افزود: به منظور رفع مشکل ترافیک و روان شدن عبور و مرور خودروها به سمت شهرهای شرق کشور، احداث کمربندی جنوبی پاکدشت در دستور کار قرار گرفت تا علاوه بر رفع گره ترافیکی، مسیر تردد خودورها نیز کوتاه و در وقت و صرف هزینه سوخت صرفه جویی شود.
وی اظهار داشت: این مسیر همواره با تردد خودروهای سنگین به سمت شهرک‌های صنعتی مواجه است و اگر این کمربندی تکمیل شود، بسیاری از مشکلات موجود برطرف خواهد شد.
محور امام رضا(ع) از ورودی خاور شهر تا میدان موسوم به «پارچین»، مسیری ۱۷ کیلومتری در حوزه شهرستان پاکدشت است که به عنوان تنها جاده ارتباطی، روزانه محل عبور هزاران دستگاه خودرو سبک و سنگینی به شمار می‌رود که به سمت استان‌های شرقی و شهرک‌های صنعتی تردد می‌کنند.
از ورودی شهر «فرون‌آباد» پاکدشت تا میدان پارچین و در محدوده خاتون‌آباد، در دو طرف محور اصلی امام رضا(ع) صدها واحد صنفی هم واقع شده است که بیشتر آنها را تعمیرگاه‌های خودرو تشکیل می‌دهد؛ منطقه‌ای که در آن ترافیک به دلیل توقف دوبله خودروها و عرض کم‌ محور بیشتر می‌شود و گاه تا کیلومترها امتداد پیدا می‌کند.در اواخر سال ۱۳۸۸ و با هدف رفع مشکل ترافیک محور امام رضا(ع) در حوزه شهرستان پاکدشت، احداث کمربندی جنوبی با اعتبار اولیه ۵۰۰ میلیارد ریالی آغاز شد؛ طرحی که با گذشت ۱۱ سال همچنان نیمه‌تمام باقی مانده است.
این کمربندی ۳۲ کیلومتری از ورودی فروآن‌آباد آغاز شده و با خروج از محور امام رضا(ع) و در نزدیکی شهر شریف‌آباد، بار دیگر وارد این محور مواصلاتی می‌شود.
هرچند که اجرای این مسیر مهم سال‌ها به تأخیر افتاده بود ولی مرداد سال گذشته عملیات اجرایی فاز نخست آن به طول ۱۰ کیلومتر و عرض ۷۶ متر توسط قرارگاه خاتم الانبیاء آغاز شد ولی تأمین نشدن اعتبار مورد نیاز، اجرای آن را بار دیگر متوقف کرد.
پیش از این مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران از فراخوان جذب سرمایه‌گذار برای عقد قرارداد سه ساله ساخت و بهره‌برداری ۱۰ ساله جهت احداث پروژه مهم کمربندی جنوبی پاکدشت خبر داده بود.
خلیل محبت‌خواه گفت: در این پروژه به طول ۳۲ کیلومتر و مبلغ ۶ هزار میلیارد ریال از امروز تا یکماه آینده آماده مذاکره برای جذب سرمایه‌گذار مطابق با قانون استفاده از ظرفیت بند ۶ تبصره ۱۹ قانون بودجه سال ۱۳۹۹ در کشور هستیم.
وی اضافه کرد: در همین راستا از سرمایه‌گذاران می‌خواهیم برای دریافت اسناد به معاونت مهندسی و ساخت اداره‌کل راه و شهرسازی استان تهران مراجعه کنند.
محبت‌خواه ادامه داد: روند تکمیل و احداث طرح در بازه زمانی سه ساله و روند بهره‌برداری ۱۰ ساله با نرخ سود سپرده بلند مدت یکساله بانکی است.
این مسئول خاطرنشان کرد: این طرح شامل ۶۱ دستگاه آبرو، ۱۰ تقاطع غیرهمسطح، دو تقاطع شبدری و ۱۰ دستگاه پل از فرون‌آباد پاکدشت تا شریف‌آباد عبور کرده و علاوه برکاهش قابل ملاحظه ترافیک شهرهای جنوب و جنوب‌شرقی استان تهران سبب کاهش مصرف سوخت و کاهش آلاینده‌های محیط زیستی نیز می‌شود.
مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران افزود: احداث این طرح به عنوان یک محور پدافند غیرعامل برای راه‌های استان تهران در مواقع ضروری عمل می‌کند.

بازدید دکتر قالیباف از گلخانه‌های پاکدشت

محمدباقر قالیباف پس از حضور در شهرستان پاکدشت و بازدید از طرح نیمه تمام کمربندی جنوبی این شهر، با حضور در روستای گلزار از توابع بخش مرکزی، از گلخانه‌های نمونه این منطقه بازدید و ضمن گفت وگو با کشاورزان در جریان مشکلات آنان قرار گرفت.
فرماندار شهرستان پاکدشت در حاشیه این بازدید اظهار داشت: شهرستان پاکدشت از ۵۶ هزار و ۸۰۰ هکتار اراضی دایر و منابع طبیعی برخوردار است که از این میزان، ۱۵ هزار و ۷۹۲ هکتار دایر و زیر کشت انواع گیاهان زراعی و باغی و ۲۹ هزار و ۱۳۷ هکتار اراضی منابع طبیعی است.
مهدی یوسفی جمارانی اظهار داشت: آب مورد نیاز این اراضی کشاورزی از محل یک رودخانه، ۱۸۷ حلقه چاه و هفت رشته قنات تامین می‌شود و بارش متوسط ۱۸۶.۶ میلی‌متر باران، این شهرستان را در زمره مناطق کم‌بارش و نیمه خشک استان تهران قرار داده است.
وی گفت: استان تهران از هزار و ۲۰۸ هکتار گلخانه تولید گل و گیاهان زینتی برخوردار است که پاکدشت با ۹۸۷ هکتار سطح زیر کشت، ۸۲ درصد کل گلخانه‌های گل و گیاهان زینتی استان را به خود اختصاص داده است.
جمارانی افزود: پاکدشت از هزار و ۲۳۷ هکتار گلخانه برخوردار است که از این میزان، ۹۸۷ هکتار زیر کشت گل و گیاه و ۲۵۰ هکتار زیر کشت سبزی و صیفی می‌رود.
این مسئول خاطرنشان کرد: میزان تولید گل و گیاه در استان تهران سالانه یک میلیارد و ۱۴۶ میلیون عدد و ۵۰ میلیون گلدان است که از این تعداد، یک میلیارد و ۴۱ هزار عدد گل شاخه بریده و ۲۳ میلیون گلدان در پاکدشت تولید می‌شود که تعداد، ۹۱ درصد کل گل‌های تولید شده در استان تهران است که از این نظر، پاکدشت رتبه اول استان تهران و کشور را در اختیار دارد.
فرماندار پاکدشت اظهار داشت: این شهرستان از نظر تولید دو نوع گل آنتوریوم و ارکیده مقام اول استان تهران و کشور را در اختیار دارد.
وی افزود: قدمت گل‌کاری در پاکدشت به بیش از ۸۰ سال گذشته می‌رسد و نخستن بار در سال ۱۳۱۹ فردی به نام زعیم، گل‌کاری را در این شهرستان آغاز کرد، نخستین بار در سال ۱۳۵۶ کشت آنتوریم در پاکدشت آغاز و کشت هیدروپونیک برای نخستین بار سال ۱۳۶۱ در پاکدشت انجام شد.
جمارانی ادامه داد: پاکدشت در صادرات انواع گل‌های شاخه‌ای نظیر رز، آنتوریوم، میخک، ژربرا، داودی، رز مینیاتوری، لیسیانتوس، استریلیتزیا، آلوستومریا و گل‌های گلدانی نظیر شمعدان، آژدر، ساندویلا، آنتوریوم، کالانکوآ و بنت القنسول فعال بوده و این محصولات به کشورهایی نظیر عراق، عمان، ارمنستان و باکو صادر شده است.
فرماندار پاکدشت خاطرنشان کرد: گلخانه‌های سبزی و صیفی استان تهران ۲هزار و ۶۰۳ هکتار با میزان تولید ۷۸۲ هزار و ۲۴۶ تن است که از این میزان ۲۵۰ هکتار با تولید ۷۲ هزار و ۲۳۸ تن در پاکدشت مستقر است که از نظر پاکدشت رتبه سوم استان تهران را در اختیار دارد.
وی یادآور شد: کشاورزان این شهرستان سالانه پنج هزار هکتار از اراضی کشاورزی را زیر کشت گندم، ۳ هزار و ۴۰۰ هکتار جو، ۲ هزار و ۵۷۰ هکتار ذرت، ۹۸ هکتار کلزا، هزار و ۱۰۳ هکتار نباتات علوفه‌ای و ۷۲۹ هکتار از اراضی کشاورزی را زیر کشت سبزی و صیفی در فضای باز می‌برند.
وی میزان تولید گندم را ۳۰ هزار و ۲۵۰ تن، جو ۲۰ هزار و ۶۰ تن، ذرت ۱۲۸ هزار و ۵۰۰ تن، کلزا ۲۰۹ تن، نباتات علوفه‌ای ۱۶ هزار ۵۱۸ تن و میزان تولید سبزی و صیفی را ۲۴ هزار و ۱۸۱ تن اعلام کرد.
پاکدشت با ۳۵۰ هزار نفر جمعیت در ۲۵ کیلومتری جنوب‌شرق واقع شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تهران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کلمات پانتومیم | 350 سوژه سخت ،راحت ،خنده دار +150ضرب المثل