کانادایی‌ها و سوئدی‌ها به دنبال برنج ایرانی


کانادایی‌ها و سوئدی‌ها به دنبال برنج ایرانی

یزدان پناه با اشاره به فرآیند صادرات برنج، گفت: نخستین محموله برنج به ظرفیت 25 تن به کشور امارات صادر شد، درخواست 22 تن برای کشور کانادا بوده و در حال آماده‌سازی صادرات برنج به کشور سوئد هستیم.

به گزارش مشرق؛ سیداسماعیل یزدان‌پناه در حاشیه نشست تصمیماتی و بازدید سه نماینده مجلس و اعضای کمیسیون‌های کشاورزی، عمران، برنامه و بودجه از مرکز بین‌المللی تجارت و پایانه صادرات برنج ایران، اظهار کرد: عملیات ساخت این مرکز بزرگ از سال ۱۳۹۳ آغاز شده و ۷۰ درصد برنج استان مازندران در شعاع ۵۰ کیلومتری در این مرکز ساماندهی می‌شود.

وی گفت: با توجه به اینکه ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تن برنج در کشور تولید می‌شود و یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار تومان توسط کشاورزان مازندران به بار می‌نشیند، مرکز بین‌المللی تجارت و پایانه صادرات برنج در شهرستان آمل در سه فاز طراحی شده و در فضای ۵۰ هزار متر مربع انبار بر اساس نیازهای کشاورزان مسئله قیمت‌گذاری، بورس و اهداف کلان صادراتی در آینده نزدیک پیگیری می‌شود.

مدیرعامل مرکز بین‌المللی تجارت و پایانه صادرات برنج ایران با اعلام اینکه این مجموعه برگرفته از شهر میلان ایتالیا است، خاطرنشان کرد: هم‌اکنون با سه خط تولید قابلیت عرضه بیش از ۱۰۰ تن برنج در روز با استانداردهای بالا مهیا است.

این مسؤول با اشاره به فرآیند صادرات برنج، گفت: نخستین محموله برنج به ظرفیت ۲۵ تن به کشور امارات صادر شد و همچنین درخواست ۲۲ تن برای کشور کانادا بوده و در حال آماده‌سازی صادرات برنج به کشور سوئد هستیم.

یزدان‌پناه بیان کرد: دو محموله دیگر برنج با درخواست مجدد کشور امارات در آینده نزدیک مهیا می‌شود البته در این مجموعه توانستیم زمان ۲۰ روزه را به ۲۰ دقیقه کاهش دهیم و با ایجاد دفتر گمرک و پنجره واحد برای امکان‌سنجی بازارهای کشورهای دیگر گام‌های اساسی برداریم.

وی با اشاره به اینکه تولید برنج با کیفیت بسیار بالا از مهم‌ترین مولفه‌های ما است و هم‌اکنون می‌توانیم نیاز داخل کشور را از طریق صادرات و بدون خروج ارز تأمین کنیم، متذکر شد: کشورمان در زمینه کشاورزی بسیار مظلوم واقع شده است و در زنجیره ارزش بخش بازرگانی را لحاظ نمی‌کنیم.

یزدان‌پناه با اعلام عدم احیای حلقه بازرگانی، یادآور شد: سعی داریم حلقه بازرگانی در زمینه برنج ایجاد شده و با مشتری‌مداری بتوانیم گام‌های بزرگ برداریم.

وی با بیان اینکه نمایندگان مجلس و اعضای کمیسیون کشاورزی خانه ملت اهتمام ویژه به خرج دهند تا زمین‌های کشاورزی به ویلا تبدیل نشود، تصریح کرد: پس از قرارداد با شرکت‌های دانش‌بنیان می‌خواهیم ضایعات برنج را به ارزش افزوده تبدیل کنیم و با فرآوری ضایعات درآمد حاصل شود.

یزدان‌پناه با اعلام اینکه در مظلومیت برنج می‌توان گفت که هم‌اکنون قیمت آن به میزان یک دلار است، ادامه داد: با تشویق کشاورزان رغبت فعالیت در آنها ایجاد شود و از مسؤولان می‌خواهم با توجه جدی به محصولات استراتژیک دست شوم واردکنندگان و دلالان کوتاه شود.

مدیرعامل مرکز بین‌المللی تجارت و پایانه صادرات برنج ایران با اشاره به سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این مرکز با مساحت ۱۷ هکتار، یادآور شد: سازماندهی، توزیع و صادرات برنج با در نظر گرفتن منابع تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان این کالای استراتژیک از مهمترین رسالت ما است که با امکانات لجستیکی، آزمایشگاهی و همکاری با مؤسسات تحقیقاتی، دانشگاهی و شرکت‌های دانش‌بنیان به یکی از مراکز عمده تجارت برنج در ایران و کشورهای همسایه تبدل شده است.

این مسؤول بیان کرد: مرکز بین‌المللی تجارت و پایانه صادرات برنج ایران کارخانه سورت و بسته‌بندی را در زمینی به مساحت ۴ هزار متر در سال ۱۳۹۶ بنا کرده و در بهمن سال ۱۳۹۸ با حضور رئیس دفتر ریاست جمهوری به صورت رسمی افتتاح کرد.

یزدان‌پناه با اشاره به اینکه نخستین محصول خود را برای هموطنان سیل‌زده سیستان و بلوچستان ارسال کردیم، ادامه داد: این کارخانه با بودجه بیش از ۳۰ میلیارد تومان با داشتن امکانات لجستیکی، آزمایشگاهی و همکاری با موسسات تحقیقاتی و شرکت‌های دانش بنیان و آزمایشگاه‌های تخصصی برنج با داشتن سه خط تولید قابلیت تأمین حدود ۴۰۰ هزار تن برنج سفید در سال و ارسال آن به سراسر کشور و سایر نقاط دنیا را دارد.

وی با اشاره به افتتاح غیررسمی نخستین سالن معاملات برنج کشور در مرکز بین‌المللی تجارت و پایانه صادرات برنج ایران در پاییز امسال، بیان کرد: از آنجایی که یکی از بزرگترین دغدغه تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان در بخش برنج اطمینان خاطر در خرید و فروش محصول است، رسالت مرکز سازماندهی و توزیع برنج با در نظر گرفتن منافع تولیدکنندگان، مصرف‌کنندگان و کوتاه کردن دست دلالان است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تغییر فوق العاده زیبای خانم بازیگر سریال در پناه تو بعد 29 سال ! / انگار قالی کرمانه !