اقبال شاکری : سالانه باید یک میلیون خانه ساخته شود / با دو شرط زمین رایگان و تسهیلات کم بهره


اقبال شاکری : سالانه باید یک میلیون خانه ساخته شود / با دو شرط زمین رایگان و تسهیلات کم بهره

اجتماعی رکنا: بعد از طرح های مسکن مهر، مسکن ملی و مسکن اجتماعی که به نتیجه نرسید حالا قرار است طرح جهش تولید مسکن در مجلس مطرح شود.

مسکن حسرتی است که بسیاری در آن می سوزند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، بازار مسکن با آمدن مسکن مهر چنان افسار گیسخته شد که دیگر کسی نتوانست به قیمت ها ورود پیدا کرده و آن را کنترل کند.

قرار بود مسکن مهر با قیمت بسیار پایینی به اقشار کم درآمد و مستضعفان فروخته شود اما دلالان به بازار مسکن مهر نیز ورود پیدا کردند و مسکن مهر با جهشی عجیب با قیمت های نجومی شروع به خرید و فروش شد.

پس از آن طرح مسکن ملی کلید خورد. اما مسکن ملی به اندازه مسکن مهر با استقبال مردم روبرو نشد. مسکن اجتماعی هم در حد حرف ماند و به شعاری دست نیافتنی تبدیل نشد.

مسکن مهر و مسکن ملی هر دو بازار مسکن را آشفته کردند به جای آن که کمکی باشند برای کاهش قیمت ها. از سوی دیگر سود آن به جیب دلالان و بساز بفروش ها رفت و باز هم این مستضعفان بودند که نتوانستند خانه دار شوند و با افزایش قیمت مسکن فقط حسرت داشتن یک چهاردیواری به دلشان مانده است.

آیا طرح "جهش تولید مسکن" نیز باعث افزایش قیمت مسکن خواهد شد یا دست مستضعفان را در دست رویای دست نیافتنی خانه دار شدن می گذارد؟ این طرح چه حمایتی از مستضعفان می کند؟ اقبال شاکری، عضو کمیسیون عمران مجلس در پاسخ به این سوالات به خبرنگار اجتماعی رکنا گفت: اسم این اقشار را در طرح "جهش تولید مسکن" اقشار فاقد مسکن گذاشته ایم. قانون جامع زمین و مسکن مصوب دو سال 1387 و 1395 خصوصیات این اقشار را مشخص کرده است.

اختصاص زمین رایگان یا اجازه 99 ساله به مستضعفان

وی افزود: باید این توانمندسازی را به وجود آوریم که اقشار فاقد مسکن بتوانند مسکن تهیه کنند. به صورت تملک یا اجاره. دولت ها باید این اقدام را در دستور کار خود قرار دهند و مجلس نیز باید قوانین را طوری تصویب کند که اقشار کم درآمد بتوانند به مسکن برسند.

عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به این که طرح "جهش تولید مسکن" دو موضوع دارد، تاکید کرد: زمین به صورت رایگان یا اجاره 99ساله در اختیار اقشار کم درآمد قرار می دهیم. دومین موضوع این است که تسهیلات با نرخ کم بهره در اختیار آنها قرار دهیم. دولتی که بتواند این کار را انجام دهد توانسته به اقشار کم درآمد کمک کند. تمام ضعف دولت های قبلی به دو دلیل بوده است. 1) مانند وزیر سابق وارد موضوع مسکن نمی شدند. 2) اگر مصوبه ای داشته اند عوامل اجرایی درست عمل نمی کردند. مانند بانک ها که حاضر نمی شدند تسهیلات خود را در اختیار بگذارند و دولت ها قادر نبودند به این بانک ها فشار بیاورند تا تسهیلات لازم در اختیار مردم قرار گیرد.

خانه دار شدن اقشار کم درآمد در دستان وزارت راه و شهرسازی

اقبال شاکری با بیان این که علت موفق نبودن دولت ها همین دو موضوع بوده است، ادامه داد: سه تا اسم بیشتر نداریم مسکن مهر، اقدام ملی و طرح "جهش تولید مسکن" که ما دنبال آن هستم. تمام تلاش ما باید این باشد که منابع مالی پیش بینی شده در این طرح با همین مشخصاتی که گفتم فراهم شود. وزارت راه و شهرسازی که متولی این موضوع است و اگر زورش نرسد به بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و دارایی و هیئت دولت که بانک ها را موظف کنند که این کار را انجام دهند، هیچ اتفاقی نمی افتد و این موضوع با مقداری ضعف روبرو خواهد شد. داریم تلاش می کنیم که این اقشار را خانه دار کنیم.

عضو کمیسیون عمران مجلس تاکید کرد: ضعف وزارت راه و شهرسازی در اجرای قانون و استنکاف بانک ها دو عامل بسیار مهم در کاهش قدرت خرید مسکن توسط اقشار کم درآمد بوده است.

اقبال شاکری : سالانه باید یک میلیون خانه ساخته شود / با دو شرط زمین رایگان و تسهیلات کم بهره

استفاده از زمین های وزارت کشاورزی برای ساخت مسکن

وی در پاسخ به این سوال که در طرح "جهش تولید مسکن" برای پیشگیری از کوه خواری، دشت خواری و زمین خواری چه تمهیداتی در نظر گرفته شده است؟ گفت: ما می خواهیم مسکن در اختیار اقشار کم درآمد قرار دهیم. 1)زمین هایی که راه و شهرسازی در شهرها و اطراف شهرها وجود دارد. 2) زمین های وزارت جهاد کشاورزی بر اساس قانون. زمین هایی خاص برای طرح های مسکن در نظر گرفته شده است. اگر در حوزه وزارت جهاد بود طبق قانون باید این زمین ها را در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار گیرد.

عضو کمیسیون عمران مجلس در پاسخ به این سوال که طرح "جهش تولید مسکن" چه تاثیری در قیمت و بازار مسکن خواهد داشت؟ گفت: تسهیلات با نرخ بهره بین 8 تا 10درصد در اختیار اقشار کم درآمد قرار می گیرد. اگر یک میلیون مسکن در سال وارد بازار مسکن کنیم با افزایش قیمت روبرو نخواهیم شد. ما می گوییم یک میلیون مسکن ساخته شود.

اقبال شاکری به این سوال که ما شاهد هستیم بسیاری از کسانی که مسکن می سازند، واحدهای خود را نمی فروشند تا باعث افزایش قیمت شود. اقبال شاکری به این سوال که برای پیشگیری از این موضوع چه اقدامی صورت خواهید داد؟ تاکید کرد: ما با آنها اصلا کاری نداریم. باید سالانه یک میلیون مسکن با دو شرطی که مطرح شد (زمین رایگان و تسهیلات کم بهره) ساخته شود. آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

آیا این خبر مفید بود؟
0 0

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تغییر تیپ و چهره دومین بازیگر نقش «نجلا» / محیا دهقانی جنجال کرد!