کاوشگر مریخ سال نو چینی را تبریک گفت


کاوشگر مریخ سال نو چینی را تبریک گفت

تهران- ایرنا- کاوشگر «تیِن‌وِن-1 » که روز پنجشنبه وارد مدار مریخ شد پیام تبریک شروع سال جدید چینی را به زمین مخابره کرد.

به گزارش ایرنا از شینهوا، سازمان فضایی ملی چین روز شنبه با انتشار ویدیویی از این کاوشگر اعلام کرد: کاوشگر تیان ون-۱ پس از تقریبا ۷ ماه، روز چهارشنبه در مدار مریخ قرار گرفت و روز جمعه هم پیام آغاز سال نو چینی را به زمین مخابره کرد.

در تصاویر ارسالی این کاوشگر، جو و سطح سیاره مریخ و همچنین آنتن‌های جهتی کاوشگر به وضوح نشان داده شده است. تصاویر ارسالی نشان می دهد که کارکرد سامانه پیشران این کاوشگر باعث تولید لرزش‌هایی در صفحه‌های خورشیدی کاوشگر شده و لحظات ورود و خروج کره مریخ در میدان دید دوربین فضاپیما به طور کامل ثبت شده است.

«تیان ون-۱» از طریق موشک Long March-۵ (بزرگترین پرتابگر ماهواره چین) از سایت فضایی ونچانگ در ساحل جزیره هاینان در جنوب چین در تاریخ ۲۳ ژوئیه ۲۰۲۰ (۲ مرداد) پرتاب شد.

تیان ون -۱ طی ۲۰۲ روز برای رسیدن به مریخ مسیر ۴۷۵ میلیون کیلومتری را پیمود و در حال حاضر در فاصله ۱۹۲ میلیون کیلومتری زمین قرار دارد.

این کاوشگر روز پنجشنبه نخستین تصویر خود را از مریخ، در حین رسیدن به مدار این سیاره ثبت و ارسال کرد. سازمان ملی فضایی چین این تصویر را که توسط دوربین قدرتمند و با وضوح بالا تعبیه شده بر روی این فضا پیما گرفته شد، منتشر کرد.

چین در تلاش برای رسیدن به فعالیت‌های فضایی رقیب خود یعنی آمریکا و تایید جایگاهش به عنوان یک قدرت بزرگ جهانی، میلیاردها دلار در ماموریت بین کهکشانی به سیاره مریخ، سرمایه گذاری کرده است.

ماموریت چین به مریخ از جمله شامل چند پروژه جدید فضایی است که این کشور دنبال می‌کند و شامل قرار دادن فضانوردان چینی در کره ماه و برخورداری از یک ایستگاه فضایی تا سال ۲۰۲۲ است.

چین پیش از این هم در سال ۲۰۱۱ میلادی برای پرتاب کاوشگر به مقصد مریخ تلاش کرده بود، اما این ماموریت شکست خورد و فضاپیمای چینی پس از پرتاب از پایگاه قزاقستان، در جو زمین سوخت.

این بار چین نه تنها بطور مستقل برای اجرای این ماموریت وارد عمل شده، بلکه همزمان مجموعه‌ای از یک مدارگرد و یک مریخ نورد را به مریخ فرستاده است تا سرعت انجام ماموریت‌هایش را افزایش دهد.

سرعت پیشرفت برنامه‌های فضایی چین در دو دهه اخیر قابل توجه بوده است. در سال ۲۰۰۳ میلادی یانگ لیوی به عنوان اولین فضانورد چینی رهسپار مدار زمین شد و سال گذشته نیز فضاپیمای «چانگ ای-۴» توانست با «موفقیت کامل» روی نیمۀ پنهان ماه بنشیند.

در صورت موفقیت چین در فرود آوردن کاوشگر روی سطح مریخ، این کشور وارد کلوپ نخبگان فضا خواهد شد. فرود روی مریخ کار بسیار دشواری است و تا کنون تنها ایالات متحده توانسته است فضاپیماها را با موفقیت روی سیاره سرخ فرود آورد. در حال حاضر همچنان دو کاوشگر «این‌سایت» و «کنجکاوی» هر دو متعلق به ناسا، روی سطح مریخ مشغول فعالیت هستند.

شش فضاپیمای دیگر نیز (سه فضاپیمای آمریکایی، دو اروپایی و یک هندی) هم اکنون از مدار مریخ، در تلاش برای کسب دانش بیشتر درباره این سیاره هستند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تصویب استان تهران شرقی در کمیسیون سیاسی دولت