از تشکیل کانون ازدواج تا مبارزه با فرقه‌های انحرافی در مسجدی همنام با امام محمدباقر(ع)


 از تشکیل کانون ازدواج تا  مبارزه با فرقه‌های انحرافی در مسجدی همنام با امام محمدباقر(ع)

حجت‌الاسلام حائری شیرازی با اشاره به فعالیت‌های مسجد باقرالعلوم(ع) برای گسترش معارف پنجمین امام شیعیان(ع)، گفت: تشکیل کانون ازدواج، انجام فعالیت‌های خیریه‌ای و مبارزه با فرقه‌های انحرافی از طریق روشنگری، بخشی از این اقدامات است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، مساجد مردمی‏ ترین پایگاه ارتباط با خدا هستند و همواره به عنوان مدرسه تزکیه و تعلیم دانش،زمینه ساز رشد و تعالی انسان‏ های خداجو و پناهگاه همیشگی بندگان خدا بوده اند. در سلسله گزارش‌های «همنامان نور» مساجدی که همنام حضرات معصومین (ع) و بزرگان دین هستند، معرفی می شوند، تا از این طریق دریابیم آن مساجد در پرتو ارتباط با آن معصوم (ع) در طول سال چه فعالیت هایی را انجام می دهند و منشا چه برکاتی هستند. در این گزارش به مناسبت اول ماه رجب، سالروز ولادت امام محمدباقر(ع) به معرفی مسجدی همنام با آن حضرت(ع) می پردازیم.

مسجد باقرالعلوم(ع) در بلوار فرحزادی، میدان کتاب واقع است این مسجد در سال 88 در این منطقه بنا شد و به کمک امام جماعت فعال خود در عرصه مبارزه با انحرافات دینی و نیز رفع مشکلات و آسیب های اجتماعی و دستگیری از نیازمندان، فعالیت های گسترده ای انجام داده است.

برای بررسی فعالیت های این مسجد گفت و گویی با حجت الاسلام «محمدحسن حائری شیرازی»، امام جماعت این مسجد انجام داده ایم که مشروح آن را ادامه می خوانید:

رویکردها و برنامه های مسجد باقر العلوم(ع) در چه محورهایی تدارک دیده شده و اجرا می شود؟

قبل از بحران کرونا هر شب در مسجد بعد از اقامه نماز جماعت سلسله جلسات تفسیر قرآن کریم، معاد شناسی، نهج البلاغه شناسی، بررسی اشعار ادبیات معاصر برگزار می شد که این دوره ها خوشبختانه با استقبال مخاطبان برگزار می شد. آشنا کردن مردم با دوره طب اسلامی، دعوت از کارآفرینان نمونه و بهره گیری از ایده ها و تجارب آنها در حوزه کار و اشتغال بخش دیگری از فعالیت های این مسجد بوده است اگرچه این فعالیت ها در بحران کرونا برای مدتی در مسجد برگزار نشد، اما اکنون با باز شدن در مساجد و با رعایت پروتکل های بهداشتی دوباره در مسجد از سر گرفته شده است.

یکی از محورهای فعالیتی مسجد باقرالعلوم(ع) حمایت از نیازمندان و خانواده های کمک برخوردار است، بخشی از اقدامات صورت گرفته در این زمینه در شرایط بحران کرونا را بیان کنید.

مسجد باقرالعلوم(ع) دارای خیریه فعالی است که از زمان تاسیس مسجد این خیریه در جوار مسجد دایر شده است، تهیه جهیزیه برای جوانان در آستانه ازدواج، تهیه سیسمونی برای مادران کم بضاعت، توزیع سبد معیشتی میان نیازمندان بخشی از فعالیت های این خیریه است، در بحران کرونا در پنج مرحله سبدهای حمایتی میان خانواده های محروم حاشیه تهران و نیز نیازمندان تحت پوشش توزیع شد. ضمن اینکه توزیع گوشت قربانی و آزادی بدهکاران نیز در این شرایط توسط خیرین انجام شد.

صندوق قرض الحسنه مسجد هم به افراد نیازمند وام قرض الحسنه با شرایط بسیار آسان پرداخت می کند تا بخشی از مشکلات نیازمندان برطرف شود. پس از شیوع بیماری کرونا اگر چه اقامه نمازهای جماعت مسجد تعطیل شد، اما تلاش ما در مسجد در این راستا بوده است که با بهره گیری از ظرفیت فضای مجازی و کانال مسجد برای مخاطبان محتواهای دینی، فرهنگی، سلسله جلسات اخلاقی برای مخاطبان ارایه کنیم، علاوه بر آن خانواده هایی را که نیازمند اقلام بهداشتی و ضدعفونی کننده بودند، شناسایی و میان آنها در چند نوبت اقلام بهداشتی توزیع کردیم.

یکی از بخش های مسجد باقرالعلوم(ع) کانون ازدواج است، محور فعالیتی این کانون در چه زمینه هایی است؟

مسجد باقرالعلوم(ع) در طول سال ها فعالیت تلاش کرده است که با تشکیل پرونده برای جوانان در آستانه ازدواج و دریافت معیارها و ملاک های آنها، زمینه ازدواج دختران و پسران مجرد را در صورتی که با هم کفویت داشته باشد، فراهم کند. جوانان مجرد در کانون ازدواج مسجد و در دفتر ازدواج شرایطشان را می نویسند و ما با بررسی معیارهای آنها جوانانی که شرایطشان به هم نزدیک است، را به یکدیگر معرفی می کنیم که در صورت توافق مراسم خواستگاری انجام شود.

کانون فرهنگی هنری معراج اندیشه مسجد باقرالعلوم(ع) در چه محورهایی فعالیت می کند؟

کانون اندیشه جوان با مجوز رسمی ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان تهران در جوار مسجد فعالیت می کند. محور فعالیت های کانون در زمینه برنامه های فرهنگی، هنری، اردویی، مذهبی و ورزشی برای نوجوانان و کودکان است. برگزاری دوره های داستان نویسی، ترویج فرهنگ مطالعه، نمایشنامه نویسی، مسابقات کتابخوانی، فیلم نامه نویسی، دوره های ورزش و سلامت، آموزش، قرائت، روخوانی، حفظ قرآن کریم، ابتهال، دوره های نهج البلاغه شناسی هم بخش دیگری از برنامه هایی است که در این کانون فرهنگی هنری برای مخاطبان با رعایت فاصله گذاری اجتماعی و پروتکل های بهداشتی برگزار می شود.

با توجه به اینکه مسجد مزین به نام امام محمدباقر(ع) است، در راستای توسعه و ترویج معارف اسلامی پنجمین امام شیعیان جهان چه برنامه هایی در مسجد اجرا شده و در دستور کار است؟

یکی از رویکردهای این مسجد از ابتدای تاسیس تاکنون توسعه و ترویج معارف پیامبر(ص) و امامان معصوم(ع) بوده است. با توجه به اینکه مسجد به نام پنجمین امام شیعیان جهان مزین است، به صورت خاص تلاش کرده ایم که معارف آن حضرت(ع) را در مسجد گسترش دهیم و روایات نقل شده از آن امام همام را به صورت ویژه در مسجد مورد توجه قرار دهیم و برای نمازگزاران مسجد بیان کنیم.

علاوه بر آن به منظور مقابله با جریان های انحرافی با حضور کارشناسان و مححقین حوزه معارف اسلامی سعی کرده ایم که سلسله جلسات آشنایی با فرقه های بهایت،جلسات تفسیر قرآن کریم را برگزار کنیم، تا گامی در جهت توسعه و گسترش معارف اسلامی و معصومین(ع) برداریم.

پایان پیام/40

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ماجرای ترک یک برنامه تلویزیونی توسط زهرا شجاعی