علائم سرطان رحم چیست؟علائم سرطان رحم چیست؟
سرطان رحم با رشد غیرطبیعی و خارج از کنترل سلول ها شروع می شود، دو نوع اصلی سرطان رحم وجود دارد. سرطان آندومتر از پوشش رحم (آندومتر) شروع می شود و حدود 95 درصد از موارد را تشکیل می دهند و سارکوم های رحمی که در بافت عضلانی (میومتر) ایجاد می شود و نوع نادرتری از سرطان رحم است. در سال 2016، 2 هزار و 743 زن مبتلا به سرطان رحم تشخیص داده شده اند و این بیماری بیشتر در زنان بالای 50 سال دیده می شود. در سال 2018، در استرالیا 524 مورد مرگ ناشی از سرطان رحم نیز به ثبت رسیده است. به گزارش کنسر، سرطان رحم غالبا به عنوان سرطان آندومتر شناخته می شود زیرا شایع ترین نوع آن است و میزان بقای پنج ساله سرطان رحم 83 درصد است.

علائم سرطان رحم

خونریزی غیرمعمول از واژن به ویژه هر خونریزی بعد از یائسگی رایج ترین علامت سرطان رحم است. برخی از زنان ترشحات آبکی را تجربه می کنند که ممکن است بوی تعفن برانگیزی داشته باشد. از علائم کمتر شایع آن می توان به کاهش وزن غیرقابل توجیه، مشکل ادرار یا درد شکم اشاره کرد. اگرچه این علائم ممکن است به دلایل دیگری نیز بروز پیدا کرده باشند، اما بهتر است برای اطمینان خاطر به متخصص مراجعه کنید.

علل بروز سرطان رحم

برخی از عواملی که می توانند خطر ابتلا به سرطان رحم را افزایش دهند عبارتند از:
یائسگی یا دیر رسیدن یائسگی (بعد از 55 سالگی)
ضخیم شدن دیواره (هیپرپلازی آندومتر)
هرگز بچه دار نشوید
شروع دوره های اولیه (قبل از 12 سالگی)
فشار خون بالا یا دیابت
اضافه وزن یا چاقی
سابقه خانوادگی سرطان تخمدان، رحم یا روده
داشتن یک بیماری ژنتیکی مانند سندروم کودن یا سندروم لینچ
تومورهای قبلی تخمدان یا سندرم تخمدان پلی کیستیک
استفاده از استروژن از درمان جایگزینی هورمون یا درمان باروری.
پرتودرمانی قبلی در ناحیه لگن
مصرف تاموکسیفن برای درمان سرطان پستان

تشخیص سرطان رحم

آزمایش های تشخیص سرطان رحم شامل موارد زیر است:

معاینه فیزیکی

پزشک ممکن است شکم شما را از نظر تورم بررسی کند. برای بررسی رحم پزشک در حالی که روی شکم فشار می آورد دو انگشت داخل واژن قرار می دهد، در غیر این صورت ممکن است از ابزاری به نام اسپکولوم که دیواره های واژن را جدا می کند استفاده کند.
سونوگرافی از طریق واژن
با استفاده از سونوگرافی با دستگاهی به نام مبدل پزشک می تواند اندازه تخمدان، رحم و ضخامت آندومتر را ببیند. در صورت مشاهده هر مورد غیرمعمول پزشک ممکن است نمونه برداری را توصیه کند.

نمونه برداری از آندومتر

نمونه برداری از آندومتر در مطب متخصص انجام می شود. یک لوله نازک و بلند به نام پایپل داخل واژن می شود تا سلول ها را از پوشش رحم مکش کند. سلول ها برای یک آسیب شناس فرستاده می شوند که آنها را زیر میکروسکوپ بررسی کند. ممکن است ناراحتی مشابه گرفتگی عضلات پریود وجود داشته باشد، بنابراین شاید پزشک قبل از انجام این روش مصرف داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن را پیشنهاد کند.

هیستروسکوپی و نمونه برداری

هیستروسکوپ وسیله ای شبیه به تلسکوپ است که از طریق واژن داخل رحم می شود و به متخصص زنان یا انکولوژیست زنان اجازه می دهد داخل رحم شما را ببیند. طی این روش بافت نیز می تواند برداشته شود (نمونه برداری) و برای آزمایش بیشتر به آزمایشگاه ارسال شود.

آزمایش خون و ادرار

آزمایش خون و ادرار احتمال می رود برای ارزیابی سلامت عمومی و اطلاع از تصمیمات درمانی استفاده شود.

تست های دیگر

اگر سرطان در رحم تشخیص داده شود ممکن است اسکن های دیگری مانند اشعه ایکس، سی تی اسکن یا ام آر آی انجام شود تا پزشک ببیند آیا سرطان به سایر قسمت های بدن سرایت کرده است یا خیر. برای انواع خاصی از سرطان رحم مانند سارکوم احتمال می رود از پت اسکن استفاده شود.

پس از تشخیص سرطان رحم

پس از تشخیص سرطان رحم اغلب افراد احساس شوک، ناراحتی، اضطراب یا گیجی می کنند که عادی هستند. تشخیص سرطان رحم به طور متفاوتی روی هر فرد تاثیر می گذارد، اما اغلب اوقات زمان دشوار و دردآوری است، با این حال برخی از افراد موفق به ادامه فعالیت های روزمره خود می شوند. شاید مفید باشد که در مورد گزینه های درمانی خود با پزشکان، خانواده و دوستان خود صحبت کنید. سوال بپرسید و به اندازه احساس نیاز خود اطلاعات را جستجو کنید. این که شما چقدر می خواهید در تصمیم گیری درباره درمان خود درگیر شوید به خود فرد بستگی دارد. درباره بهترین مراقبت در زمینه سرطان رحم بیشتر بدانید:

درمان سرطان رحم

برای اغلب زنان مبتلا به سرطان رحم جراحی تنها روش درمانی مورد نیاز است به ویژه اگر سرطان زود تشخیص داده شود و به سایر قسمت های بدن گسترش پیدا نکند.
جراحی (هیسترکتومی و سالپنگو اوفورکتومی دوطرفه)
بیشتربخوانیم:علت درد زیر بغل چیست؟
رایج ترین روش درمان سرطان رحم برداشتن رحم و دهانه رحم با جراحی است. به این روش هیسترکتومی کلی گفته می شود. اگر لوله های رحمی و هر دو تخمدان نیز برداشته شوند به آن سالپنگو اوفورکتومی دوطرفه گفته می شود. تخمدان ها به طور معمول برداشته می شوند تا خطر بازگشت سرطان کاهش یابد زیرا تخمدان ها استروژن تولید می کنند، هورمونی که ممکن است باعث رشد سرطان شود. جراحی را می توان از طریق ایجاد برش روی شکم (لاپاراتومی) یا با استفاده از جراحی سوراخ کلید (جراحی لاپاراسکوپی) انجام داد. به بیمار بیهوشی عمومی داده می شود طی این روش جراح ممکن است در صورت گسترش سرطان بافت اضافی را از بین ببرد یا غدد لنفاوی لگن شما را خارج کند. برای زنانی که قبل از درمان یائسه نشده بودند و پس از آن یک عمل جراحی سالپنگو اوفورکتومی دوطرفه انجام داده اند با برداشتن تخمدان ها یائسه می شوند، بنابراین اگر نگران این هستید که جراحی روی باروری شما تاثیر می گذارد باید قبل از شروع درمان با متخصص خود صحبت کنید. تیم درمانی به فرد در مورد نحوه مراقبت از خود پس از جراحی از جمله خودداری از بلند کردن اجسام، رانندگی و مقاربت جنسی برای مدت کوتاهی در طول دوره نقاهت مشاوره می دهند.

بیشتربخوانیم:بررسی مهم ترین علل ابتلا به سرطان رحم در بانوان

پرتودرمانی

پرتودرمانی استفاده از اشعه ایکس برای از بین بردن یا آسیب رساندن به سلول های سرطانی به طور معمول به عنوان یک درمان اضافی برای کاهش احتمال بازگشت سرطان استفاده می شود. پرتودرمانی به صورت خارجی انجام می شود جایی که دستگاهی اشعه را به سمت سرطان و بافت اطراف آن هدایت می کند یا از داخل بدن “براکی تراپی”، پرتودرمانی داخلی جایی که مواد رادیواکتیو در لوله های نازک قرار داده می شود و در نزدیکی سرطان قرار می گیرد. پرتودرمانی در ناحیه لگن ممکن است باعث یائسگی شود، بنابراین اگر نگران هستید که روند درمان روی باروری شما تاثیر بگذارد بهتر است قبل از شروع درمان نگرانی خود را با تیم درمانی مطرح کنید.

هورمون درمانی

هورمون درمانی به طور معمول در صورت گسترش یا بازگشت سرطان (عود مجدد) انجام می شود، همچنین اگر جراحی گزینه مطرح نباشد گاهی از آن استفاده می شود. پروژسترون اصلی ترین درمان هورمونی برای زنان مبتلا به سرطان رحم محسوب می شود و به صورت قرص یا تزریق توسط پزشک عمومی یا پرستار صورت می گیرد که به کوچک شدن برخی سرطان ها و کنترل علائم کمک می کند.

شیمی درمانی

شیمی درمانی برای درمان انواع خاصی از سرطان رحم یا هنگامی که سرطان پس از جراحی یا رادیوتراپی بازگشت می یابد یا اگر سرطان به درمان هورمونی پاسخ نمی دهد، استفاده می شود که می تواند برای کنترل سرطان و تسکین علائم استفاده شود. این روش به طور معمول به عنوان دارویی تجویز می شود که از طریق ورید تزریق می شود، پزشک دوره شیمی درمانی و مدت زمان آن را توضیح می دهد.

مراقبت تسکینی

در برخی موارد سرطان رحم تیم پزشکی احتمال می رود در مورد مراقبت تسکینی با شما صحبت کنند. مراقبت تسکینی با هدف بهبود کیفیت زندگی فرد بیمار با کاهش علائم سرطان انجام می شود. درمان تسکینی و همچنین کاهش سرعت پیشرفت سرطان رحم می تواند درد را تسکین داده و به مدیریت علائم دیگر کمک کند. درمان می تواند شامل پرتودرمانی، شیمی درمانی یا سایر درمان های دارویی باشد.

جلوگیری از سرطان رحم

هیچ اقدامات اثبات شده ای برای جلوگیری از سرطان رحم وجود ندارد. با این حال، شما می توانید عوامل خطر را مانند حفظ وزن سالم و هوشیاری در مورد هرگونه خونریزی غیرطبیعی از واژن را به حداقل برسانید.

پیش بینی سرطان رحم
پیش بینی دقیق روند بیماری برای پزشک امکان پذیر نیست زیرا این امر به شرایط فردی بیمار بستگی خواهد داشت. با این حال، پزشک می تواند براساس نوع سرطان رحم، نتایج آزمایش ها، میزان رشد تومور و همچنین سن، تناسب اندام و سابقه پزشکی بیمار یک پیش آگهی، نتیجه احتمالی بیماری به فرد بدهد. در بیشتر موارد تشخیص زودهنگام سرطان رحم پیش آگهی خوبی دارد.

بیشتربخوانیم:مقابله با خطرناک ترین سرطان های زنانه

مترجم: الهه زارعی