کاهش درآمد شرکت برق خراسان شمالی در پی اجرای طرح امید


کاهش درآمد شرکت برق خراسان شمالی در پی اجرای طرح امید

بجنورد- ایرنا- مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان شمالی گفت: درآمد این شرکت در پی اجرای طرح برق امید و رایگان شدن بهای قبض 101 هزار و 989 خانوار حدود 9 درصد کاهش یافت.

علیرضا صبوری روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بهای برق مصرفی این تعداد مشترک خانگی استان، با جمعیت ۴۰۸ هزار نفر، با اجرای طرح برق امید ۱۰۰ درصد رایگان شد.

وی بدون اشاره به میزان کاهش درآمد این شرکت اظهار داشت: بهای برق مصرفی این مشترکان در آذر و دیماه امسال بر اساس طرح برق امید محاسبه شده که با توجه به قرار گرفتن آنان در گروه کم‌مصرف‌ها، رایگان منظور شده است.

وی گفت: بهای برق گروه خوش مصرف ها طبق محاسبه عادی است اما بهای قبص مصرفی برق گروه پر مصرف ها تغییر خواهد کرد و تعرفه جریمه ای خواهند داشت.

صبوری اظهار داشت: شرکت برق به گروه پر مصرف ها ۶ ماه فرصت خواهد داد تا نحوه مصرف خود را مدیریت کنند و به گروه خوش مصرف ها بپیوندند اما اگر الگوی مصرف را مدیریت نکنند شامل تعرف جدید که جریمه ای است خواهند شد.

وی افزود: ۲۷ درصد مشترکان خانگی شهری و ۴۵ درصد مشترکان خانگی روستایی استان از تخفیف ۱۰۰ درصدی بهاری مصرف برق برخوردار شدند.

وی اظهار داشت: ۵۹ درصد مشترکان خانگی شهری و ۴۹ درصد مشترکان روستایی در گروه خوش مصرف ها و ۱۴ درصد مشترکان شهری و ۶ درصد مشترکان خانگی روستایی نیز در گروه پرمصرف ها قرار گرفتند.

وی اجرای طرح برق امید را مربوط به بخش خانگی دانست و گفت: بر اساس این طرح، مشترکان خانگی به سه گروه کم مصرف، خوش مصرف و پرمصرف تقسیم شده اند، که کم مصرف به مشترکانی اطلاق می شود که میزان مصرف ماهانه آنان در هشت ماه غیر اوج مصرف تا ۸۰ و در ماه های گرم تا زیر ۱۰۰ کیلووات ساعت در ماه باشد.

صبوری اظهار داشت: میزان مصرف مشترکان خانگی خوش مصرف نیز در ماه های غیرگرم بین ۸۰ تا ۲۰۰ کیلووات ساعت و در ماه های گرم از ۸۱ تا ۳۰۰ کیلو وات ساعت در ماه است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان شمالی در خصوص مشترکان پرمصرف نیز گفت: این مشترکان در ماه های غیرگرم بیش از ۲۰۱ کیلووات در ساعت و در ماه های گرم بیش از ۳۰۱ کیلووات ساعت برق مصرف می کنند.

وی اجرای طرح برق امید را از یک سو برای مشترکان و از سوی دیگر برای صنعت برق سودمند دانست و افزود: اجرای این طرح علاوه بر بهره مندی مشترکان کم مصرف خانگی از تخفیف بهای قبض مصرفی، برای شرکت برق نیز منفعت دارد زیرا با کاهش مصرف برق، دیگر از سرمایه گذاری، ظرفیت سازی در شبکه های بالادستی، نیروگاهی، انتقال فوق توزیع و توزیع بی نیاز می شود.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان شمالی بر ایجاد صنایع در استان در راستای اشتغال زایی و افزایش درآمد خانوار ها تاکید کرد و افزود: در این استان آمادگی برای ایجاد صنایع بزرگ از جمله پالایشگاه ها، پتروشیمی، فولاد و سایر صنایع انرژی بر وجود دارد.

صبوری میزان برق تولیدی خراسان شمالی را هزار و ۴۳۴ مگا وات عنوان کرد و افزود: این میزان برق تولیدی بیش از چهار برابر نیاز برق مشترکان استان است.

شرکت برق خراسان شمالی ۳۶۷ هزار مشترک دارد که از این تعداد ۳۰۸ هزار مشترک معادل ۸۴ درصد مشترکان بخش خانگی، ۴ درصد ادارات و دستگاه‌های خدمات رسان، یک درصد بخش کشاورزی، کمتر از یک درصد صنعتی و ۱۰ درصد سایر مصارف است.

ضریب برخورداری از برق در خراسان شمالی ۹۹.۹ درصد است.

با احتساب برق مصرفی مشترکان بزرگ صنعتی از جمله پتروشیمی، سیمان، ریخته گری و آلومینا، مصرف برق خراسان شمالی به ۳۸۰ تا ۴۰۰ مگاوات نیز می رسد.

خراسان شمالی ۸۶۳ هزار نفر جمعیت دارد که ۴۴ درصد آنان در روستاها سکونت دارند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان شمالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اهمیت پایگاه صهیونیستی نواتیم در چیست؟