یارانه های ارزی باید تعیین تکلیف شود


یارانه های ارزی باید تعیین تکلیف شود

تهران-ایرنا- عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت: یارانه هایی که به صورت ارزی به برخی از اقلام وارداتی داده می‌شود باید تعیین تکلیف شده و یارانه‌های ارزی به یارانه ریالی تبدیل شود.

«محسن زنگنه» روز جمعه در گفت وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا درباره لایحه بودجه ۱۴۰۰ و رای منفی نمایندگان به تغییرات گزارش کمیسیون تلفیق و تعابیری همچون جراحی بودجه افزود: کمیسیون تلفیق مجلس و در مجموع مجلس نمی‌تواند برای لوایح ارائه شده از سوی دولت از جمله لایحه بودجه جراحی انجام دهند.

وی افزود: نوشتن و ارائه لایحه حق دولت است و بررسی مفاد آن نیز حق مجلس است و اگر لایحه بودجه مصوب می‌شد، قطعا رییس جمهوری بر اساس استفساریه در این باره سوال می‌کرد و حق هم با رییس جمهور بود. چون مجلس نمی‌تواند ماهیت لایحه بودجه را تغییر دهد و این خلاف قانون اساسی است و شورای نگهبان آن هم اصلاحات کمیسیون تلفیق را رد می‌کرد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه اختلاف نظر بین دولت و مجلس در چنین موضوعاتی طبیعی است، گفت: در سال‌های گذشته نیز وقتی لایحه بودجه به مجلس می‌رسید، صحبت‌های کارشناسی زیاد انجام می‌شد و قانون به صورت شفاف هم این اجازه را به دولت داده که لایحه بدهد و مجلس نیز آن را بررسی کند.

رییس کمیته اصلاح ساختار بودجه مجلس با بیان اینکه هفته آینده دولت لایحه اصلاحی خود را به مجلس می دهد، افزود: اگر مجلس لایحه اصلاحی را نپذیرد، بودجه به شکل سه دوازدهم تصویب خواهد شد.

وی درباره نرخ ارزی که کمیسیون تلفیق در بودجه تعیین کرده بود، گفت:‌ در بودجه نرخ ارز تعیین نمی‌شود بلکه سیاست گذاری می‌شود. بر همین اساس سیاست کمیسیون تلفیق و مجلس این بود که ارز چند نرخی حذف شده و یک نرخ بر اساس سامانه معاملات الکترونیکی ارز در نظر گرفته شود.

زنگنه ادامه داد: البته یارانه‌های ارزی در این بخش باید تعیین تکلیف شود که به نهاده‌های دامی، دارو، روغن و دانه‌های روغنی پرداخت می‌شود. نظر مجلس نیز این است که یارانه‌های ارزی به یارانه‌های ریالی تبدیل شود. به عبارتی این اقلام با همان ارز ۴۲۰۰ تومان وارد شده و فقط به جای اینکه دولت ارز بدهد، یارانه در اختیار وارد کنندگان قرار می‌دهد.

نماینده مردم تربت حیدریه با بیان اینکه انتظار می‌رود دولت از طریق پرداخت تسهیلات و طلب پیمانکاران بزرگ و همچنین تقویت بودجه عمرانی، توجه ویژه ای به جهش تولید داشته باشد، عنوان کرد: با توجه به اینکه نمایندگان دولت حدود یک ماه در کمیسیون تلفیق حضور داشتند و درباره موارد مختلف بودجه با نمایندگان مردم در مجلس بحث و تبادل نظر کردند، امیدواریم اصلاحیه لایحه بودجه دولت نواقص را بر طرف کند و بودجه کاملی در پایان سال تصویب شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه با بیان اینکه مجلس باید توجه بیشتری به اصلاح ساختار بودجه داشته باشد، گفت: از بعضی همکاران در مجلس و کمیسیون تلفیق گله مند هستیم و انتظار داشتیم در اصلاح ساختار بودجه اقداماتی انجام دهند. البته ۱۳ پیشنهاد برای طرح اصلاح ساختار بودجه وجود دارد و زمانی که این طرح در صحن مطرح و تصویب شود، قطعا سال آینده با تغییر فرآیند بودجه ریزی دیگر چنین بودجه‌ای نخواهید دید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مجلس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تغییر جذاب خانم بازیگر فیلم آواز تهران بعد 33 سال / هنوز مجرد !! + بیوگرافی و عکس ها