230هزار میلیاردریال سرمایه گذاری؛ رهاورد 7 ساله دولت در آذربایجان‌غربی


230هزار میلیاردریال سرمایه گذاری؛ رهاورد 7 ساله دولت در آذربایجان‌غربی

ارومیه- ایرنا- بیش از هفت سال از فعالیت دولت تدبیر و امید می گذرد، هفت سالی که یکی از طلایی ترین دوره ها برای توسعه سرمایه گذاری داخلی و خارجی، پیشرفت عمران و آبادانی و ارتقای شاخص های اقتصادی در آذربایجان غربی بوده و 230 هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری، تنها بخشی از رهاورد این مدت است.

به گزارش ایرنا، آذربایجان غربی از همان ابتدای فعالیت دولت تدبیر و امید مورد توجه شخص دکتر حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران بود و در نخستین جلسه هیات دولت، بهبود وضعیت دریاچه ارومیه و احیای این دریاچه، مصوبه اول دولت بود.

پس از آن با تشکیل دولت های یازدهم و دوازدهم، علاوه بر ۲ سفر رییس جمهوری به همراه هیات دولت به آذربایجان غربی، دهها سفر معاونان رییس جمهوری و وزرای کابینه به شهرستان های مختلف این استان انجام شد که در این سفرها، صدها طرح کلنگ زنی شده یا به بهره برداری رسید.

همچنین در این مدت، ۱۶ موعد افتتاح کلنگ زنی طرح های عمرانی و اقتصادی در دهه های فجر و هفته های دولت برگزار شد که در آنها نیز صدها طرح بزرگ و کوچک در ۱۷ شهرستان آذربایجان غربی مورد بهره برداری قرار گرفت که مهمترین مولفه آنها، محرومیت زدایی و توسعه همه جانبه مناطق مختلف استان بود.

در این دوره البته در کنار توسعه عمرانی، آبادانی و ارتقای شاخص های اقتصادی، شاخص سیاسی، امنیتی و اجتماعی نیز رشد بسیار خوبی به خود پیدا کرد و توانست بخش مهمی از سرمایه های اجتماعی را در آذربایجان غربی بارور کند.

برای بررسی ابعاد مختلف فعالیت دولت تدبیر و امید در آذربایجان غربی، کارشناسان متعددی وجود داشتند ولی استفاده از نظرات و آمارو اطلاعات معاونان استاندار یکی از بهترین گزینه هایی بود که می توانست خدمات دولت را در استان تبیین کند.

۶۵هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری داخلی در آذربایجان‌غربی انجام شده است

230هزار میلیاردریال سرمایه گذاری؛ رهاورد 7 ساله دولت در آذربایجان‌غربی

معاون اقتصادی استاندار آذربایجان غربی که از فعالان چندین ساله حوزه های مختلف اقتصادی، سرمایه گذاری و صنعتی در کشور بوده، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، آمارو اطلاعات قابل توجهی را ارائه کرد.

نادر صادقی در این باره گفت که طی هفت سال گذشته ۶۵ هزار میلیارد ریال در سه بخش صنعت، کشاورزی و خدمات در استان جذب شده است.

وی افزود: از این میزان، ۴۵ هزار میلیارد ریال در بخش صنعت، ۱۳ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال در بخش کشاورزی و بیش از ۶ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال در بخش خدمات صورت گرفته است.

وی اضافه کرد: طی سال های فعالیت دولت تدبیر و امید، یک هزا رو ۳۶۶ پروانه بهره برداری صنعتی در آذربایجان غربی صادر شده که میزان سرمایه گذاری آنها ۴۵ هزار میلیارد ریال بوده است.

معاون امور اقتصادی استاندار آذربایجان غربی ادامه داد: با این میزان سرمایه گذاری برای ۱۵ هزار نفر اشتغال ایجاد شده است.

صادقی اظهار کرد: همچنین در این مدت، ۲ هزار و ۴۱۰ پروانه بهره برداری در بخش کشاورزی آذربایجان غربی صادر شده که با مجموع پروانه های صادره در زیربخش های مختلف این حوزه، این تعداد به چهار هزار پروانه می رسد.

وی بیان کرد: با صدور این تعداد پروانه، ۱۳ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری در بخش کشاورزی آذربایجان غربی انجام و زمینه اشتغال برای ۲۴ هزار نفر فراهم شده است.

وی همچنین از اجرایی شدن ۸۷ طرح در بخش خدمات آذربایجان غربی طی سال های فعالیت دولت تدبیر و امید در آذربایجان غربی خبر داد و گفت: میزان سرمایه گذاری و اشتغال این طرح ها به ترتیب ۶ هزار و ۶۳۰ میلیارد ریال و ۵۰۰ فرصت شغلی بوده است.

معاون امور اقتصادی استاندار آذربایجان غربی همچنین با اشاره به جذب سرمایه گذاری ۶۹ میلیون دلاری در ۳۲ پروژه مهم اقتصادی در استان اظهار کرد: این سرمایه گذاری های خارجی از کشورهای ترکیه، عراق، چین و ایرانیان مقیم کشورهای اروپایی و آمریکایی جذب شده است.

صادقی اضافه کرد: در حالی این سرمایه گذاری ها جذب شده که ایران در حال تحریم بوده که این امر، موفقیتی بسیار خوب برای استان به شمار می رود.

۱۴۱ هزار میلیارد ریال طرح به همت دولت در آذربایجان‌غربی افتتاح شده است

230هزار میلیاردریال سرمایه گذاری؛ رهاورد 7 ساله دولت در آذربایجان‌غربی

معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی نیز در راستای ارائه آمار و اطلاعات حوزه زیربنایی، بهترین فرد برای انجام مصاحبه بود که البته وی نیز ما را دست خالی نگذاشت و آمار بسیار خوبی را در این راستا ارائه کرد.

آیدین رحمانی در این باره با اشاره به خدمات ماندگار دولت تدبیر وامید در آذربایجان غربی گفت: پنج هزار و ۵۲۷ طرح عمرانی با اعتبار ۱۴۱ هزار میلیارد ریال طی هفت سال گذشته به همت دولت در این استان به بهره برداری رسیده است.

وی افزود: این آمار نشان دهنده اقدامات بی نظیر دولت در حوزه عمران شهری، روستایی، راهسازی، بهداشت و درمان، آموزش و پرورش، بهبود وضعیت دریاچه ارومیه و محرومیت زدایی است.

وی اضافه کرد: طی هفت سال گذشته، طرح‌های بزرگ، بنیادی، فاخر، تحول آفرین و اثرگذار به همت دولت در بخش های مختلف عملیاتی و افتتاح شده است.

معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی ادامه داد: ۴۸ طرح عمرانی از دولت های گذشته در استان، نیمه تمام مانده بود که به همت این دولت با صرف ۱۱ هزار و ۴۹۰ میلیارد ریال اعتبار به بهره برداری رسید.

رحمانی گفت: همچنین در دولت تدبیر امید، ۳۱۳ طرح بزرگ و فاخر در آذربایجان غربی آغاز شده و به اتمام رسیده که برای تحقق این امر، ۱۹ هزار و ۴۳۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

وی افزود: علاوه بر آن، ۱۰۴ طرح عمرانی در این دولت آغاز و بخشی از این طرح ها اجرایی شده که البته در دولت آینده به اتمام خواهد رسید که اعتبار پیش بینی شده برای آنها ۳۵ هزار و ۶۵۰ میلیارد ریال است.

وی اظهار کرد: در دولت تدبیر و امید، در مجموع با ۱۴۶ هزار و ۵۸۰ میلیارد ریال اعتبار های بزرگ و بنیادین آغاز شده که یا به بهره برداری رسیده و یا اینکه در دولت بعد افتتاح می شود.

معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی بیان کرد: در این دولت ۴۲ طرح شاخص عمرانی طی هفت سال گذشته به بهره برداری رسیده که از جمله آنها می‌توان به راه آهن مراغه - ارومیه، سدهای کرم آباد، بویلاپوش، بابااحمد، کانی سیب، سیلوه و چپرآباد، فرودگاه ماکو، نیروگاه سردشت، بیمارستان های چالدران، آیت الله خویی و امام خمینی (ره) خوی، تکاب، جامع زنان ارومیه و توسعه بیمارستان امام و مطهری ارومیه و بیمارستان بوکان اشاره کرد.

رحمانی اضافه کرد: تصفیه خانه های آب و فاضلاب در نقاط مختلف استان، گازرسانی به ۷۵۰ روستا، شبکه های چندهزار هکتاری آبیاری و زهکشی در مناطق مختل، انبار نفت ارومیه، آبرسانی به ۳۸۸ روستا، برق رسانی به همه روستاهای بالای ۱۰ خانوار و افتتاح طرح های پتروشیمی مهاباد و میاندوآب و واحد سولفات پتاسیم پتروشیمی ارومیه در کنار سالن مسافری پایانه مرزی سرو از جمله دیگر طرح های مهم افتتاحی در دهه فجر امسال به شمار می رود.

۸۰۳کیلومتر راه روستایی طی ۷ سال گذشته در آذربایجان‌غربی آسفالت شد

230هزار میلیاردریال سرمایه گذاری؛ رهاورد 7 ساله دولت در آذربایجان‌غربی

وی با اشاره به توسعه زیربنایی استان به ویژه در حوزه راه در دولت های یازدهم و دوازدهم گفت: در هفت سال گذشته ۸۰۳ کیلومتر راه روستایی آسفالت شده است.

وی افزود: در ابتدای دولت یازدهم، سه هزار و ۴۳۴ کیلومتر از راه های روستایی استان، آسفالته بود که این رقم در حال حاضر به چهار هزار و ۲۴۳ کیلومتر رسیده است.

معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی ادامه داد: در ابتدای فعالیت دولت تدبیر و امید، فقط ۱۰۰ کیلومتر توسعه راه در استان داشتیم که این رقم در حال حاضر به ۳۸۷ کیلومتر رسیده که حدود چهار برابر ابتدای کار دولت است.

رحمانی اظهار کرد: ساخت و احداث راه های اصلی، بهسازی راه های اصلی و روکش آسفالت به ویژه در مناطق محروم از جمله اقدامات حوزه راهداری و راهسازی است.

وی همچنین به اتمام احداث ۴۰ کیلومتر راه اصلی در آذربایجان غربی اشاره کرد و گفت: ۷۳ کیلومتر راه اصلی نیز بهسازی شده و مورد بهره برداری قرار گرفته است.

وی از اتمام تقریبی چهارخطه کردن راه های منتهی به پایانه مرزی سرو به عنوان یکی از مهمترین راه های مرزی آذربایجان غربی خبر داد و بیان کرد: برای به پایان رساندن این مسیر از ارومیه به سمت سرو، ۲۵۰ میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده که امیدواریم به سرانجام برسد.

وی، مرز رازی را یکی از قطب های مسافرت مرزی در آذربایجان غربی عنوان کرد و گفت: مسیر خوی – قطور – رازی برای ارائه خدمات بهتر در این مرز مهم در حال بهسازی و تبدیل شدن به مسیری مطمئن است که در قطعات مختلف، اقدامات عمرانی را در آن انجام می دهیم.

معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی با اشاره به اختصاص ۴۶۰ کیلومتر از کریدور شمال – جنوب به این استان از مرز بازرگان تا مسیرهای شریانی جنوب استان افزود: در این قالب، اتصال مرز بازرگان – سه راهی ایواوغلی با پیگیری استاندار آذربایجان غربی وارد این مسیر مهم کریدوری شده که عملیات اجرایی آن از انتهای محدوده منطقه آزاد تا ایواوغلی به سرعت انجام خواهد شد.

در کنار توسعه عمرانی، زیربنایی و اقتصادی، ارتقای شاخص های اجتماعی، سیاسی و امنیتی نیز از جمله موارد مهم در تبیین اقدامات توسعه ای در هر منطقه ای است.

برای بررسی اقدامات این حوزه در آذربایجان غربی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان غربی بهترین گزینه برای ارائه اطلاعات در این خصوص به شمار می رود.

امنیت کامل در مرزهای آذربایجان‌غربی برقرار است

230هزار میلیاردریال سرمایه گذاری؛ رهاورد 7 ساله دولت در آذربایجان‌غربی

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان‌غربی گفت: این استان با وجود بیش از ۹۶۷ کیلومتر مرز مشترک به سه کشور دیگر، از بیشترین میزان امنیت در مرزها برخوردار است.

علی مصطفوی اظهار داشت: با عمل به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب و تلاش شبانه روزی نیروهای نظامی و پشتیبانی مردم، امنیت کامل در مرزهای آذربایجان‌غربی برقرار است.

وی با اشاره به کنترل کامل مرزها توسط نیروهای نظامی، بیان کرد: اکثر مرزهای آذربایجان‌غربی از مین نیز پاکسازی شده و این پاکسازی در برخی از مناطق سردشت و پیرانشهر ادامه دارد.

شهرهای آذربایجان‌غربی به ۴۸ شهر افزایش یافت

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان غربی گفت: تعداد شهرهای استان در دولت تدبیر و امید از ۴۲ به ۴۸ شهر افزایش‌ یافته است.

مصطفوی اظهار کرد: این امر مستلزم ارائه خدمات بیشتر و بهتر به ساکنان مناطق مختلف است که در این راستا نیز خدمات مختلف زیربنایی و روبنایی در این شهرهای جدید اعمال شده است.

تعداد احزاب آذربایجان‌غربی ۷۳ درصد افزایش یافته است230هزار میلیاردریال سرمایه گذاری؛ رهاورد 7 ساله دولت در آذربایجان‌غربیوی گفت که هم اکنون ۸۰ شعبه و دفتر فرعی احزاب و تشکل سیاسی در آذربایجان‌غربی مجوز فعالیت دارد که ۵۸ مورد از این تعداد در دولت روحانی مجوز فعالیت گرفته است.

وی با اشاره به اینکه خانه احزاب نیز وعده‌ای بود که توسط رییس جمهوری داده شد و عملی شد، اظهار داشت: وعده بازگشایی مجموعه سیاسی خانه احزاب به عنوان نماد نظام تحزب در جمهوری اسلامی ایران از سوی دکتر روحانی، در همان روزهای آغاز به کار دولت تدبیر و امید در آذربایجان غربی عملیاتی شد تا زمینه ای برای ارتقای سیاسی استان باشد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری آذربایجان‌غربی، گفتمان سازی ملی و همگرایی سیاسی با هدف رفع مشکلات کشور را ضروری دانست و بیان کرد: تشکیل خانه احزاب به عنوان بسترساز تحقق آن در مناطق مختلف با تکیه بر اندیشه های مترقی می‌تواند بسیار مفید باشد.

وی افزود: در همین راستا در چهارم بهمن ماه ۱۳۹۷، خانه احزاب آذربایجان‌غربی با اختصاص یک دفتر کار در خانه جوان ارومیه آغاز به کار کرد؛ خانه‌ای که تمامی جریان‌های احزاب جریان سیاسی را در خود جای داده است.

مصطفوی همچنین با اعلام اینکه هم اکنون ۵۷۷ سازمان مردم نهاد در آذربایجان‌غربی مجوز فعالیت دارد، گفت: از این تعداد ۱۲۰ سازمان مردم نهاد در حوزه ورزش و جوانان، ۱۰۲ سازمان در حوزه بهزیستی، ۳۶ مورد در حوزه محیط زیست، ۱۲ مورد در حوزه میراث فرهنگی، ۲۱ مورد در حوزه سلامت، ۲۱ مورد در حوزه بهداشت، پنجم مورد در حوزه بیماران خاص، یک مورد در حوزه اعصاب و روان، ۱۲۰ سازمان مردم نهاد در حوزه امور خیریه و ۶۹ مورد در حوزه فرهنگی فعال است.

وی همچنین به آغاز فعالیت ۹ دفتر تسهیل گری در آذربایجان‌غربی با اعتباری بالغ بر ۸۰ میلیارد ریال اشاره کرد و افزود: تمامی این ۹ دفتر در دوره دولت روحانی راه اندازی شده است.

با آمارهایی که در این گزارش ارائه شده، اقدامات دولت تدبیر و امید در راستای توسعه آذربایجان غربی به خوبی نمود می یابد.

اما باید توجه داشت که اقدامات دولت در این استان هنوز به اتمام نرسیده و حداقل ۲۵ هزار میلیارد ریال دیگر تا پایان کار دولت در این استان هزینه می شود تا اقدامات انجام شده به سرمنزل خوبی تا پایان فعالیت دولت تدبیر و امید برسد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان غربی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


(تصاویر) نمایش موزیکال «شازده کوچولو»