به گزارش فارس، نشریه «کانتر پانچ» طی یادداشتی به قلم «لارنس دیویدسون» تحلیلگر آمریکایی و استاد دانشگاه وست‌چِستر، به بررسی مخالفت دولت جدید ایالات متحده به ریاست «جو بایدن» در قبال ایران پرداخته و تحلیل کرد که آنها نیز رویکردی مشابه سیاست‌های «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق این کشور علیه تهران اتخاذ کرده‌اند.

در ابتدای این یادداشت با اشاره به خروج یکجانبه ترامپ از توافق هسته‌ای ایران در سال ۲۰۱۸، آمده است: «تا ژانویه ۲۰۲۰ نیز ترامپ شمار تحریم‌های مرتبط با ایران را به بیش از یک هزار تحریم افزایش داد... ترامپ واقعا یک خیال‌باف بی‌اخلاق بود. او ذاتاََ با رژیم‌های بی‌اخلاق که لابی‌های فعال در ایالات متحده داشتند، مانند عربستان سعودی و اسرائیل، همراه شد و رویکرد پول در ازای کار را برای دریافت کمک‌های مالی از آمریکایی‌هایی که با ایران دشمنی داشتند، در پیش گرفت. در اینجا می‌توان نه تنها صهیونیست‌ها، بلکه سلطنت‌طلب‌های متمول ایرانی که از بعد از انقلاب از این کشور به آمریکا گریختند را نام ببریم».

این تحلیلگر آمریکایی واکنش دولت ایران به خروج آمریکا از برجام و بازگرداندن تحریم‌ها را «قابل درک» توصیف کرده و نوشت: «آنها دیدند که خودشان طرف متضرر [در این توافق] هستند. آنها برجام را با حسن‌نیت مذاکره کرده بودند. آنها شرایط توافق را انجام داده و ناظران بین‌المللی را راضی کرده بودند. طرف دیگر (آمریکا و اروپا) اما آنطور که وعده داده بود، عمل نکرد. آمریکا نه تنها بدون دلیل، توافق را شکست بلکه به متحدان اروپایی خود برای زیر پا گذاشتن تعهداتشان ذیل توافق فشار آورد».

ایران، تنها متضرر در برجام

نشریه کانتر پانچ ادامه داد: «بعد از حدود یک سال، ایران با توجه به اینکه تنها طرفی بود که توافق را اجرا می‌کرد و تحریم هم شده بود، به آهستگی شروع به فاصله گرفتن از مفاد توافق کرد. با این حال، ژانویه ۲۰۲۰ بود که ایرانی‌ها اعلام کردند دیگر هیچ محدودیتی برای تعداد سانتریفیوژها و ظرفیت غنی‌سازی اورانیم قائل نیستند».

این یادداشت سپس به روی کار آمدن بایدن به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا پرداخته و توضیح داد: «غمگین‌انگیز است اما جای تعجب ندارد که ته‌مانده‌هایی از بی‌قانونی [ترامپ] هنوز در سیاست خارجی بایدن وجود دارد. می‌توانیم این مسئله را از نحوه بازی دادن ایران توسط او درک کنیم».

دیویدسون در ادامه تحلیل خود خاطر نشان کرد: «جو بایدن، کسی که فعلا آن کار درست را انجام نداده (بازگشت به برجام)، می‌گوید دولتش تمایل دارد به توافق هسته‌ای ایران بازگردد. لکن او گفته که ابتدا ایران باید به توافق بازگردد تا آمریکا نیز این کار را انجام دهد و سپس از آن به عنوان نقطه شروع مذاکرات آتی استفاده خواهد کرد. بعد از آن، او گفت که مذاکرات آتی شامل نقض حقوق بشر در ایران و نقش این کشور در مناقشات منطقه‌ای خواهد بود».

بایدن اکنون مسئول تحریم‌ها علیه ایران است

وی درباره این اظهارات بایدن نوشت: «اما این دعوت [از ایران] برای بازگشت به وضعیت باثبات یا حتی مسیر معتبر دیپلماسی نیست. این مطالبه، از نوع "همین است که هست" می‌باشد. این موضع به طرز چشمگیری شبیه موضع‌گیری ترامپ برای مذاکرات جدید [با ایران] در سال ۲۰۱۹ است. با توجه به اینکه بایدن در روز هفتم فوریه ۲۰۲۱ با برداشتن تحریم‌های ایران مخالفت کرد، این تحریم‌ها دیگر تحریم‌های ترامپ نیستند. بایدن اکنون مالک این نمایش ترسناک است».

نویسنده این یادداشت، وجود هرگونه بحران و تنش بین ایران و آمریکا را به دلیل کوتاهی واشنگتن در انجام تعهداتش ذیل برجام دانسته و افزود: «ایرانی‌ها بارها تصریح کرده‌اند که هیچ علاقه‌ای به تسلیحات اتمی ندارند. می‌توان تصور کرد که تنها چیزی که می‌تواند دهنیت آن را تغییر دهد، یک تهدید موجودیتی از بیرون است. که تا امروز، تنها تهدیدهایی که علیه آنها وجود دارد، از سوی متحدان آمریکا یعنی اسرائیل و عربستان سعودی است».

اظهارات کودکانه بلینکن، اول تو به برجام برگرد!

کانتر پانچ در ادامه، اظهارات «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا درباره اینکه ایران ابتدا باید به برجام بازگردد را «کودکانه» توصیف کرده و نوشت: «او سپس گفت که بعد از بازگشت ایران به تعهداتش، واشنگتن برای تدوین توافق قوی‌تر و طولانی‌تر که نگرانی‌های بیشتر را پوشش دهد، تلاش خواهد کرد. او (بلینکن) البته آن موارد را ذکر نکرد ولی بایدن به نوبه خود، توسعه موشک‌های بالستیک توسط ایران و حمایت‌ها از نیروها در عراق، سوریه، لبنان و یمن را از جمله این موارد دانست. البته برای ایرانی‌ها نیز طولی نکشید که متوجه شوند، این قمار، تلاشی برای گسترش محدودیت‌ها بر توانمندی‌های نظامی ایران ورای توافق اصلی ۲۰۱۵ است».

این یادداشت سپس به پیشنهاد «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران درباره گام‌های همزمان برای بازگشت دو کشور به تعهدات برجامی اشاره کرده و ادامه داد: «دولت بایدن اما به پیشنهاد ظریف نه گفت و عاقلان با توجه به این مسئله می‌توانند نیشخندهای شبه-ترامپ را در این فضا بشنوند».

نیشخندهای ترامپ در فضای دولت بایدن

دیویدسون نوشت: «اکنون باید از بایدن بپرسیم که چرا تصمیم گرفته از شخص پیشین خود تقلید کند و رویکرد افراطی در قبال همان کشور (ایران) را ادامه دهد. جواب مشخص است، بایدن هم تحت فشار لابی‌گری همان گروه‌هایی قرار دارد که [ترامپ] با آنها همذات‌پنداری داشت. در میان آنها، اسرائیل و حامیان صهیونیست‌ها در صدر جدول قرار دارند».

در پایان این یادداشت آمده است: «سخت است که بدانیم چه چیزی در ذهن بایدن درباره این موضوع (ایران و برجام) می‌گذرد. اما می‌توانیم باور داشته باشیم که چیزی واقعا تحلیلی نیست. اقدامات دولت او تاکنون برخلاف چیزی بوده که درخصوص همکاری‌ها و راهبری بین‌المللی تشریح کرده بود. آن اقدامات همچنین غیرمنطقی هستند».

مجلس شورای اسلامی در چارچوب گام‌های کاهش تعهدات هسته‌ای و نامه رئیس جمهور ایران به کشورهای اروپایی، در پاسخ به روند اقدامات خصمانه امریکا علیه جمهوری اسلامی ایران و همراهی کشورهای اروپایی با آن، طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها را به تصویب نهایی رساندند.

براساس ماده ۱ مصوب این طرح در راستای تامین شروط ۹ گانه مقام معظم رهبری در خصوص توافق هسته‌ای، سازمان انرژی اتمی ایران موظف است بلافاصله پس از تصویب این قانون، جهت مسائل صلح آمیز نسبت به تولید اورانیوم با غنای ۲۰درصد اقدام و سالانه به میزان حداقل ۱۲۰ کیلوگرم آن را در داخل کشور ذخیره کند و همچنین سازمان مذکور موظف است نیاز کشور برای مصارف صلح آمیز به اورانیوم با غنای بالای ۲۰ درصد را به طور کامل و بدون تأخیر تأمین کند.

بامداد امروز اما «ند پرایس» سخنگوی خارجه آمریکا با طفره رفتن از اظهار نظر درباره گزارش آژانس اتمی مبنی بر آغاز تولید اورانیوم فلزی در ایران، گفت که واشنگتن فعلا گزینه‌های روی میز برای تعامل با ایران را علنی نمی‌کند.