مدیر آب منطقه‌ای خراسان رضوی: آمادگی در برابر خشکسالی ضروری است


مدیر آب منطقه‌ای خراسان رضوی: آمادگی در برابر خشکسالی ضروری است

گناباد- ایرنا- مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی گفت: افزایش آمادگی مسوولان و دست‌اندرکاران برای تامین منابع آب در شرایط استمرار پدیده خشکسالی در این استان ضروری و مورد تاکید است.

محمد علایی روز شنبه در نشست حفاظت از منابع آب در گناباد واقع در منطقه خشک و نیمه‌کویری گناباد افزود: با توجه به کمبود بارندگی و افزایش دمای هوا در فصل زمستان سالجاری باید از هم اکنون با برنامه ریزی اصولی آمادگی خود را برای بهره برداری بهینه از منابع آب افزایش دهیم تا در فصل تابستان و هنگام افزایش مصرف آب با مشکل مواجه نشویم.

وی ادامه داد: با استمرار روند فعلی کاهش بارندگی ۲۰ اسفند ماه سالجاری با نخستین شوک کمبود منابع آب در استان خراسان رضوی مواجه خواهیم شد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی به آسیبهای ناشی از فعالیت چاههای آب کشاورزی اشاره و بیان کرد: بهره‌برداری اصولی از منابع آب نیازمند درکی مشترک با کشاورزان است، در غیر این صورت خراسان رضوی در حوزه تامین و توزیع آب با مشکل مواجه خواهد شد.

وی گفت: مشکلات در بخش تامین منابع آب نباید به شورای تامین ارجاع داده شود و این تنگناها باید با پیوست فرهنگی و اجتماعی رفع شوند و طی دو سال گذشته نیز از ارجاع این پرونده ها به شورای تامین استان جلوگیری و سعی شده از طریق تعامل مسوولان، مردم، کشاورزان و بهره برداران این مشکل رفع شود.

علایی همچنین افزایش اعتماد بین مردم و مسوولان را لازمه موفقیت در این عرصه توصیف و بیان کرد: بخاطر تحقق این همگرایی، سرمایه اجتماعی اعتماد بین کشاورزان و مسوولان آب منطقه‌ای در خراسان رضوی افزایش یافته است.

وی افزود: در شرایط کمبود منابع آب باید با افزایش اعتماد بین کشاورزان و مالکان قنوات، بر اساس تفاهمنامه‌هایی از منابع آب آنها در غیر از فصل آبیاری برای تامین آب مورد نیاز مناطق شهری و روستایی بهره گرفت و به جای کشت سنتی، کشتهای گلخانه ای را که آب کمتری نیاز دارند گسترش داد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی گفت: در نتیجه توجه به این مسائل کشاورزان خراسان رضوی طی سال گذشته ۴۲۹ میلیون مترمکعب آب کمتر برداشت کردند.

فرماندار گناباد نیز در نشست حفاظت از منابع آب بیشترین حجم مصرف آب این شهرستان را مربوط به بخش کشاورزی اعلام و بیان کرد: شرایط اقلیمی و کاهش ۶۰ درصدی بارندگی در سال زراعی جاری زنگ خطر را در زمینه افزایش خسارت در بخش کشاورزی به صدا درآورده است و شرایط تامین آب در این بخش بسیار شکننده است لذا باید با استفاده از ظرفیت تشکلهای کشاورزی برای بهبود و مدیریت مصرف آب تلاش کرد.

حامد قربانی بر لزوم افزایش منابع آب برای کاهش مشکلات واحدهای تولیدی شهرکهای صنعتی گناباد و کاخک و توجه بیشتر به تفکیک آب شرب از آب مورد نیاز فضای سبز شهری نیز تاکید و بیان کرد: چند طرح دامداری در بیدخت و کاخک و زین آباد گناباد در حال اجرا است که با توجه به نقش محوری این طرحها در افزایش اشتغال باید برای تامین آب مورد نیاز آنها توجه اساسی داشت.

وی افزود: با هدف کاهش مشکلات تامین منابع آب در شرایط بحرانی، مخزن ۱۰ هزار مترمکعبی ذخیره آب گناباد با پیشرفت فیزیکی ۹۵ درصدی در حال اجرا است و با تکمیل ۷۰ کیلومتر خط انتقال به بهره برداری می رسد.

فرماندار گناباد خواستار تعیین تکلیف چهار چاه عمیق بدون استفاده در این شهر برای تامین آب مورد نیاز صنایع و شهرداریها در مواقع لزوم شد.

۸۸۷ منبع آب شامل ۳۳۶ چاه عمیق، ۱۲۸ چاه نیمه عمیق، ۷۷ چشمه و ۳۴۶ قنات در گناباد فعال است که سالانه ۱۱۰ میلیون متر مکعب آب از آنها برداشت می‌شود.

مرکز شهرستان ۹۰ هزار نفری گناباد در ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج