آیین چهلمین روز درگذشت آیت‌الله مصباح یزدی در قم برگزار شد


آیین چهلمین روز درگذشت آیت‌الله مصباح یزدی در قم برگزار شد

قم - ایرنا - آیین چهلمین روز درگذشت آیت‌الله محمد تقی مصباح یزدی رئیس فقید موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) پنج‌شنبه شب با حضور شخصیت‌های علمی و حوزوی، مسئولان و قشرهای مختلف مردم از سوی دفتر رهبر معظم انقلاب اسلامی در شبستان امام (ره) حرم حضرت معصومه (س) در قم برگزار شد.

در این آیین که بهرام سرمست استاندار قم و حجج اسلام سید محمد سعیدی تولیت آستان مقدس حضرت معصومه (س)، علی عباسی رئیس جامعه المصطفی العالمیه، مجتبی ذوالنوری نماینده قم و رئیس کمیسون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی حضور داشتند یاد و خاطره آن عالم ربانی گرامی داشته شد.

در این آیین پس از تلاوت آیه هایی از کلام الله مجید رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم طی سخنانی با اشاره به ابعاد شخصیتی آیت الله مصباح یزدی اظهار داشت: آن مرحوم در سه بعد مبارزه کرد که نخستین آن مبارزه با دستگاه جبار طاغوت بود.

آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری افزود: بعد از اینکه از محضر شخصیت های بزرگی چون آیت الله بروجردی، حضرت امام (ره)، آیت الله بهجت و علامه طباطبایی کسب فیض کرده، به جایگاهی رسید و در سن ۲۷ سالگی به مرحله عالی اجتهاد دست یافت، امام و مکتب امام و راه و مسیر امام را نیز شناخت از این رو در دوران خفقان ستم شاهی یک تنه نشریه انتقام را منتشر می کرد تا اعلام کند اگر دوستان و همسنگرانم را بازداشت و تبعید کردند و من در خفا و به دور از چشم ساواک و دستگاه جبار طاغوت مانده ام، من نیز وظیفه و رسالتم را انجام می‌دهم.

حسینی بوشهری خطاب به کسانی که مبارزه آیت الله مصباح در قبل از انقلاب را انکار می کنند گفت: من نمی دانم این ها تاریخ نخوانده اند و از قبل از انقلاب بی اطلاع هستند! گاهی از اوقات در خصوص این شخصیت عظیم القدر ما می گفتند ما از سابقه مبارزاتی آیت الله مصباح اطلاع نداریم.

امام جمعه موقت قم تصریح کرد: بی اطلاعی تو سر جای خودش محفوظ است، اما این شخصیت مانند خورشید و ماه می درخشد دوران مبارزات را کنار امام و همراه امام بوده تا منجر به پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی شد.

وی افزود: انقلاب که پیروز شد این شخصیت یک دفعه با افرادی که می خواهند انقلاب را تسخیر کنند و در دست بگیرند، مواجه شد و یک مبارزه ایدئولوژیک را در مقابل دیدگاه های مارکسیستی آغاز کرد و روزها و سال های آغازین پیروزی انقلاب این شخصیت بزرگ در مقابل مارکسیست ها مبارزه، و چهره اسلام ناب و زلال را برای مردم ایران و دنیا عرضه می کرد.

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه افزود: مدتی گذشت سکولارها، لیبرال ها و غرب زدگان هم به صحنه آمدند این ها نیز دست کمی از دسته اول نداشتند آنها منکر خدا بودند، این ها اسم خدا را می بردند و در عمل با احکام نورانی اسلام مقابله می کردند.

وی گفت: این چهره شجاع، این انسان زمان شناس، این مرد میدان از این شهر به آن شهر به صحنه آمد و گاهی فیضیه و گاهی نیز دانشگاه تهران پایگاه او بود و در همه صحنه ها آمد و همه زخم زبان ها را نیز به جان خرید.

وی افزود: عده ای به او می گفتند دور از شان شماست! شما یک فیلسوف و حکیم و فقیه هستید، سر به سر این ها نگذارید و او می فرمود ما همه فدایی اسلام هستیم بگذار جانمان را در راه اسلام فدا کنیم هر جا احساس کنیم که اسلام و احکام اسلام در معرض خطر و نابودی قرار می گیرد پس ما چه کاره ایم؟ جز اینکه لازم است بیان کنیم!

وی افزود: آیت الله مصباح خیلی نامهربانی ها تحمل کرد خیلی حرف های ناشنیدنی شنید ولی چون کوهی استوار در صحنه ماند و چنین اشخاصی نیز در عصر ما گاهی از عدد انگشتان با این روحیه استقامتی که ما در او سراغ داشتیم تجاوز نمی کنند.

رئیس جامعه مدرسین همچنین با اشاره به دغدغه های آیت الله مصباح در رابطه با حوزه علمیه خاطرنشان کرد: او معتقد بود حوزه علمیه قبل و بعد از انقلاب باید تفاوت داشته باشند رسالت حوزه امروز متفاوت از حوزه دیروز است.

وی تصریح کرد: امروز طلبه ها، فضلا و استادان ما باید به علومی مسلط باشند که با زبان و مخاطب روز سخن بگویند از این رو این شخصیت علاوه در فقه و اصول و تفسیر و فلسفه و حکمت و اخلاق می گفت شیمی و فیزیک و آشنایی با زبان خارجی نیز لارم است.

وی افزود: این شخصیت جامع تمام ابعاد را کامل در نظر داشت از این رو از مدرسه حقانی با همراهی شخصیت های بزرگی چون آیت الله بهشتی و آیت الله قدوسی و دیگر همرزمان کار را شروع کرد و بعد موسسه در راه حق و بعد بنیاد فرهنگی باقرالعلوم و بعد موسسه وزین آموزشی پژوهشی امام را تاسیس کرد و امروز هزاران طلبه حضور دارند و تعداد زیادی نیز فارغ التحصیل شدند و نه تنها در داخل کشور و در دانشگاه ها و حوزه، بلکه در خارج کشور نیز کار تبلیغی انجام می دهند.

وی افزود: ویژگی دیگری که آیت الله مصباح داشت این بود که می فرمود باید به اولویت ها بیاندیشیم، امروز کجا اولویت ما است؟، فقیه و استاد فقه در حوزه فراوان داریم، سایه مراجع بزرگوار تقلید بالای سر ماست و شاگرد تربیت می کنند ما باید اولویت بندی کنیم.

حسینی بوشهری درباره نگاه و تصمیم آیت الله مصباح یزدی گفت: مردم امروز علاوه بر فقه به معارف نورانی اسلام و معارف نورانی اهل بیت ع هم نیاز دارند و من آستین ها را بالا می زنم و در سایه اندوخته هایم در همین حوزه مقدسه به تفسیر موضوعی قرآن می پردازم و درباره خداشناسی کتاب می نویسم لذا آیت الله مصباح هم در مقام سخن گفتن سخنوری چیره دست بود و هم در مقام قلم زدن قلمی شیوا داشت.

رئیس جامعه مدرسین اضافه کرد: تفسیر موضوعی قرآن و کتاب های متعددی نوشت، درباره سیره اهل بیت ع کتاب نوشت و امروز یک گنجینه گرانبها به عنوان آثار علمی از این شخصیت باقی مانده است که از فرزندان صالح این شخصیت بزرگ و موسسه آموزشی پژوهشی انتظار داریم این راه ادامه پیدا کند و آثار چاپ نشده آیت الله مصباح نیز چاپ شود.

حسینی بوشهری همچنین تاکید کرد: آیت الله مصباح ماندگار تاریخ ماست همان گونه که شهید مطهری ماندگار تاریخ ماست.

رئیس جامعه مدرسین در بخش دیگری از سخنان خود آیت الله مصباح یزدی را یک انسان ساده زیست، زاهد، اخلاقی و عاطفی توصیف کرد و گفت: او انسانی بود که در هر مجلسی وارد می شد سعی می کرد هر جا خالی است همان جا بنشیند. هیچ موقع مدعی نبود من فیلسوف، متکلم، فقیه و دارای چنین آثاری هستم. بسیار ساده و خنده رو بود با نسل جوان ارتباط داشت و علاقه مند بود که رابطه ای تنگاتنگ با دانشجویان داشته باشد.

آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی عضو فقید مجلس خبرگان رهبری و رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ۱۲ دی ماه سال جاری دارفانی را وداع گفت و پیکرش پس از تشییع باشکوه در تهران، مشهد و قم در حرم حضرت فاطمه معصومه (س) به خاک سپرده شد. /

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قم

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟