پایش مراتع قشلاقی دامغان آغاز شد


پایش مراتع قشلاقی دامغان آغاز شد

سمنان- ایرنا- مسوول واحد مرتع اداره منابع طبیعی وآبخیزداری دامغان گفت: پایش مراتع قشلاقی شهرستان در بیش از 25 هزار هکتار از مراتع آغاز شده و در حال انجام است.

علی جمشیدی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا ابراز داشت: در راستای اصلاح، احیا و توسعه منابع طبیعی و مدیریت چرا و اجرای قوانین، طرح پایش مراتع در دست اجرا است.

وی اضافه کرد: در این طرح، ماموران حفاظت و کارشناسان به مراتع اعزام و ضمن شمارش دام از نزدیک به بررسی وضعیت مراتع و اجرای طرح‌های مرتع داری و سایر عوامل مربوط به مدیریت چرا از جمله تعداد دام و ظرفیت مرتع می‌پردازند.

جمشیدی خاطرنشان کرد: اجرای اصولی طرح‌ها و رعایت قوانین و مقررات مربوط به حفظ، احیا و توسعه از مراتع موجب بهبود وضعیت و حفظ این سرمایه ارزشمند برای نسل های آینده خواهد شد.

وی وسعت مراتع قشلاقی شهرستان را بیش از ۴۶۰ هزار هکتار اعلام کرد و افزود: این مساحت از مراتع قشلاقی در قالب ۹۰ سامانه عرفی مرتعی است و بیش از ۸۲ هزار واحد دامی مجاز از آن استفاده می‌کنند.

جمشیدی تصریح کرد: بر اساس بخشنامه صادر شده از سوی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور تمامی پروانه های چرای دام که تا پایان سال ۹۸ صادر شده است باید حداکثر تا پایان سال ۱۴۰۰ منجر به طرح اجرایی شود، در غیر این صورت این پروانه ها فاقد اعتبار است.

مسوول واحد مرتع اداره منابع طبیعی وآبخیزداری دامغان گفت: هر سال در اواخر فصل پاییز، اوایل زمستان و پس از کوچ پاییزه دامداران، فصل بهره برداری از مراتع قشلاقی یا زمستانه شروع می‌شود و تا پایان سال ادامه دارد.

به گزارش ایرنا، شهرستان دامغان دارای ۱۶۲ سامانه عرفی مرتع، ۱۶۲ هزار و ۸۱۰ واحد دام و یک هزار و ۲۷۹ بهره‌بردار است.

این شهرستان دارای یک میلیون و ۴۸۹ هزار و ۶۹۲ هکتار اراضی ملی طبیعی است که ۷۳ هزار و ۸۰۰ هکتار از این میزان را مراتع تشکیل می‌دهند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سمنان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس های جنجالی و برهنه سارا و نیکا در استخر مختلط